کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: اگر به هر دلیلی مجبور به خروج از منزل شدید حتما از ماسک های خانگی دست ساز استفاده کنید.

به گزارش سلام نو، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: استفاده از ماسک قبلا برای جمعیت عادی توصیه نمی‌شد و حالا این توصیه نشدن برداشته شده و در مکان‌هایی که فاصله گذاری کمتر رعایت می‌شود، توصیه می‌کنیم مردم از ماسک استفاده کنند.

کیانوش جهانپور روز یکشنبه در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، افزود: البته تقدم همچنان بر رعایت فاصله گذاری فیزیکی است. اگر به هر دلیلی موضوع در خانه ماندن رعایت نشد، ماسک‌های پارچه‌ای یا ماسک‌هایی که قابل تهیه در منزل است را می‌توان استفاده کرد.

وی ادامه داد: روش تهیه ماسک خانگی هم به صورت کلیپ استاندارد در سازمان غذا و دارو تهیه شده که امروز دوباره منتشر می‌شود.

جهانپور گفت: استفاده از ماسک‌های ان ۹۵ برای عموم مردم ضرورت ندارد و این ماسک‌ها برای استفاده کادر درمانی است.

رتبه‌های کرونایی ایران در جهان

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت اظهار کرد: تا امروز بیش از ۱۸۹ هزار و ۷۹۰ تست آزمایشگاهی به طور قطعی انجام شده و ایران رتبه یازدهم را در تعداد تست‌های آزمایشگاهی دارد. ایران رتبه هفتم در موارد ابتلا به بیماری را تا روز گذشته داشته است. رتبه ما از لحاظ موارد ابتلا در هر یک میلیون نفر جمعیت، ۲۹ است. به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت، ایران از لحاظ مرگ و میر کشور سیزدهم است. از لحاظ موارد بهبود یافته نیز پنجمین کشور دنیا هستیم.

پذیرش اتباع مبتلا به کرونا در شرایط تحریم

جهانپور درباره پذیرش اتباع افغان مبتلا به کرونا بیان کرد: رویکرد نظام جمهوری اسلامی ایران، رویکرد انسانی است. سلامت یکی از حقوق‌های عامه انسان است و باید از این حق بهره مند شود. هر فردی که در مرزهای ایران تحت پوشش نظام سلامت است باید این حق را داشته باشد. اتباع خارجی از جمله افغان‌ها که در ایران زندگی می‌کنند هم از این حق برخوردار هستند.

وی ادامه داد: هر اقدام بهداشتی و درمانی که برای مردم ایران انجام می‌شود، برای اتباع هم ارائه خواهد شد. در شرایط تحریم‌های یک جانبه آمریکا، دشواری‌هایی وجود دارد. حتی وقتی بدانیم نیازهای داخلی کشور برطرف شده باشد، به عنوان یک مسئولیت مشترک برای همسایه‌های خود، امکانات را در اختیار خواهیم گذاشت. هر امکانی فراتر از نیازهای ما باشد، در اختیار جهان هم می‌گذاریم. هر همه گیری جهانی فقط زمانی قابل کنترل خواهد بود که جوامع مختلف، مسئولیت و اقدام مشترک را بپذیرند و کرونا هم از این موضوع استثنا نیست.

فاصله گذاری در جلسه‌های دولت رعایت می‌شود

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت اظهار کرد: تقریبا در همه جلسه‌های دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا، فاصله گذاری رعایت می‌شود. این فاصله ترجیحا دو متر است و از ماسک هم استفاده می‌شود. همچنین تعداد جلسه‌ها حداقل ممکن است و بسیاری از جلسه‌ها از طریق ویدیو کنفرانس برگزار می‌شود. از جمله موارد آن هم همین جلسه‌های ویدیو کنفرانس با خبرنگاران است.

پروتکل‌های بهداشتی تهیه شده است

جهانپور گفت: پروتکل‌های بهداشتی برای زندان‌ها تهیه و ابلاغ شده است. بیش از ۷۰۰ صفحه پروتکل برای صنف‌های مختلف ابلاغ شده است. پروتکل‌های جدیدی هم برای فاصله گذاری هوشمند تهیه و ابلاغ خواهد شد.

بازگشایی مطب‌ها در صورت تامین اقلام بهداشتی و حفاظتی

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت بیان کرد: این‌که اغلب پزشکان و دندان پزشکان تمایل دارند مطب‌های خود را باز کنند باید مرحله به مرحله اتفاق بیفتد. همچنین باید مسیری برای در اختیار گذاشتن اقلام بهداشتی برای آنها فراهم شود. نمی‌شود شرایط را برای مطب‌ها عادی کنیم و بعد اقلام بهداشتی و حفاظتی برای آنها فراهم نشده باشد. نباید انتظار داشته باشیم که پزشک بدون اقلام بهداشتی استاندارد در مطب ارائه خدمت کند. این موضوع در معاونت درمان در دستور کار است و به طور مرحله به مرحله انجام خواهد شد. بخشی از سرویس‌های بیمارستانی خالی است و در نتیجه امکان بستری بیماران غیراورژانسی با اولویت‌بندی فراهم است.

وضعیت هیچ استانی سفید نیست

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: هیچ استانی در وضعیت سفید از نظر ابتلا به کرونا نیست. ممکن است بین وضعیت زرد و قرمز تفاوت‌هایی در استان‌ها وجود داشته باشد. نه تنها در ایران، بلکه در هیچ جای جهان هم نمی‌شود چنین چیزی را در حال حاضر اعلام کرد.

هزینه درمان اتباع افغان مبتلا به کرونا

جهانپور بیان کرد: با توجه به رویکرد اخلاقی و اسلامی کشور با دستور وزیر بهداشت از محل منابعی که تهیه می‌شود، ارائه خدمات به اتباغ خارجی در مراکز دولتی رایگان خواهد بود و هزینه آن هم توسط دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا پرداخت می‌شود.

مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا قابل اجراست

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: ممکن است نامه‌های زیادی رد و بدل شود. این موارد هیچ کدام قابل انتشار نیست و قرار هم نیست منتشر شود و اصلا مصوبه ستاد نیست. ستاد ملی مقابله با کرونا مصوباتی دارد و آنچه امروز مصوب شده با تایید رییس جمهوری ابلاغ خواهد شد. در نتیجه آنچه خروجی ستاد ملی مقابله با کرونا باشد، قابلیت اجرایی دارد.

استخدام ۴ هزار و ۵۰۰ پرستار

جهانپور اظهار کرد: استخدام ۱۰ هزار نفر همان موردی است که آخر اسفند هم اعلام شده بود. این افراد به خصوص از بین کسانی خواهد بود که در قالب‌های مختلف به کمک نظام سلامت آمدند. ۴ هزار و ۵۰۰ نفر از این میزان سهم پرستاری بوده و ۴۵ درصد این موارد است.

آمار غربالگری به ۷۰ میلیون نفر رسید

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت گفت: آمار غربالگری کرونا در کشور به حدود ۷۰ میلیون نفر رسیده است. از این به بعد تعداد افراد کاهش پیدا می‌کند، چون بخش زیادی از جمعیت غربالگری شده‌اند. تعدادی از این موارد به بیمارستان‌ها ارجاع شده که در نهایت حدود ۳۱ درصد به عنوان موارد مشکوک در بیمارستان‌ها بستری شده و بقیه برای مراقبت در منزل ارجاع شده‌اند.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید