۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
کد خبر: 43731765

سدیم کلرید یک ترکیب ساخته شده از پیوند یونی بین سدیم و کلر است. نتیجه این ترکیب نمکی است که از لحاظ زیستی و تجاری بسیار مهم است.  نمک یکی از مواد ضروری برای سوخت وساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است...

مصرف کمی نمک در زمان اسهال و استفراغ و یا فعالیت شدید بدنی در هوای گرم، سبب جبران املاح از دست رفته بدن می شود. نمک همچنین به غذا طعم می دهد، اما مصرف  بیش از حد آن برای بدن  مضر خواهد بود، زیرا سدیم کلرید یا همان نمک طعام بیشتر عوارض جانبی بار منفی سدیم را داراست. در اینجا خطرات سلامتی مصرف نمک زیاد آورده شده است.

1. پوکی استخوان

پوکی استخوان با کاهش تراکم استخوان ها مشخص می شود. این بدان معنی است که استخوان ها راحت تر دچارترک و شکستگی می شوند. اگرچه پوکی استخوان به طور مستقیم باعث مرگ نمی شود، اما ممکن است کیفیت زندگی را به شدت کاهش دهد. هنگامی که نمک زیاد مصرف می کنید، سطح کلسیم در استخوان ها کاهش می یابد. این باعث افزایش خطر پوکی استخوان می شود.

2. چاقی

نمک یک ماده شیمیایی بدون کالری است و فقط حاوی سدیم و کلرید است. رابطه بین نمک و افزایش وزن با کم شدن آب بدن همراه است. مصرف زیاد نمک باعث تشنگی می شود. تمایل به نوشیدن نوشابه یا هر نوشیدنی شیرین دیگر، میانگین کالری دریافتی روزانه را افزایش می دهد. اگر این عادت سالها ادامه داشته باشد، اضافه وزن بسیار راحت انجام می شود.

3. فشار خون بالا

فشار خون بالا محرک بیماری های مختلف سلامتی از جمله نارسایی قلبی و سکته مغزی است. به نظر می رسد افرادی که مصرف نمک بیشتری دارند، فشار خون بالاتری نیز دارند.

4. سرطان معده

سرطان یک وضعیت ترسناک است و برای بسیاری از افراد حکم اعدام دارد. سرطان معده به ویژه با مرگ و میر بالا همراه است. این وضعیت اغلب با رژیم غذایی بد از جمله مصرف زیاد نمک به وجود می آید. غذاهای فست فودی غالباً سرشار از سدیم بوده و همچنین ممکن است حاوی مواد دیگری نیز باشند که برای سلامتی مضر هستند.

5. آسم

آسم شرایط مطلوبی نیست و در برخی موارد می تواند کشنده باشد. افرادی که در معرض بیشتر ابتلا به آسم هستند، با مصرف نمک کیفیت زندگی آن ها کاهش می یابد. حملات آسم در هر زمان ممکن است رخ دهد و در صورت عدم درمان صحیح بیماری منجر به مرگ می شود. از آنجا که آسم می تواند خیلی ناگهانی اتفاق بیفتد، با جلوگیری از مصرف زیاد  نمک، میزان این خطرات را کاهش دهید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید