۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 44431736

گردن از مهم ترین عضو های بدن است و در بیشتر قسمت های بدن گسترش یافته است. ستون فقرات آسیب پذیر است و در صورت آسیب دیدگی امکان دارد حرکات اندام‌های بدن را دچار مشکل کنند. اگر گردن در حالت های نا مناسب قرار گیرد و یا دچار فشار و ضربه شود امکان دارد ستون فقرات دچار آسیب دیدگی شود. حرکت سریع و شدید گردن موجب ایجاد دیسک گردن و یا به عبارتی بیرون زدگی دیسک خواهد شد.

هنگامی که مهره‌ای گردن آسیب ببیند بیمار دچار گردن درد و درنتیجه محدودیت در انجام حرکات صحیح گردن خواهد شد. فتق گردن با پاره شدن و جابه‌جا شدن دیسک گردن قابل مشاهده خواهد بود. توجه کنید که اگر درد گردن را در دیگر اندام بدن خود حس می کنید به دلیل انتشار درد از طریق نخاع می باشد و در واقع شما دچار فتق گردن شده‌اید.

درمان های غیر جراحی دیسک گردن

افرادی که درد گردن آن ها ناشی از وارد شدن ضربه نباشد، می توانند برای درمان این عارضه و بهبود آن از درمان های غیر جراحی استفاده کنند این درمان ها شامل درمان های احتیاطی نظیر استفاده از دارو و شل کننده های عضلانی، استراحت نسبی، تزریق کورتیکو آستروئیدها هستند که به منظور کاهش درد به طور موقت تجویز می شوند و باید به طور مرتب این عمل تکرار گردد. درمان دیسک گردن بدون جراحی نیز امکان دارد و فرد با رعایت اصول درمانی و توصیه های پزشکی، گردن درد شما درمان شده و نیاز به عمل جراحی و عوارض بعد از آن نخواهید داشت.

اما در مواقعی که گردن درد یا دیسک گردن شما شدید و یا آسیب دیدگی شما بیشتر باشد درمان به روش فوق و به صورت احتیاطی کمک کننده نیست اما از پیشرفت آن تا حدودی جلوگیری خواهد نمود. بیمار در این وضعیت تعادل راه رفتن خود را به خوبی ندارد و درد در دیگر اعضای بدن گسترش می یابد. در این حالت پزشک عموماً جراحی را پیشنهاد می دهد. در بیشتر افرادی که مورد عمل جراحی قرار می گیرند آن را موفقیت آمیز دانسته اند.

• عمل جراحی دیسک گردن:

روش های مختلفی برای جراحی گردن نسبت به وضعیت بیمار و تشخیص پزشک وجود دارد. در صورتی که بین ستون های فقرات ثبات وجود نداشته باشد در مواردی پزشک جراحی فیوژن را تجویز می‌کنند و این عمل با ابزارهای مختلفی نظیر صفحه یا پیچ انجام می پذیرد، عمل فیوژن در واقع منجر به تقویت و تثبیت مناطق بی ثبات ستون فقرات شده و در نتیجه موجب کاهش دردهای مزمن و شدید گردن می شود.

کورپکتومی قدامی گردن

نوع دیگری از جراحی گردن کورپکتومی قدامی نام دارد که در واقع پزشک بخشی از جسم مهره را برداشته و از این طریق موفق خواهد شد تا از فشار به نخاع جلوگیری گردد و در نتیجه موجب کاهش درد و درمان دیسک گردن خواهد شد. به دلیل برداشتن استخوان ستون فقرات این درمان با روند بهبود طولانی تری رو به رو خواهد بود.

میکرودیسک کتومی خلفی

در روش جراحی میکرو دیسک کتومی خلفی با استفاده از یک دریل با سرعت بالا بخشی از مفصل فاست را برداشته و بعد از نمایان شدن ریشه های عصبی زیر مفصل فاست اقدام به کنار زدن با دقت ریشه های عصبی می نما‌یند تا بتوانند فتق دیسک را بردارند. در این روش یک برش عمودی در پشت گردن ایجاد خواهند کرد. فتق دیسک نرم عموماً در کناره نخاع قرار دارد و پزشک اقدام به از میان برداشتن آن می کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید