آزادسازی واردات خودرو و اخذ مالیات از خانه های خالی علی رغم مصوبه کمیسیون تلفیق مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت تا همچنان این دو مورد محل بحث موافقان و مخالفان باقی بماند

سلام نو – سرویس اقتصادی:  به نظر می رسد تکلیف بودجه 99 را باید تمام شده دانست چرا که سخنگوی کمیسیون تلفیق از اصلاح ایرادات شورای نگهبان گفته است. اگر اتفاق خاصی نیفتد به زودی مجلس بودجه 99 را برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد کرد.

به گزارش سلام نو، پس از آنکه نمایندگان مجلس برای اولین بار در تاریخ پس از انقلاب کلیات بودجه سال آینده را رد کردند بسیاری از مخالفان دولت از این اتفاق ابراز خوشحالی کردند چرا که معتقد بودند بودجه 99 از هر سال بدتر بسته شده است. این در حالی است که برخی نمایندگان دلیل رد کلیات بودجه را ترس از کرونا دانسته بودند. اگر قرار بود کلیات بودجه تایید شود برای بررسی جزئیات نیاز بود نمایندگان مجلس دو شیفت به مجلس بیایند.

خیلی از مخالفان جدی بودجه 99 پس از حکم حکومتی رهبر انقلاب مبنی بر فرستاده شدن بودجه مصوب کمیسیون تلفیق به شورای نگهبان برای تایید، ترجیح دادند لحن انتقادات خود را تغییر دهند و کمتر از بودجه انتقاد کنند. شورای نگهبان هم با اندکی تغییر لایحه را به مجلس فرستاد تا با اصلاح آن تکلیف بودجه 99 مطابق همه ساله در اسفند ماه تعیین شود.

کاهش سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی و خالص صادرات گاز به ۲۰ درصد در مصوبه به علاوه چند ابهام جزئی از ایرادات شورای نگهبان به بودجه 99 بود. در این بین دو مبحث آزادسازی واردات خودرو و اخذ مالیات از خانه های خالی از موارد مهم اختلافی کمیسیون تلفیق و شورای نگهبان بود.

دست رد شورای نگهبان به آزادسازی واردات خودرو

در هفته های اخیر بحث آزادسازی واردات خودرو و برداشتن ممنوعیتی که در سال های اخیر وجود داشت بحت روز بازار خودرو بود و کارشناسان خودرو پیش بینی می کردند با عملیاتی شدن واردات قیمت خودرو به تعادل می رسد و از آن مهم تر انحصاری که بازار خودرو را دربرگرفته شکسته شود.

مصوبه کمیسیون تلفیق در این باره بسیاری را امیدوار کرده بود تا حمایت‌های بی موردی که از صنعت خودروی داخلی می شود به پایان برسد و انگیزه خودروسازان برای افزایش کیفیت تشدید شود. موافقان و مخالفان آزادسازی واردات خودرو هرکدام دلایل قابل تاملی دارند. موافقان معتقدند چنانچه واردات خودرو آزاد شود جدا از بهبود تولیدات خودرو این بازار رونق می گیرد و از سوی دیگر مخالفان بر این باورند در شرایط تحریم نیازی به اختصاص ارز به خودروهای لوکس وجود ندارد.

نظر مخالفان شاید در نگاه اول منطقی به نظر بیاید ولی واقعیت این است که به نظر نمی رسد راهکار دیگری جز آزادسازی واردات برای تحول در بازار خودرو و تعدیل قیمت ها وجود داشته باشد.

به هر حال شورای نگهبان با رد این مصوبه کمیسیون تلفیق امیدی که در بین کارشناسان برای شفاف شدن بیشتر بازار به وجود آمده بود را از بین برد. مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو در این باره به باشگاه خبرنگاران گفته باید تعرفه معقول با پایه‌های محاسبات ریاضی برای بازار واردات در نظر گرفته شود و هر کسی در صورت علاقه‌مندی بتواند خودرو مورد علاقه خود را طبق قوانین وارد کشور کند. متاسفانه اغلب تعرفه‌های اعمال شده در این حوزه رنگ و بوی سیاسی  دارد. در شرایط فعلی سهام مدیریتی شرکت‌های تولید کننده در اختیار دولت  قرار دارد و این باعث شده تا تصمیم گیری‌ها در این صنعت رنگ و بوی سیاسی به خود بگیرد.

اخذ مالیات از خانه های خالی را شورای نگهبان رد کرد نه دولت!

اخذ مالیات از خانه های خالی چند سالی است در فضای رسانه ای بیشتر از قبل پیگیری می شود. وجود دو و نیم میلیون واحد خالی در کشور باعث شده تا توجه به این سرمایه های راکد بیشتر شود. بحث مالیات گرفتن از این خانه ها را باید مقوله ای اقتصادی دانست که ابعاد سیاسی هم پیدا کرده است. در روزهایی که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی بود اصولگرایان تلاش داشتند با لیبرال خواندن او این وزارت خانه را تحت فشار قرار دهند.

انتقاد آنها از اجرا نکردن این قانون توسط آخوندی بود. اگرچه موضوع راکد ماندن سرمایه های ملی تحت عنوان واحدهای مسکونی لوکس و خالی را اولین بار خود آخوندی مطرح کرد اما وزیر سابق راه و شهرسازی اجرای این قانون را سبب تعمیق رکود بیشتر بخش مسکن و فرار سرمایه گذاران از این بخش می دانست.

مظاهریان معاون وقت مسکن وزارت راه و شهرسازی نظر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی را این گونه مطرح کرده بود: با حمایت آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی به هیئت دولت پیشنهاد داده ایم تا قانون مالیات بر خانه های خالی اصلاح شده و شناسایی این خانه ها به شهرداری ها به دلیل بانک اطلاعاتی کاملی که از وضع ساخت و ساز در هر شهر دارند، واگذار شود؛ ضمن اینکه به جای اخذ مالیات از این خانه ها از سوی سازمان امور مالیاتی، شهرداری ها از خانه های خالی عوارض شهری دریافت کرده و درآمد آن را به مسکن اجتماعی و احداث مسکن برای زوج های جوان اختصاص دهند.

حالا و در حالی که انتظار می رفت پس از تصویب کمیسیون تلفیق شاهد اجرایی شدن قانون اخذ مالیات از خانه های خالی باشیم شورای نگهبان با این مساله مخالفت کرده است. نکته جالب این که این شورا اطلاق اخذ مالیات از خانه های خالی را مغایر موازین شرع تشخیص داده است. برخی از مخالفان دولت که بالطبع از حامیان شورای نگهبان هستند تاکید دارند که شورای نگهبان اگر جزئیات مشمولین مالیات مشخص بود و تمام خانه های خالی را شامل نمی شد ممکن بود با این طرح مخالفت نکند. این در حالی است که اگر شورای نگهبان با طرحی به صورت کلی مخالف نباشد از مجلس درخواست می کند تا ابهامات را برطرف کند اما در این مورد شاهد این هستیم که این شورا اخذ مالیات از خانه های خالی را خلاف شرع دانسته و قاطعانه با آن مخالف است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید