معرفت تاریخی سعدی در ایجاد این دو اثر گران‌بها یعنی بوستان و گلستان مسئله‌ای است که زیاد به آن پرداخته نشده است. در این مطلب سعی شده تا دانسته های قبلی سعدی در این دو کتاب بررسی شود.

آشنایی سعدی با متن های تاریخ و فرهنگی موجب گردید تا دانسته های وی در آثارش با ویژگی‌هایی چون موضوعیت نداشتن اندیشۀ ظل‌اللهی، مشی تگرایی، اهتمام به کاربست عناصر، مفاهیم و شخصیت های تاریخی اسطوره‌ای، وطنی و اسلامی و استفاده از تاریخ به‌مثابه ابزاری برای تعلیم اخلاق درقالب حکایت ها، تمثیل ها، نمادها و تلمیح ها پیاده شود و به شکل زیبا در نظم و نثرش متجلی شود.

نتیجه اینکه میان تاریخ و ادبیات هر ملت و کشوری رابطه تنگاتنگی وجود دارد زیرا این دو بسیار بر هم تأثیر خواهند گذاشت. در ایران نیز شاهکارهای بی‌نظیر ادبیات آن ریشه در دایره زیستی، تاریخی و فرهنگی این سرزمین داشته‌اند.

بدون تردید، شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی از زمره شاعرانی محسوب می‌شود که با تاریخ و میراث‌های فکری و فرهنگی گذشته آشنایی کامل داشته و با بهره‌گیری از ذوق و خلاقیتش آن را در آثارش متجلی نموده است.

زمینه‌های اجتماعی و تاریخی، همچون احاطه بودن در عصری پرتلاطم و پرآشوب، اهمیت دادن مغولان و ایلخانان به کار ثبت تاریخ و تولید حجم زیادی از متن های تاریخی در این دوره و عوامل فردی، همچون تحصیل سعدی در نظامیه سعدی که کانون علم جهان اسلام در آن زمان بود، دنیاگردی و معاشرت با حاکمان و خاندان فرهیخته و برجستۀ دیوانی، نظیر خاندان جوینی، حافظه و خلاقیت کم نظیر سعدی در کنار امنیت فردی که البته به دلیل حکومت سلغریان در جنوب ایران فراهم شده بود و به سعدی اجازه تأمل و فکر کردن در خصوص متون تاریخی و دینی را می‌داد، در نوشتن آثار سترگی همچون بوستان و گلستان سعدی تأثیر زیادی داشته است.

بینش سعدی در تاریخ نگری و معرف تاریخی وی در آثارش برآیند مفاهیم و عناصری نظیر مشیت گرایی، موضوعیت نداشتن اندیشۀ ظل‌اللهی، به کار بردن تاریخ به مثابه ابزاری برای آموزش و عبرت گیری در خدمت ادبیات است. در نگاه معرفتی سعدی، اندیشۀ ظل اللهی چندان موضوعیتی ندارد و مبنای مشروعیت پیدا کردن پادشاهان برای حکومت را حضور مردم و رضایت آنان می داند.

از ویژگی های دیگر نظام معرفتی سعدی مشیت گرایی و باور نسبت به امر قدسی و آسمانی است.

از نگاه سعدی، اراده یکتا و بزرگی بر بنیان عمل و عکس‌العمل انسانی در تاریخ حکم فرماست و آن اراده خداوند و خواست الهی است که کار جهان را بر فناپذیری و بی ثباتی قرار داده است.

دیگر وجه بینشی سعدی توجه او به شخصیت های حقیقی، تاریخی و اسطور های همچون پادشاهان، پهلوانان، پیامبران، عرفا و به طور کلی شخصیت‌های تاریخ وطنی و اسلامی است.

هدف سعدی از بیان و اشاره شخصیت‌های مهم تاریخ و متعلقان آنان بهره گرفتن از اخلاقی، تعلیمی و مضمونی است. در این بین، پیامبران الهی و همراهان آنان، پادشاهان و پهلوانان اسطوره ای، وزیران و شخصیت های تاریخی قبل از اسلام در مقایسه با پادشاهان، وزیران، خلفا و فرمان روایان، صوفیان، عرفا و شخصیت های تاریخی بعد از اسلام از تکرار بیشتری بهره‌مند شده‌اند.

در کل، شیخ اجل با برخورداری از بعضی مصالح، عناصر و شخصیت های تاریخی جهان‌بینی فکری ایرانی و اسلامی خود را در پیشگاه ارائۀ مفاهیم اخلاقی و تعلیمی در آثار گران‌بهایش قرار داده است.

اساس این مطلب این است که اوضاع فردی و اجتماعی سعدی در ایجاد این دو اثر گران‌بها تأثیر زیادی داشته است. نتایج نشان می‌دهد که اوضاع اجتماعی و فردی آن زمان در دوره سلغریان و همچنین تحصیل وی در نظامیه بغداد و همچنین مسائلی مثل امنیت اجتماعی و احاطه شدن وی در این فضا موجب تولید این دو اثر فاخر شده است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید