۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
کد خبر: 45275562

دکتر وریا رحیمی، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: قارچ‌های خودرُو سمی هستند و از مردم می خواهیم برای جلوگیری از بروز مسمومیت از مصرف آن خودداری کنند.

رییس اداره آموزش‌ معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: از مردم می‌خواهیم به منظور جلوگیری از بروز مسمومیت، مردم از مصرف قارچ‌های خودرُو اجتناب کنند.

به گزارش سلام نو، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی روز یکشنبه به نقل از دکتر وریا رحیمی اعلام کرد: باشروع به شروع فصل بهار و بروز شرایط مساعد در رشد قارچ‌های خودرو، همه ساله در ابتدای سال متاسفانه با موجی از مسمومیت های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی روبرو هستیم.

وی عنوان کرد: همانطور که مشاهده می شود در سه سال اخیر ۴۰۰ تا هزار و ۸۰۰ مورد مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های خودر در هموطنانی که در مناطق غربی، کوهستانی و یا مرطوب کشور زندگی می کنند، بروز کرده است.

رییس اداره آموزش‌ معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: از مصرف قارچ های خودرو بخصوص قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان می رویند و یا قارچ های فله ای جمع آوری شده توسط افراد بومی خودداری و برای حفظ سلامت خود و خانواده تان تنها قارچ هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی های دارای مجوز خریداری و مصرف کنید.

رحیمی عنوان کرد: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها براساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است. بنابراین به توصیه های برخی از افراد در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ توجه نکنید.

وی اظهارداشت: مصرف قارچ ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی، نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست.

رییس اداره آموزش‌ معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: برخی از روش ها و معیارهای سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات دراطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص سمی بودن قارچ در همه موارد نیست.

رحیمی یادآور شد: برخی از سموم موجود در قارچ های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماه سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نیست.

وی افزود: در صورت بروز علایم و نشانه های گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تاخیری، هر چه سریعتر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت ها منتقل کنید. در مواردی که علائم گوارشی بصورت تاخیری (با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ خودرو) رخ دهد این دسته از قارچ‌ها سمیت به مراتب بیشتری دارند و در سال های گذشته منجر به نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان شده است.

رییس اداره آموزش‌ معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهارداشت: انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت ها امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می دهد و هرگونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می شود.

رحیمی تاکید کرد: بامشاهده علایم و نشانه های بالینی اولیه به ویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ خودرو، از هرگونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کنند

وی افزود: در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشید.

/رکنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید