شاید برای شما هم پیش آید که مهمان داشته باشید و نتوانید فرش خود را به قالی‌شویی بدهید و در مدت زمان کمی بخواهید لکه های روی فرش خود را پاک کنید. پاک کردن هر لکه ایی روش مخصوص به خود دارد و در صورتی که به آن توجه نشود ممکن است فرش از آنچه که هست خراب‌تر شود. به همین دلیل ما در اینجا به نحوه‌ی پاک کردن تعدادی از لکه‌ها اشاره می کنیم.

پاک کردن لکه چای و قهوه از روی فرش در خانه تکانی

برای پاک کردن لکه های چای یا قهوه یا حتی شیر بر روی فرش خود باید اول اضافی آن با قاشق در جهت جارویی قالی برداشت و بعد با آب نیمه گرم و مقداری پودر ماشین لباسشویی محلولی درست کرده و با اسفنج لکه‌ها را تمیز کرد. بهتر است چند بار کشیده شود تا اثری از لکه‌ها باقی نماند و اگر باز آثاری از لکه ها باقی مانده بود می توان از آب‌اکسیژنه 5 درصد و مقداری آب برای آثار به‌جامانده استفاده کرد؛ و سپس با دستمال خشک محل مورد نظر را خشک کرده و مالش دهیم تا به حالت قبلی خود، تمیز و زیبا برگردد.

پاک کردن لکه چسب از روی فرش در خانه تکانی

یکی از سرسخت ترین لکه‌ها، لکه چسب روی فرش است. این لکه‌های سمج به دلیل اینکه در تاروپود فرش نفوذ کرده می تواند فرش شما را نابود کند. برای پاک کردن این لکه‌ها ابتدا یک قاشق غذاخوری مایع سفید کنند با PH متوسط با مقدار کمی آب نیمه گرم مخلوط کرده و اگر آمونیاک در دسترس داشته باشید مقدار کمی به محلول خود اضافه کنید. توجه داشته باشید که اگر از آمونیاک زیاد استفاده شود فرش زودتر دچار پوسیدگی می شود. پس در اندازه آن احتیاط به خرج دهید. با محلول به دست آمده به راحتی می توانید از شر این لکه سمج راحت شوید.

پاک کردن لکه قطرات شمع از روی فرش در خانه تکانی

در زمان هایی که تولد دارید یا برق خانه قطع شده از شمع استفاده کرده‌اید و قطره‌های اشک شمع به روی فرش یا موکت ریخته است و لکه هایی را به وجود آورده، برای برطرف کردن این مشکل می‌توان از کاغذهای روغنی یا کاغذ الگو یا کاغذ خشک کن استفاده کرد. برای این کار ابتدا اتوی خود را داغ کنید و تکه ایی از کاغذ را روی لکه گذاشته و با گرمای اتو قطره را آب کرده و بعد از چند دقیقه خواهید دید که لکه شمع به کاغذ می‌چسبد؛ و لکه‌ها به راحتی پاک می شوند.

پاک کردن تنباکو و نیکوتین از روی فرش در خانه تکانی

یکی دیگر از لکه‌هایی که بیشتر امکان دارد برای شما پیش بیاید و از نوع لکه های سرسخت به حساب می آید لکه آب تنباکو و نیکوتین است. بهترین پاک کننده برای این لکه گلیسیرین است. ابتدا باید مقدار کمی از گلیسیرین را روی لکه کشیده و به آرامی آن را تمیز کنید. بعد از چند بار انجام دادن مقداری لکه پاک کن رقیق شده با آب را به مدت نیم ساعت روی لکه گذاشته و بعد آن را بشویید و دیگر اثری از آن لکه نخواهد بود.

پاک کردن لکه دوده از روی فرش در خانه تکانی

از لکه های که گاهی بر روی فرش یا موکت مشاهده می شود می توان به لکه دوده اشاره کرد برای پاک کردن این لکه ها فقط کافی است مقداری نمک روی آن بپاشید و بعد از مدت زمانی آن را جمع کنید با این کار دیگر اثری از دوده باقی نخواهد ماند.

پاک کردن لکه آدامس از روی فرش در خانه تکانی

شاید خیلی اتفاقی تکه آدامسی به فرش یا موکت شما چسبیده باشد. برای از بین بردن این لکه باید از یخ استفاده کرد. به این صورت که قطعه های کوچک یخ را روی لکه قرار داده تا کاملاً شکننده و سخت شود و بعد از یک مواد شوینده برای این که کاملاً از بین رود استفاده کنید. یا می توانید مقداری سفیده تخم مرغ را روی لکه گذاشته بعد از گذشت چند دقیقه محل لکه را با مواد شوینده تمیز کرد. با این کار دیگر از شر این لکه چسبنده راحت خواهید شد.

پاک کردن لکه جوهر خودکار از روی فرش در خانه تکانی

بیشتر در خانه هایی که دانش آموزان هستند لکه خودکار دیده می شود. برای لکه زدایی ابتدا باید مقدار زیادی اسپری مو روی لکه اسپری کنید. اجازه بدهید تا کاملاً خشک شود و بعد به آرامی با محلولی که شامل آب و مقدار کمی سرکه است آن را تمیز کنید. دقت داشته باشید که میزان سرکه نباید زیاد باشد تا به تارهای فرش آسیب وارد شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید