در یکی دو سال اخیر به خاطر تحریم ها بسیاری از برندهای خارجی ترجیح دادند از ایران بروند. به طور خاص در عرصه پوشاک بسیاری از برندهای داخلی توانستند حضور موفقی در بازار داشته باشند. حضوری که با ارتقای کیفی به نظر می رسد ادامه دار هم باشد.

سلام نو – سرویس اقتصادی: امسال هم نام سال همچون سالهای گذشته ارتباط مستقیم با اقتصاد دارد که این امر نشان از اهمیت و اولویت اقتصاد در شرایط کنونی است. جهش تولید در امتداد رونق تولید این روزها که کرونا کسب و کارهای زیادی را مختل کرده بیش از پیش مورد توجه است.

به گزارش سلام نو، رونق تولید در سال گذشته آنچنان که باید و شاید شکل نگرفت. اگرچه اتفاقاتی در این حوزه افتاد و بعضا برخی از تولیدکنندگان رضایت نسبی‌شان جلب شد اما همان طور که رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی خود گفتند در بهترین حالت یک دهم انتظارات برآورده شد.

ویروس کرونا این روزها بسیاری از کسب وکارها را دچار زیان کرده و در این بین کم نیستند کسانی که زندگی روزمره آنها دچار اختلال شده و در این بین بعضا از کار هم بیکار شده اند. جدی گرفتن جهش تولید می تواند خلأیی که کرونا ایجاد کرده را تا حدی پر کند.

ایران ظرفیت تحریم پذیری بالایی دارد در این شرایط یکی رفتن به سوی بودجه بدون نفت و یکی توجه به تولید داخلی می تواند این نگرانی را به حداقل برساند. در شرایطی که کشور به صورت همه جانبه تحت شدیدترین تحریم هاست لزوم اتکا به تولید داخل بیش از پیش حس می شود.

با توجه به کاهش درآمدهای نفتی شرایطی برای اقتصاد کشور پیش آمده که چاره ای جز افزایش تولیدات داخلی نداریم. واقعیت این است که در سال 99 شرایط اقتصادی بهتر از سال 98 نخواهد بود و نفت 20 دلاری هم مسیر اقتصاد ایران را ناهموارتر خواهد کرد.

در شرایطی که تورم در این سالها به صورت افسارگسیخته ای در حال رشد است روی آوردن به سمت تولید می تواند از عمیق شدن رکود تورمی در کشور تا حد قابل توجهی جلوگیری کند. ضمن اینکه اهتمام جدی به تولید  امکان تقویت صادرات غیر‌نفتی را افزایش و اختلال صادرات از مسیر کشورهای همسایه  با هدف کمک به پوشش نیازهای ارزی کشور را ترمیم می کند.

در یکی دو سال اخیر به خاطر تحریم ها بسیاری از برندهای خارجی ترجیح دادند از ایران بروند. به طور خاص در عرصه پوشاک بسیاری از برندهای داخلی توانستند حضور موفقی در بازار داشته باشند. حضوری که با ارتقای کیفی به نظر می رسد ادامه دار هم باشد.

دو برند مطرح لوازم خانگی یعنی ال جی و سامسونگ هم که پیش تر به صورت غیر رسمی از بازار ایران کنار رفته بودند در سال 98 رسما خروج خود از ایران را تایید کردند. طبیعی است در سال 99 باید منتظر در دست گرفتن بازار توسط تولیدکنندگان داخلی باشیم.

در این بین اتفاقی که برای ارزش پول ملی افتاده هم در افزایش اقبال به کالاهای تولید داخل بی تاثیر نبوده است. کاهش ارزش پول ملی باعث شده تا سبد مصرفی شمار زیادی از ایرانیان از کالاهای خارجی خالی شود. در چنین شرایطی مزیت قیمتی کالای داخلی باعث شده تا بسیاری از مردم که عادت به انتخاب کالای خارجی داشتند به کالای داخلی روی بیاورند. علی رغم همه آفات کاهش ارزش پول ملی باید از فرصت های به دست آمده از قبل تحریم تمام و کمال استفاده کرد و با نظارت جدی بر کیفیت محصولات کاری کرد تا اعتماد عمومی نسبت به کالای ایرانی بیشتر شود و در نتیجه بسترهای لازم برای جهش تولید فراهم شود.

اگرچه با توجه به مسائل ذکر شده امیدواری به موفقیت در تولید زیاد است اما در این بین نگرانی هایی نیز وجود دارد. از ابتدای سال 90 تاکنون نه سال با اسامی کاملا اقتصادی از سوی رهبر انقلاب نامگذاری شده است. نیازی به توضیح نیست که در حوزه اقتصاد دولت و دیگر نهادها موفقیت لازم را کسب نکرده اند. حالا هم این نگرانی وجود دارد که با سیاستگذاری های نادرست تولید داخلی روی ریل نیفتد.

موانع دیگری از جمله سیاستگذاری های موازی، وجود قوانین ضدتولید، سنگ اندازی های نظام بانکی، مشکلات زیرساختی و ... نیز بر روی تولید در کشور اثر منفی دارد. در کنار این بیم ها جلوگیری از واردات کالاهایی که در داخل کشور به اندازه نیاز و تقاضای مردم تولید می‌شود ضروری به نظر می رسد. امید می رود با برطرف کردن این موانع  برخلاف سالی که گذشت در پایان سال 99 بیش از ده درصد مطالبات امروز محقق شده باشد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید