به گزارش سلام نو، چند سالی است که ماهی قرمز در تنگهای بلوری مهمان سفرههای هفت سین ایرانیان شده، حال اینکه ماهی قرمز بخشی از سنت قدیمی هفت سین است یا نه بحثی است جدا، اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، برخی کارشناسان تاکید دارند که بهتر است هموطنان از خرید ماهی قرمز منصرف شوند.
ماهی قرمز به یکی از بحث برانگیزترین موضوعات زیست محیطی در میان فعالان این عرصه تبدیل شده است، از زمانی که به مرور بساط فروش ماهی قرمز در خیابان ها پهن می شود تا چشم کار می کند لگن های بزرگی است که صدها قطعه ماهی قرمز در آن برای زنده ماندن تقلا می کنند، گویی هر کدام برای گرفتن اکسیژن و نفس کشیدن با هم رقابت دارند تا به نزدیک شیلنگ آبی که گویا بهانه زنده ماندن آنها است، برسند.
اظهار نظرهای زیادی مبنی بر اینکه ماهی قرمز بر سر سفره های هفت سین باشد یا خیر وجود دارد، جمعی از آنان اعتقاد جدی دارند که جای ماهی قرمز سر سفره هفت سین نیست و عده ای دیگر معتقدند که نگهداری ماهی قرمز و بعضی از حیوانات خانگی در منازل می تواند باعث دوستی و الفت میان کودکان و حیوانات شود.
البته اکنون موضوع حرف ما ماهی قرمز است و می دانیم که این حیوانات کوچک و پرجنب و جوش بومی کشور ما نیستند از این رو عده ای بعد از پایان نوروز آنرا در رودخانه ها و طبیعت رها می کنند که به مرور می توانند به گونه ای مهاجم تبدیل شوند که خود جای تامل دارد.
اما امسال مساله مهم وجود ویروس کرونا است که جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در این باره به ایرنا گفته بود که شاید ماهی ها خودشان موجب انتقال این ویروس نباشند اما شاید افرادی که به این حیوانات و ظرف هایی که در آن جای می گیرند دست می زنند آلوده باشند بنابراین بهتر است ماهی قرمز نخریم.
حسین عبیری گلپیایگانی فعال محیط زیست روز چهارشنبه در گفت و گو در این باره به خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: بعضی از فعالان اعتقاد دارند تا ۱۰۰ سال پیش در عید نوروز ماهی قرمز بر سر سفره هفت سین ایرانیان جایی نداشت، آنان از نقاشی سفره هفت سین کمال الملک به عنوان یک سند گویا نام می برند؛ زیرا از وجود ماهی قرمزرنگ در سفره هفت سین این نقاش بزرگ خبری نیست، آنان میگویند که حتی در دوره قاجار نیز مردم در سفره هفت سین از ماهی قرمز استفاده نمی کردند و این نشان می دهد که ماهی قرمز در چند دهه اخیر بر این سفره راه یافته است.
وی افزود: شواهد نشان می دهد فقط در کشور چین مردم در مراسم عید خود از ماهی قرمز استفاده می کردند و در پایان مراسم نیز ماهی ها را در آبهای روان رها می کردند اما ولی از حدود ۸۰ سال پیش همزمان با ورود چای از چین به ایران استفاده از ماهی قرمز در جشن های نوروزی که یکی از اعیاد مخصوص ایرانیان است، شایع شده است.
این فعال محبط زیست به بخش بهداشتی این موضوع اشاره کرد و گفت: ممکن است که در هنگام تکثیر و پرورش ماهی های قرمز از آب های آلوده و غیر بهداشتی استفاده شود که عامل انتقال بیماری های ویروسی، انگلی و یا باکتریایی باشند و یا در هنگامیکه زمان پرورش ماهی ها کامل شد و باید برای فروش جابجا شوند در هنگام حمل و نقل به بدن ماهی ضربه زده شود که موجب مجروح شدن ماهی شود.
عبیری ادامه داد: اگر بخواهیم به جنبه اقتصادی آن نیز نگاه کنیم می بینم که مقرون به صرفه نیست، فرض کنید که حدود ۱۰ میلیون خانوار ایرانی تصمیم به خرید ماهی قرمز بگیرند و به طور میانگین هر خانواده دو ماهی بخرد حدود چند میلیارد تومان پول برای آن هزینه می شود که مبلغ چشمگیری است که متاسفانه بیشتر آنها تا پایان تعطیلات نوروزی زنده نخواهند ماند، این در حالی است که عمر طبیعی ماهیان قرمز بین ۱۲ تا ۲۰ سال است اما در تنگ های بلورین حداکثر دو ماه بیشتر زنده نمی مانند.
وی درباره انتقال ویروس کرونا از طریق ماهی قرمز گفت: در باره اینکه ماهی های قرمز ویروس کرونا را منتقل می کنند یا نه جای تامل دارد اما ممکن است ظرفی که این ماهی ها در آن قرار دارند به ویروس آلوده شده باشد و یا فردی که به این حیوان دست زده ناقل ویروس باشد بنابراین بهتر است که رعایت کنیم و به دلایلی که گفته شد از خرید ماهی قرمر خودداری کنیم.
/ایرنا