۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۰
کد خبر: 44439547

داشتن خواب و استراحت کافی لازمه داشتن یک زندگی سالم است. روان پزشکان و پزشکان توصیه می کنند، برای جلوگیری از اختلالات ارگانیک و عملکردی، خوب بخوابید . اما واقعاً خواب خوب و استراحت به چه معناست؟ چه مدت باید بخوابیم تا نشاط و شادابی خود را حفظ کنیم؟

در گذشته، قبل از اختراع برق، معمولاً مردم هنگام طلوع آفتاب از خواب بیدار می شدند و بعد از غروب آفتاب به رختخواب می رفتند. بعد از 4-5 ساعت خواب، بسیاری از افراد نیمه شب از خواب بیدار می شدند و با استفاده از شمع یا چراغ نفتی، کارهای روزمره خود را ادامه می دادند، پس از انجام آن ها نیم ساعت دیگر می خوابیدند، تا اینکه آفتاب طلوع کند. صنعتی شدن و کار سازمان یافته در کارخانه ها تغییری در ساعات خواب و بیداری به همراه آورده است.

امروزه عادت داریم 6-7 ساعت در شب بخوابیم. در حقیقت، 7 ساعت حداقل مدت توصیه شده توسط متخصصان است. حتی بیشتر افراد ادعا می کنند که یک خواب 8 ساعته برای بازیابی و ترمیم بدن ایده آل است. در طی 8 ساعت چندین چرخه خواب اتفاق می افتد. یک چرخه کامل 1 ساعت و نیم طول می کشد و شامل 4 مرحله خواب، از سطحی تا عمیق همراه با رویا می باشد. آزمایشاتی که در آن افراد قبل ازرسیدن به مرحله خواب عمیق بیدار شدند، نشان دادند، محرومیت از این مرحله مهم خواب باعث ایجاد اختلال در فعالیت روزانه و عملکرد صحیح بدن و ذهن می شود.

در اینجا 5 نکته برای خواب بهتر آورده شده است.

1. برنامه مشخص تنظیم کنید

ابتدا بازه زمانی 7-8 ساعت را برای خواب در نظر بگیرید. این میزان نباید تغییر کند. دراز بکشید و بیدار شوید. به این ترتیب بدن با این ریتم زمانی سازگار خواهد شد. اگر در مدت 20 دقیقه به خواب نرفتید، از رختخواب بلند شوید و کاری آرامش بخش انجام دهید، به موسیقی خوب گوش کنید، کتاب بخوانید یا تمرین های کششی انجام دهید.

2. مراقب خوردن و آشامیدن خود باشید

از خوردن غذاهای سنگین یا خیلی دیرهضم هنگام خواب خودداری کرده و به میزان نیکوتین و کافئین دقت کنید. مصرف کافئین زیاد موجب بی خوابی می شود. همچنین با شکم گرسنه به خواب نروید.

3. مکانی آرام برای خواب در نظر بگیرید

این بدان معناست که باید اتاق خنک، تاریک، ساکت و بدون سر و صدا باشد. 2 ساعت قبل از رفتن به رختخواب گوشی و تلویزیون را خاموش کنید. کرکره یا پرده را بکشید. قبل از خوابیدن، یک دوش گرم بگیرید یا یک کار آرامش بخش انجام دهید.

4. تمرین کنید

در برنامه ریزی برای کارهای روزمره، ورزش بدنی را فراموش نکنید. متخصصان یوگا، تاجی و دویدن را توصیه می کنند. همچنین توصیه می شود که ورزش در فضای باز انجام گیرد. پیاده روی همچنین به تعادل بدن کمک می کند.

5. در مقابل نگرانی ها قرار نگیرید

در حالی که تمام نگرانی های روزانه را در ذهن دارید، دراز نکشید. برای از بین بردن استرس، زندگی خود را به خوبی سازماندهی کنید، اولویت ها را تعیین کرده و وظایف خود را به درستی انجام دهید. همچنین، مراقبه آسان 15-20 دقیقه در روز، می تواند اضطراب را از شما دور کند.

توصیه های متخصصین

دکتر مایکل پریس، متخصص خواب در دانشگاه روچستر، توصیه می کند که افراد کم خواب نیازی به مبارزه با بی خوابی ندارند و نیازی به نگرانی در مورد عواقب کمبود خواب نیست. نگرانی ها فقط بی خوابی ایجاد می کنند. دو یا سه شب بی خوابی می تواند یک هدیه باشد، زمانی است که می توانید کارهای عقب افتاده را انجام دهید. بی خوابی بعضی اوقات می تواند کاربردی باشد و به همین دلیل فوراً نباید به دنبال راه حل های پزشکی بود. بگذارید بدن سرعت خواب و بیداری خود را دوباره به دست آورد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید