هیچ چیز مانند یک لیوان تازه آب پرتقال یا یک کاسه سوپ جو برای صبحانه لذت بخش نیست. اما اگر تازه دندان های خود را مسواک زده باشید، متوجه خواهید شد که این صبحانه خوشمزه، طعم خوب و دلچسبی ندارد.

چرا خمیردندان بر طعم آب پرتقال و سایر میان وعده های صبحانه تأثیر می گذارد؟

همه اینها با گیرنده های چشایی بر روی زبان مرتبط است. به طور خلاصه، ترکیبی از خمیر دندان به نام لوریل سولفات سدیم (SLS) به طور موقت بر روی پرزهای چشایی زبان تاثیر می گذارد.

اگر زبان خود را لمس کنید، متوجه می شوید که با برجستگی و پرزهای ریزی پوشانده شده است. هر یک از این برجستگی ها شامل جوانه های چشایی هستند که به نوبه خود از گیرنده های طعم ساخته شده اند. کل دهان بین  2000 تا 4000 جوانه طعم دار دارد وهر جوانه طعم بین 10 تا 50 گیرنده دارد.

جوانه های طعم ما به ما کمک می کنند، تا پنج نوع طعم، شیرین، شور، ترش، تلخ و تند را حس کنیم.

درک مزه ها چگونه اتفاق می افتد؟

عمل مزه کردن مانند یک پازل شیمیایی است. وقتی چیزی را می چشید، آن مواد غذایی مولکول هایی را آزاد می کنند که اشکال خاصی دارند و این شکل ها در دهان شناور می شوند. هر طعم غذا شکل منحصر به فردی دارد که با یک نوع گیرنده طعم و شکل متناظر مطابقت دارد. به عنوان مثال، هنگامی که مولکول های ترش لیمو به یک گیرنده ترشی متصل می شوند، یک سری سیگنال های عصبی به مغز ارسال می کنند که می گوید ما چیز ترشی را چشیده ایم.

با این حال، ترکیبی که در اکثر خمیردندان ها وجود دارد باعث خراب شدن مولکول های طعم دهنده و گیرنده های طعم می شود.

چگونه SLS باعث تلخی دهان می شود؟

در طی  مسواک زدن، حباب های خمیردندان باعث ایجاد کف در دهان می شوند. زیرا خمیردندان  شامل  SLS است که به عنوان ماده شوینده روی دندان هاعمل می کند. SLS در محصولاتی وجود دارد که حباب یا کف می کنند، از جمله محصولات مراقبت شخصی مانند کرم اصلاح و پاک کننده های خانگی مانند صابون. تحقیقات نشان داده اند که SLS بر گیرنده های طعم نیزتأثیر می گذارد.

پرتقال ها به لطف اسید سیتریک کمی تلخ هستند، اما به طور معمول کمپانی ها آن طعم موجود در آب را با شکر اضافی داخل نوشیدنی مخلوط می کنند. طبق گفته انجمن شیمی آمریکا، SLS نه تنها گیرنده های شیرینی را سرکوب می کند بلکه فسفولیپیدهای ما را نیز از بین می برند، ترکیباتی که بر سر راه گیرنده های تلخی قرار می گیرند و درنتیجه  جوانه های طعم ما به طور ناگهانی طعم تلخ را بیشتر از طعم شیرین حس می کنند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید