ژان ایو لودریان وزیر امورخارجه فرانسه به مسئله پناهجویان و آزادسازی مرزها توسط ترکیه واکنش نشان داد و گفت: ترکیه با این کار به دنبال باج خواهی از اروپاست.

به گزارش سلام نو، وزیر امورخارجه فرانسه که در جمع نمایندگان پارلمان این کشور سخن می‌گفت افزود، پذیرفتنی نیست که ترکیه از مسأله پناهجویان برای فشار بر اروپا استفاده کند.

لودریان اضافه کرد: طی چهار سال گذشته، اروپا به توافقی که در مارس ۲۰۱۶ (اسفند/ فروردین) با ترکیه امضا کرد، از جمله تعهدات مالی‌اش احترام گذاشته به همین خاطر آنکارا نیز باید به تعهدات خود پایبند باشد.

اتحادیه اروپا در مارس ۲۰۱۵ (اسفند/فروردین ۹۴) در قبال دادن برخی امتیازات به دولت آنکارا از قبیل فعال کردن فرایند پذیرش ترکیه در اتحادیه اروپا، لغو مقررات روادید برای شهروندان ترک در سفر به اتحادیه اروپا و کمک ۶ میلیارد یورویی به آنکارا برای اسکان پناهجویان، از ترکیه خواست به طور جدی از عبور پناهجویان از طریق این کشور به اروپا جلوگیری کند.

در همین ارتباط، " اورزولا فون درلاین" رییس کمیسیون اروپا در این باره گفت که این اتحادیه می‌تواند برای حل بحران مهاجران، ۷۰۰ میلیون یورو کمک مالی در اختیار یونان قرار دهد.

فون درلاین در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که ترس یونان از ورود مهاجران، همان ترس اتحادیه اروپاست. مرزهای یونان فقط  برای این کشور نیست، بلکه مرزهای اروپا نیز هست.

رییس کمیسیون اروپا با بیان این که پناهجویان با وعده‌های دروغین رهسپار اروپا می‌شوند، گفت که ترکیه دشمن نیست، اما کشورها نباید از این افراد به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف خود استفاده کنند.

ترکیه در چند روز گذشته به پناهجویان اجازه عزیمت به مرزهای اتحادیه اروپا را داده که انتقاد کشورهای اروپایی را در پی داشته است.

براساس آمارهای اتحادیه اروپا، در حال حاضر ترکیه چهار میلیون پناهنده دارد و هزاران نفر از آنها در مرزهای یونان و بلغارستان منتظر ورود به کشورهای اتحادیه اروپا هستند.

رسانه‌های منطقه شامگاه شنبه (دهم اسفند۹۸) از باز شدن مرز ترکیه با اروپا بر روی آوارگان سوری و عبور ۳۷ هزار سوری و غیر سوری از مرز این کشور و ورود آنها به یونان خبر دادند.

بنابر این گزارش‌ها، پلیس مرزی یونان هم زمان برای جلوگیری از ورود آوارگان سوری به این کشور از گاز اشک‌آور، نارنجک‌های شوک‌دهنده و خشونت در مرز استفاده کرد و دولت این کشور هم اعلام کرد که مصمم به جلوگیری از ورود آوارگان از طریق مرز ترکیه به خاک خود است.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید