در وضعیت امروز در حالی که ویروس کرونا اقتصاد جهان را تحت شعاع خود قرار داده و جنگ قیمت در بدترین زمان ممکن به اوج رسیده توافق احتمالی می تواند شوک نفتی ترامپ را پایدار کند. این توافق تاریخی می تواند پیش بینی‌ها مبنی بر به خاک نشستن طلای سیاه را به هم بزند. هرچند در سال جاری میلادی نباید انتظار بازگشت قیمت نفت به دو ماه آخر سال 2019 یعنی 66 دلار را داشت.

سلام نو - سرویس اقتصادی: در روزهایی که بازار نفت کم سابقه ترین التهاب را در چند دهه اخیر تجربه میکند ترامپ با یک توئیت امیدوارکننده بازار بحران زده نفت را صعودی کرد و قیمت نفت با افزایش ۲۰ درصدی به بالای ۳۰ دلار رسید.

به گزارش سلام نو، ترامپ دو روز پیش در گفت و گویی که با سی ان بی سی داشت از صحبت های خود با پوتین و ولیعهد عربستان سعودی صحبت کرده‌است  و انتظار دارد آن ها اعلام کنند که تولید خود را ۱۰ تا ۱۵ میلیون بشکه کاهش خواهد داد.

فشار‌های دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای پایان دادن به جنگ قیمت میان عربستان سعودی و روسیه جواب داده و روسیه به صورت رسمی قول کاهش تولید نفت را داده است.پوتین اعلام کرده آماده است تا به منظور ثبات بازار طرح کاهش تولید  تا ۱۰ میلیون بشکه در روز را اجرایی کند.

عربستان سعودی هم که عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده نفت اوپک را برای خود دارد از کشورهای همسو با روسیه در چارچوب گروه اوپک پلاس و سایر تولیدکنندگان نفت جهان دعوت کرده تا با برگزاری جلسه‌ای اضطراری به یک راه حل عادلانه در راستای بازگرداندن ثبات به بازار دست پیدا کنند.

جدا از این مساله با رایزنی های صورت گرفته قرار است نشست فوق العاده گروه اوپک پلاس روز دوشنبه از طریق وبینار برگزار شود تا اعضای گروه درباره کاهش تولید مذاکره کنند. تلاش بر این است تا این نشست برخلاف نشست قبلی به شکست منجر نشود. با توجه به پالس های مثبتی که از سوی بیشتر کشورها داده شده به نظر می رسد توافق برای تنظیم بازار نفت به سرانجام خواهد رسید. هنوز مشخص نیست کشور‌های خارج از اوپک پلاس هم به این دیدار دعوت می شوند یا خیر.

با وجود اظهارات ترامپ مبنی بر ندادن امتیاز به روسیه و عربستان شماری از مقامات آمریکایی اعلام کرده اند با توجه به قیمت های فعلی، تولید داخلی ایالات متحده با کاهش همراه خواهد بود.

یک منبع آگاه در اوپک هم به رویترز گفته آمریکا باید با تولید نفت شیل مشارکت کند. روسیه همواره از این که کاهش تولید مشترک با اوپک از تولید هزینه بالای نفت شیل آمریکا پشتیبانی کرده، ابراز نارضایتی کرده است.

افت شدید تقاضا، قیمت‌های نفت را به پایین‌ترین حد ممکن از 18 سال پیش تاکنون رسانده است. نکته قابل توجه این است که این اتفاق فارغ از ضربه ای که به تولیدکنندگان نفت می زند لطمات زیادی هم به صنعت نفت شیل آمریکا می زند چرا که این نفت توان رقابت با قیمت‌های پایین را ندارد. جنگ قیمت برای گرفتن سهم بیشتر بازار بین دو رقیب اصلی یعنی عربستان سعودی و روسیه هم به این روند شدت بخشیده است.

سقوط  قیمت‌ نفت به حدی رسیده بود که برخی کارشناسان نگران رسیدن ارزش هر بشکه نفت به زیر صفر دلار بودند. در چنین شرایطی است که رگولاتور‌های ایالت تگزاس به عنوان قلب تولید نفت آمریکا است، برای اولین بار در نیم قرن گذشته به فکر مدیریت تولید افتاده اند و احتمالا کاهش تولید را در دستور کار خود قرار دهند. در این شرایط بی ثبات بازار نفت تمام کشورهای ذینفع می دانند چاره ای جز توافق روی کاهش تولید نیست.

در وضعیت امروز در حالی که ویروس کرونا اقتصاد جهان را تحت شعاع خود قرار داده و جنگ قیمت در بدترین زمان ممکن به اوج رسیده توافق احتمالی می تواند شوک نفتی ترامپ را پایدار کند. این توافق تاریخی می تواند پیش بینی ها مبنی بر به خاک نشستن طلای سیاه را به هم بزند. هرچند در سال جاری میلادی نباید انتظار بازگشت قیمت نفت به دو ماه آخر سال 2019 یعنی 66 دلار را داشت.

روز جمعه ۳ آوریل بهای هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا برای تحویل در ماه مه با افزایش ۳.۲ دلار، یعنی حدود ۱۲ درصد به ۲۸ دلار و ۳۴ سنت رسید. در لندن هم قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژوئن ۴ دلار و ۱۷ سنت بیشتر شد تا قیمت با ۱۴ درصد افزایش به ۳۴ دلار و ۱۱ سنت برسد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید