روزگار شیوع ویروس کرونا خیلی زود به سینماها هم رسید و در اولین اطلاعیه‌ای که ۳ اسفند منتشر شده، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر تعطیلی سینماها را ابلاغ کرد، خبری که تا امروز چند نوبت تمدید شده است.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : تعطیلی چندباره سینماها در روزهای پایانی سال و به دنبالش نوروز، اگرچه باتوجه شیوع این بیماری اقدامی ارزشمند و مناسب است اما حتما از نظر مالی اتفاق خوبی برای سینمای ایران نیست، از طرفی تعطیلی موقت تولید پروژه‌های سینمایی هم عامل دیگری است تا سینما در سال آینده با بحرانی جدی مواجه شود.

اما راهکار عبور از این بحران چیست؟ در این مدت اظهارنظرهای متفاوتی از طرف مسئولین و چهره‌های سینمایی مطرح شده که برخی قابلیت اجرایی بیشتری دارد و البته برخی بیشتر شبیه به طنز است!

درخواست توقف پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی

20 اسفند فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، خواستار توقف پروژه های سینمایی و تلویزیونی شد. علیرضا زالی، طی مکاتبه‌ای با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به شیوع بیماری کرونا خواستار توقف پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی شد.

ضرر بزرگ تعطیلی سینماها برای سینمای ایران

علی سرتیپی سخنگوی شورای عالی اکران می‌گوید: تا زمانی که به‌صورت قطعی اعلام نشود سینماها تا چه زمانی تعطیل هستند، نمی‌توان برای اکران فیلم‌ها برنامه‌ریزی کرد، متاسفانه تعطیلی سینماها ضرر بزرگی را برای سینمای ایران به همراه داشت که هنوز هم نمی‌دانیم چگونه باید با این ضرر کنار آمد و آن را جبران کرد.

معرفی کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما

این کارگروه با هدف طراحی روش‌هایی در حفظ، جایگزینی و افزایش مصرف فرهنگی در حوزه سینما و پیشنهاد سیاست‌ها و بسته‌های حمایتی برای صنعت سینما و همه دست‌اندرکاران آن، در تاریخ ۲۱ اسفند طی حکمی از سوی حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی ابلاغ شد.

سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، محمود اربابی و رمضانعلی حیدری خلیلی معاونان سازمان، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندق اعتباری هنر و سیدغلامرضا موسوی تهیه‌کننده اعضای این کارگروه هستند.

وعده‌های وزیر ارشاد برای روزهای کرونایی

در روزهای کرونایی، عمده تاکید مسئولان بهداشتی کشور اقدام به «قرنطینه خانگی» برای جلوگیری از شیوع این بیماری است، در همین راستا ۱۴اسفند، سیدعباس صالحی در متن کوتاهی در حساب شخصی خود در توئیتر از سه ایده سازمان سینمایی برای روزهای «در خانه ماندن» رونمایی کرد که مهمترین آنها طرح‌ «هر روز یک فیلم» بود.

مسعود نجفی مدیر کل روابط عمومی سازمان سینمایی درباره جزئیات این طرح گفته است: قرار است در قالب این طرح تا آخر فروردین ماه سال ۹۹ هر روز یک محتوای ایرانی جدید در شبکه نمایش خانگی عرضه شود که این روند در حال حاضر نیز آغاز شده است. در بین این آثار، فیلم‌های اکران نشده و اکران روز نیز وجود خواهد داشت.

پایگاه‌های مقاومت فرهنگی نباید از میان بروند

برخی از سینماگران تعطیلی جشنواره‌های سینمایی را مطرح کردند، از جمله منوچهر محمدی تعطیلی جشنواره جهانی فجر و سعید خانی تعطیلی جشنواره کودک را، راه حلی برای عبور از این بحران بیان کردند.

اما محمدمهدی عسگرپور که امسال دبیر جشنواره جهانی فجر هم شده در اظهاراتی پیشنهاد تعطیلی چنین محافلی را عوامفریبانه خواند: به نظرم طرح تعطیلی رویدادهای سینمایی با بیان بی‌فایده بودنشان به نفع تعدادی مجموعه‌دار که اتفاقاً از جهت تعداد، بسیار کم و از جهت مال و اموال بسیار پرقدرتند، باظاهر تا حدی عوام فریبانه‌اش یک تیر است با دو نشان: جذب مالی بودجه(هرچه قدر که امکان دارد) برای کسانی که سودهای چند ساله‌شان کاملا به خودشان مربوط بوده و ضرر اخیر را به حساب بیت‌المال می گذارند و از سر راه برداشتن باقیمانده «پایگاه‌های مقاومت فرهنگی» سینما، به نفع سیطره کامل سینمای سطحی و فاقد استاندارد که دیر زمانی است با سرمایه‌گذاری همین دوستان سینمادار همانند ویروسی واگیردار به جان سینمای ملی افتاده است!

با پوشیدن دستکش و ماسک به سینما برویم!

اظهار نظر جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده سینما هم جالب توجه است: به نظرم با رعایت شرایط بهداشتی مانند پوشیدن دستکش و ماسک زدن و رعایت فاصله در سالن‌ می‌شود بدون نگرانی فیلم تماشا کرد، سینما یکی از معدود تفریحات امروز مردم کشور است و نباید همین یکی را هم تعطیل کرد، با سینما می‌شود فضای روحی و روانی مردم نیز مساعد شود و مردم کمی تفریح کنند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید