۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۲
کد خبر: 44903707

سیزده به در در واقع همان روز طبیعت که در تقویم مصادف است با روز 13 فروردین روز گردش و تفریح در دامان طبیعت بود که امسال متاسفانه با توجه به شیوع ویروس کرونا و تقاضای مسئولین برای در منزل ماندن مردم دیگر شاهد آن خواهیم بود و به گفته مقامات امنیتی و پلیس با افرادی که در این روز در مراکز عمومی حضور یابند برخورد جدی و قانونی خواهد شد.

به گزارش سلام نو، امسال با توجه به حضور مهمان ناخوانده (کرونا) در سطح کشور،«نوروز» متفاوت با سال‌های گذشته سپری شد چراکه مردم به توصیه پزشکان و مسئولان درخانه ماندند تا به نوعی زنجیره شیوع این بیماری را قطع کنند و حالا هم در آستانه سیزده فروردین (روز طبیعت) مردم با بصیرت در ادامه لبیک به تداوم خانه نشینی بر شعار«در_خانه_بمانیم» به « سیزده به درنَه‌ای دیگر» تاکید می‌کنند.

گذربه دامان طبیعت همزمان با سیزدهمین روز از بهار که به سیزده به‌در معروف است، رسمی کهن در میان ایرانیان بوده و هست. روزگاری روز طبیعت یا همین سیزده به‌در نزد پیشینیان ما، روزی برای ستایش و دعا برای طلب باران بوده است. هرچند برخی مردم به نحسی سیزده به‌در و رفتن به بیرون از خانه و کاشانه به سبب بیرون راندن این نحسی باور داشتند اما امسال شرایط متفاوت با گذشته شده و هرگونه مبادرت مردم به بجای آوردن این سنت بیرون رفتن به طور یقین با توجه به شیوع ویروس مرگبار کرونا، نحسی آن را به واقعیت تبدیل کرده و فاجعه‌ای را در سطح کشور رقم خواهد زد.

امسال شیوع بیماری کرونا در سطح کشور، برگزاری آئین کهن نوروز را متفاوت و رنگ و بویی دیگر  داد. امروز نیز در آستانه سیزده نوروز (روز طبیعت) باید با رعایت توصیه‌ها، همگان کمر همت بسته و بار دیگر با عملی کردن شعار «در_خانه_بمانیم» برای قطع زنجیره فراگیری این ویروس تلاش کنیم.

امروز شرایط بسیار متفاوت با گذشته است و ایران همیشه سبز و آباد به نوعی رنگ قرنطینه‌ به خود گرفته و مستلزم این است تا با رعایت و عین حال توجه به توصیه و تاکیدات پزشکان و متخصصان و... روزگار کرونایی خود را با عبور از «سیزده به‌در» سپری کنیم.

آنچه شواهد نشان می دهد و بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران بیان می کنند؛ آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی بسیار نگران کننده و نشانگر این است که شیوع ویروس کرونا مرز، تاریخ، جغرافیا، قومیت، غنی و فقیر، پیرو جوان و... نمی‌شناسد ازاین روباید همگان با تاکید بر شعار « در خانه بمانی» به معنای واقعی کلمه در عمل هم با در خانه ماندن در روز سیزده به‌در، چرخه منحوس ویروس و بیماری کرونا از دور بیاندازیم.

توصیه مسئولان به خانه ماندن

همه مسئولان به ویژه دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در برنامه ها و جلسات مختلف «همه شهروندان مسئولیت پذیر را به ماندن در خانه دعوت کرده و می‌کند».

اگر برخی مردم قوانین را رعایت نکنند قرار است قوانین سخت‌گیرانه‌ای وضع شود. مثلا ممکن است پارک‌ها تعطیل شوند و سیزده به‌در مثل سال‌های قبل نباشد.

روحانی می افزاید: این روزها، روزهای سختی است، اما با امید به خدا و اعتماد به آینده می‌توانیم در مسیر مبارزه با این بیماری تلاش کنیم و دولت هم در این مسیر کمک و یاری خواهد کرد.

درخواست رئیس جمهوری از مردم: سیزده نوروز در خانه بمانید

وی در سخنرانی روز سه شنبه خود هم با اشاره به قرار گرفتن در آستانه سیزده فروردین یا همان روز طبیعت، تاکید کرد:‌ امسال شرایط خاصی داریم؛ مردم امسال کمک و تلاش کردند تا به نوعی با در خانه ماندن با شیوع بیماری کرونا مقابله کرده و زنجیره آن را قطع کنند.

حجت الاسلام حسن روحانی از آحاد مردم خواست تا فردا مصادف با سیزده نوروز با مراعات به مانند گذشته در خانه بمانند و اجرای این سنت را به موقعی دیگر موکول کنند.

وضع باید و نبایدهای جدی‌تر در کشور

معاون اول رئیس جمهوری هم در سخنان خود طی روزهای گذشته تاکید کرده است: اگر نیاز باشد دولت و ستاد مقابله با کرونا باید و نبایدهای جدی تری را وضع می کند چرا که ما به هیچ وجه نمی‌توانیم با سلامت مردم مسامحه کنیم و آن را نادیده بگیریم، موضوع اصلی امروز سلامت مردم است و اینکه ما مطمئن شویم به سلامت مردم آسیبی نمی‌رسد.

اسحاق جهانگیری تاکید دارد: هرجا لازم باشد برای حفظ سلامت مردم تصمیم سختی گرفته شود، می‌گیریم که البته این تصمیمات حتما باعث ناراحتی و فشار به عده ای می شود ولی آنها  باید بپذیرند که سلامت خود و دیگر مردم برای کشور و دولت و نظام مهم است.

برای حفظ سلامت باید تصمیماتی گرفته شود که گرفته می‌شود که اگر همراهی شود و با گزارش‌هایی که هست حتما این موفقیت حاصل می شود.

هشدار وزیر فرهنگ درآستانه روز طبیعت

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در آستانه روز طبیعت در جدیدترین حساب کاربری توئیتر خود ضمن هشدار مبنی بر بیرون نرفتن از خانه نوشت:

سیزده نوروز، روز تنفس ‌آزاد در طبیعت بود. امسال خروج از منزل و حضور در تفرجگاه‌ها، می‌تواند به تنفس مسموم بینجامد.

نَه به سیزده به‌در

آنچه امروز و در این برهه حساس حائز اهمیت است اینکه در شرایطی که شیوع ویروس کرونا به عنوان یک تهدید جدی، جان همه شهروندان و مردم را در کشور ما و سطح جهان تهدید می‌کند سهم ما به عنوان یک شهروند که همواره مورد تاکید و درخواست همگان است همان « در خانه ماندن» است. بیائیم در روز طبیعت (سیزده به‌در) با عمل به توصیه پزشکان و مسئولان برای حفاظت از جان خود و دیگر شهروندان و هموطنان، سفرهای خود را در این روز و روزهای آینده لغو کرده و از شهر محل سکونت خود تحت هیچ شرایطی خارج نشویم.

با توجه به شرایط حساس کنونی و شیوع و گسترش ویروس کرونا و در جهت پیشگیری و رعایت مسائل بهداشتی و قطع زنجیره شیوع بیماری کرونا، مردم با بصیرت و فهیم ایران عزیز در خانه بمانند چرا که خانه امن‌ترین مکان برای جلوگیری از شیوع و انتقال ویروس کرونا است به امید روزهای پسا کرونایی که همگان سلامت و تندرست به زندگی عادی خود بازگردیم.

کرونا و اطلاعات پیرامون آن

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تاکنون ۴۱۴۹۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند، ۲۷۵۷ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۱۳۹۱۱ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

کیانوش جهانپور روز دوشنبه درباره آخرین وضعیت ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این بیماری بیان کرد: از ظهر دیروز تا امروز ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۱۸۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران شناسایی شده بر اثر این بیماری به ۴۱۴۹۵ مورد رسید.

وی ادامه داد: خوشحالیم که تاکنون ۱۳۹۱۱ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده اند و این روند ادامه دارد.

جهانپور گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع قربانیان این بیماری در کشور به ۲۷۵۷ نفر رسید. / ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید