بر عکس  افراد که اینطور بیان می‌کنند که تهران دارای قدمت بسیار زیادی نمی باشد اما این تصور کاملا اشتباه است پایتخت ایران که از زمان به قدرت رسیدن آقا محمد خان قاجار شهری مهم و تاثیرگذار بوده است دارای پیشینه‌ای طولانی تر از آن چیزی می باشد که در تصور ما است .

قدمت شهر تهران

بر عکس  افراد که اینطور بیان می‌کنند که تهران دارای قدمت بسیار زیادی نمی باشد اما این تصور کاملا اشتباه است پایتخت ایران که از زمان به قدرت رسیدن آقا محمد خان قاجار شهری مهم و تاثیرگذار بوده است دارای پیشینه‌ای طولانی تر از آن چیزی می باشد که در تصور ما است

به صورتی که در سال ۱۳۹۳ در منطقه مولوی اسکلت انسانی پیدا شد که کارشناسان قدمت آن را به حدود هفت هزار سال پیش نسبت دادند این درحالی م یباشد که تا پیش از آن بر اساس یافته هایی که در منطقه قیطریه انجام گرفته بود سابقه تهران به ۳ هزار سال تخمین زده شده بود در گذشته تهران روستایی از توابع شهرری بود ولی به دلیل نزدیکی آن به مقبره شاه عبدالعظیم حسنی مورد توجه افراد بزرگ قرار گرفت و افرادی همچون تا شاه طهماسب صفوی به تهران توجه خاصی کردند به طوری که دستور داد در اطراف تهران ۱۱۴ برج ساخته شود تا مکانی برای استراحت کاروان‌ها و مسافران پدید آید اما این تمام اتفاقاتی  نبود که موجب مهم تلقی شدن تهران شد بلکه فرار آقا محمد خان قاجار سرنوشت پایتخت را عوض کرد.  هنگامی که تهران گسترش یافت و دارای ۱۲ دروازه گردید شروع به رشد بیش از پیش خود کرد و حکومت‌هایی که تغییر می کردند و همچنان تهران مرکز فرهنگی و سیاسی باقی می ماند و به همین دلیل بناهای تاریخی بسیار زیادی در  تهران وجود دارد با ما در این مقاله از سلام نو همراه باشید.

کاخ گلستان

کاخ گلستان در زمان حکومت قاجار ساخته شد در زمانی که تهران تبدیل به دارالخلافه شده بود از زمان شاه عباس صفوی آغاز گردید اما سرانجام آن در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار بود به همین دلیل ۳ دوران سلطنت را کاخ گلستان شاهد بوده است و از نظر جنبه تاریخی دارای اهمیت بسیار زیادی است امروزه کاخ گلستان به صورت یک موزه درآمده است و اشیای قدیمی مانند چند اثر از کمال الملک ، سنگ مزار ناصرالدین شاه قاجار و تخت مرمر در آنجا وجود دارد  .

کاخ سعد آباد

در دوران قاجار کاخ های بسیاری در تهران ساخته شد که یکی از آنها کاخ سعد آباد می باشد این کاخ تاریخی دارای ۲۰۰ سال قدمت می باشد که شامل ۱۸ کاخ چندین رستوران کارگاه مرمت گلخانه و بخش های دیگر می باشد اصلی ترین کاخ این محدوده کاخ ملکه مادر نام دارد که در اختیار نهاد ریاست جمهوری می باشد و مهمانان ویژه دولت از آنجا استفاده می نمایند .

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران به دستور فتحعلی شاه قاجار در نیزاری ساخته شد که در شمال تهران واقع شده بود به همین دلیل آن را نی آوران نامیدند این کاخ محل اقامت اصلی خاندان پهلوی قرار گرفت محمدرضا شاه پهلوی دستور داد تا بناهایی را در این منطقه تخریب نمایند و بناهای دیگر را به جای آن بسازند و آنجا را محل سکونت خود و خانواده اش کرد .

عمارت قزاقخانه

عمارت قزاقخانه روبروی پارک ملی واقع شده است و در سال ۱۲۸۰ به دستور مظفرالدین شاه قاجار ساخت آنجا آغاز گردید و در زمان ناصرالدین شاه قاجار به سرانجام رسید این عمارت دارای دو بخش قاجار و پهلوی می باشد .

میدان حسن آباد

میدان حسن آباد یکی از نمادهای قدیم تهران است اولین ایستگاه آتش نشانی در تهران در آنجا تأسیس شد و سبک معماری میدان حسن آباد دارای ۸ گنبد است که به سبک اروپایی طراحی شده است و مناظر زیبایی را برای عکاسی به وجود آورده است میدان حسن آباد در سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت .

عمارت بهارستان

عمارت بهارستان در قرن ۱۳ شمسی ساخته شد  عمارت که به دارالشورای ملی معروف می‌باشد جایگاه مجلس شورای ملی بود و در سال ۱۲۸۹ به دستور میرزا حسن خان سپهسالار قزوینی ساخته شد و امروزه یکی از جاذبه‌های تاریخی تهران به حساب می آید .

باغ ملی و یک دروازه معروف

باغ ملی که در میدان دمشق واقع شده است از کلمه مارش فرانسوی گرفته شده زیرا در زمان قاجار این خیابان میزبان تمرین‌های نظامی قشون قاجار بود این میدان شکل مربع می باشد و ۴۰۰ در ۴۰۰ متر است و در کودتای  ۱۲۹۹ باغ ملی تغییر نام داد سردرباغ ملی همان دروازه ورودی میدان دمشق بود .

موزه آبگینه دفترکار قوام السلطنه

موزه آبگینه که در گذشته دفتر قوام السلطنه بود امروزه به یک موزه کاربردی تبدیل شده است و آثاری گران‌بها در آنجا وجود دارد زمان ساخت بنای موزه آبگینه به دوره قاجار برمی‌گردد .

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید