کمیته دستمزد هزینه‌های سبد معیشت یک خانواده ۴ نفره کارگری را در سال آینده ۴ میلیون و ۹۴۰ هزارتومان در نظر گرفته است. این در حالی است که در سال 98 این رقم برابر ۳ میلیون ۷۵۹ هزار و ۶۶۲ تومان بود. این یعنی از سال گذشته تاکنون هزینه سبد معیشت یک خانواده کارگری با افزایش سی درصدی مواجه بوده است.

سلام نو – سرویس اقتصادی: هر سال روزهای منتهی به پایان سال روزهای پرخبری برای کارگران است. از بحث عیدی و سنوات گرفته تا تعیین دستمزد سال آینده کارگران موضوعات داغی است که در بین این اقشار مطرح است.

به گزارش سلام نو، کمیته دستمزد که به بررسی معیشت نیروی کار و واقعی کردن میزان دستمزد سالیانه کارگران می‌پردازد هزینه‌های سبد معیشت یک خانواده ۴ نفره کارگری را در سال آینده ۴ میلیون و ۹۴۰ هزارتومان در نظر گرفته است. این در حالی است که در سال 98 این رقم برابر ۳ میلیون ۷۵۹ هزار و ۶۶۲ تومان بود. این یعنی از سال گذشته تاکنون هزینه سبد معیشت یک خانواده کارگری با افزایش سی درصدی مواجه بوده است.

سال گذشته در همین روزها پس از چانه زنی های فراوان دست آخر حقوق یک میلیون و 517 هزار تومانی برای حداقل دستمزد کارگران مصوب شد. با احتساب حق مسکن و حق بن کارگری دریافتی یک کارگر مجرد و یک کارگر متاهل بدون فرزند چیزی برابر یک میلیون و 876 هزار تومان در سال جاری بوده است. در هفته های اخیر شنیده ها حکایت از تصمیم دولت مبنی بر افزایش 15 درصدی حقوق کارگران بود. خبری که واکنش های منفی زیادی در بین جامعه کارگری به وجود آورد. چنانچه تنها 15 درصد افزایش حقوق برای کارگران اعلام شود فاصله بین حقوق کارگران و هزینه های سبد معیشتی همچنان قابل توجه باقی خواهد ماند.

به اعتقاد بیشتر کارگران همه ساله وقتی خبر تصویب و اعلام میزان حقوق کارگران اعلام می شود کفه ترازوی افزایش حقوق، به نفع کارگران نیست. این در حالی است که همواره پیش از تصویب بر این مساله که حقوق کارگران باید متناسب با نرخ تورم باشد تاکید می شود.

متاسفانه در این سالها افزایش دستمزد همیشه به میزانی انجام شده  که به حداقل هزینه سبد معیشت خانوار هم نرسیده است. براساس محاسبات کمیته دستمزد سهم خوراکی‌ها در سبد معیشتی یک خانواده کارگری حدود ۳۱ درصد است که دارای تورم ۳۲ درصدی در دی ماه است. بر همین اساس نمایندگان کارگری معتقدند که برای حفظ سبد معیشت باید دستمزد سال آینده کارگران حدود 58.04 درصد افزایش یابد.

این بدین معناست که در شرایط فعلی برای اینکه معیشت کارگران از این سخت تر نشود افزایش حداقل یک میلیون و صد و هشتاد هزار تومان  برای سال 99 نیازی ضروری به نظر می رسد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه کارگری تنها افزایش حقوق کافی نیست و باید حقوق به صورت غیرنقدی هم به این اقشار داده شود.

حمید حاج اسماعیلی کارشناس کارگری درباره دستمزد سال آینده کارگران به تسنیم گفته است: در سال آتی علاوه بر افزایش دستمزدی که کارگران به صورت نقدی دریافت می‌کنند، بن خواربار و همین‌طور کمک هزینه مسکن نیز برای این قشر زحمتکش در نظر گرفته خواهد شد. البته در این زمینه دولت نیز باید همکاری‌های بیشتری از جامعه کارگری به عمل آورد و تعهدات بیشتری را در این زمینه متقبل شود. در این صورت چنین طرحی در کنار افزایش نقدی دستمزد به بهتر کردن وضعیت معیشت کارگران کمک قابل توجهی خواهد کرد.

در همین رابطه فرامرز توفیقی، نماینده کانون عالی شوراهای اسلامی در کمیته تاکید کرده دستمزد خانواده کارگری شامل بن مسکن، خوار و بار و حق اولاد می‌شود. او اظهار کرده حداقل دستمزد سال 98 با مزایا، 2میلیون و 34 هزار تومان تعیین شد؛ که در واقع تنها 54 درصد سبد معاش محاسبه شده را پوشش می‌دهد؛  حتی اگر بخواهیم فقط قدرت خرید را با پوشش تفاضل دو سبد در نرخ افزایش دستمزد 99 حفظ کنیم، دستمزد باید حداقل 58.04 درصد زیاد شود.

نتیجه نهایی برای تعیین حقوق کارگران در سال آینده و پاسخ به این پرسش که آیا افزایش 58 درصدی حقوق کارگران محقق می شود یا خیر منوط به تصمیم سه جانبه گروه کارگری، کارفرمایی و نمایندگان وزارت کار است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید