پس از امضای توافق نامه بین آمریکا و طالبان،  دولت افغانستان، وزیر دفاع آمریکا و دبیرکل ناتو اعلامیه مشترکی صادر کردند که در آن در باره صلح و تعهدات آمریکا توضیح داده شده است.

به گزارش سلام نو، در اعلامیه مشترک افغانستان و امریکا که امروز شنبه دهم اسفند ماه در کابل پس از کنفرانس خبری مشترک با رییس جمهوری  افغانستان منتشر شد، آمریکا متعهد به دستیابی به صلح پایدار و جامع در افغانستان شده است.

در متن اعلامیه آمده است که افغانستان به عنوان عضو سازمان ملل متحد که از طرف آمریکا و جامعه جهانی براساس قوانین بین‌المللی یک دولت مستقل، شناخته می‌شود،  آمریکا را متعهد می‌کند،  تا این کشور در مساعی مشترک به یک توافقنامۀ جامع و پایدار صلح دست یابد و جنگ در افغانستان با تأمین منافع افغان‌ها متوقف شود.

در این اطلاعیه امده است که این توافقنامه پایدار شامل چهار بخش می شود:

۱: تضمین عدم استفاده از خاک افغانستان توسط افراد و گروه‌های تروریستی بین‌المللی علیه امنیت آمریکا و متحدان آن.

۲: جدول زمانی برای خروج تمام نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی از افغانستان.

۳:  توافق سیاسی که در نتیجه گفت وگو و مذاکرات مستقیم بین هیأت مذاکره ‌کننده فراگیر جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان به دست آید.

۴:آتش‌بس فراگیر و دایمی.

این چهار بخش با هم مرتبط و وابسته ‌اند. تلاش برای صلح پس از سال‌ها جنگ انعکاس‌ دهنده هدف مشترک تمام طرف‌های دخیل که خواستار یک افغانستان مستقل و یکپارچه که با خود و همسایگانش در صلح باشد، است.

از سال ۲۰۰۱ م. بدین سو، جمهوری اسلامی افغانستان و ایالات متحده به منظور دفع خطرات علیه صلح و امنیت بین‌المللی و کمک افغان‌ها در راستای ترسیم یک آیندۀ مطمئن، دموکراتیک و موفق، همکاری مشترک داشته ‌اند.

هر دو کشور به رابطه دیرینه و سرمایه ‌گذاری‌ خود برای ساختن نهادهای ضروری به منظور ایجاد قواعد دموکراتیک، حفاظت و صیانت وحدت کشور و ارتقای پیشرفت‌های اقتصادی و سیاسی و حقوق اتباع متعهد می‌باشند.

افغانستان از دوره کاهش خشونت استقبال نموده و از توافقنامه آمریکا و طالبان به عنوان یک گام مهم در راستای پایان جنگ آگاه است.

توافقنامه بین آمریکا و طالبان راه را برای مذاکرات مستقیم میان جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان بالای یک توافق سیاسی و آتش‌بس دائمی و جامع هموار می‌ سازد.

افغانستان یک بار دیگر آمادگی خویش را برای اشتراک در چنین مذاکرات و توافق روی آتش‌بس با طالبان اعلام می‌ دارد. افغانستان تعهد خویش را برای جلوگیری استفاده از خاک افغانستان به منظور تهدید علیه امنیت آمریکا و متحدان آن و سایر کشورها از سوی افراد و گروه‌های تروریستی بین‌المللی، به شمول القاعده و داعش ـ شاخه خراسان، تجدید می ‌نماید.

برای تسریع دستیابی به صلح، افغانستان از خروج مرحله ‌وار نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی مشروط به اجرای تعهدات طالبان در چارچوب توافقنامه بین آمریکا و طالبان و هر توافقنامه‌ای که در نتیجه مذاکرات مستقیم افغانستان و طالبان به دست آید، حمایت می ‌نماید.

افغانستان و آمریکا بر موارد ذیل را تعهد می ‌نمایند:

افغانستان و آمریکا اذعان می ‌دارند که القاعده، داعش ـ شاخه خراسان، و سایر افراد و گروه‌های تروریستی بین‌المللی به استفاده از خاک افغانستان برای جلب و جذب اعضا، جمع‌آوری مالی، آموزش افراد خویش، برنامه ریزی و کوشش برای انجام حملاتی که امنیت آمریکا و متحدان آن و افغانستان را تهدید می ‌کند، ادامه می‌دهند.

به منظور مقابله با خطر دوامدار تروریسم، افغانستان و آمریکا به برداشتن گام‌های ذیل به منظور شکست القاعده، اعضای آن، و سایر افراد و گروه‌های تروریستی ادامه می ‌دهند:

افغانستان متعهد است که به عدم همکاری خود با گروه‌های تروریستی همچنان ادامه داده، از آنان میزبانی نکرده و به آنها اجازه نمی ‌دهد تا در خاک افغانستان به جلب و جذب، آموزش، جمع‌آوری پول از طریق تولید و قاچاق مواد مخدر، عبور از افغانستان و سوء استفاده از گذرنامه و اسناد مرتبط به سفر و سایر فعالیت‌های حمایتی، مبادرت ورزند.

آمریکا تعهد می ‌نماید که در تطابق با تعهدات موجود در چارچوب توافقنامه‌های امنیتی بین دو کشور از نیروهای امنیتی و دفاعی و نهادهای حکومتی افغانستان حمایت نماید.

این حمایت‌ها شامل ارتقای توانایی و ظرفیت نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان برای پیشگیری و دفع تهدیدات داخلی و بیرونی می ‌شود. این تعهد شامل حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان برای جلوگیری استفاده القاعده، داعش ـ شاخه خراسان، و سایر افراد و گروه‌های تروریستی بین‌المللی علیه آمریکا و متحدان آن، می‌باشد.

آمریکا بار دیگر بر آمادگی خویش برای ادامه عملیات‌های نظامی در افغانستان با رضایت افغانستان به منظور مختل ساختن و تضعیف تلاش‌های القاعده، داعش ـ شاخه خراسان و افراد و گروه‌های تروریستی بین‌المللی به خاطر حمله به به آمریکا و متحدان آن تأکید می ‌ورزد.

این آمادگی در تطابق با تعهدات موجود در چارچوب توافقنامه‌های امنیتی میان دو کشور بوده و با درک موجود مبنی بر اینکه هدف عملیات‌های مبارزه علیه تروریسم نیروهای آمریکایی برای تکمیل و حمایت عملیات‌های نیروهای افغان بوده و با تمام احترام به حاکمیت ملی افغانستان و با درنظرداشت کامل امنیت مردم افغانستان و حفاظت از افراد ملکی، صورت می ‌گیرد.

آمریکا تعهد می ‌نماید که گفت وگو بین افغانستان و پاکستان به هدف حصول اطمینان از این که امنیت یکی از این دو کشور توسط فعالیت‌ها در خاک کشور مقابل تهدید نشود را تسهیل نماید.

آمریکا بعد از اعلام این اعلامیه مشترک و توافق با طالبان در مدت (۱۳۵) روز، شمار نیروهای نظامی ‌اش را در افغانستان به ۸ هزارو ۶۰۰ تن کاهش داده و دیگر تعهدات خویش را براساس توافقنامه میان آمریکا و طالبان عملی خواهد نمود.

آمریکا همچنان با متحدین خویش و ائتلاف بین‌المللی همکاری خواهد کرد تا، مشروط به اجرای تعهدات طالبان بر اساس توافقنامه آمریکا و طالبان، شمار نیروهای‌ خود را متناسب در عین مدت کاهش دهند.

در تطابق با ارزیابی و تشخیص مشترک آمریکا و افغانستان، آمریکا و ائتلاف بین‌المللی بقیه نیروهای‌ خودرا در جریان (۱۴) ماه بعد از اعلام این اعلامیه مشترک و توافقنامه امریکا و طالبان از افغانستان خارج نموده و تمام نیروهایش را از پایگاه‌های باقی مانده، مشروط به اجرای تعهدات طالبان در توافقنامه بین آمریکا  و طالبان، از افغانستان خارج می ‌کنند.

آمریکا تعهد می‌ کند که سالانه منابع مالی را برای حمایت از آموزش، تجهیز، ارائه مشورت‌ها و پایداری نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان جستجو نماید تا افغانستان بتواند به صورت مستقلانه امنیت خویش را تأمین نموده و علیه تهدیدات داخلی و خارجی از خود دفاع کند.

می افغانستان تعهد می ‌نماید که با آغاز مذاکرات مستقیم بین افغانستان و طالبان طی اقدامات دیپلماتیک با اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، نام‌های رهبران طالبان را از فهرست تحریم آن سازمان بیرون نماید.

این اقدام الی ۲۹ ماه می سال ۲۰۲۰ که در هر صورت دیرتر از (۳۰) روز بعد از نهایی‌سازی توافقنامه، چارچوب و آتش‌بس دائمی و جامع نباشد، صورت می ‌گیرد.

آمریکا وافغانستان تعهد می ‌نمایند تا روابط مثبت دوجانبه‌ خود را به شمول همکاری‌های اقتصادی برای بازسازی افغانستان ادامه دهند.

آمریکا از تهدید و استعمال نیرو برعلیه تمامیت ارضی و استقلال سیاسی افغانستان و مداخله در امور داخلی آن، خودداری می ‌نماید.

آمریکا به تلاش‌های خویش برای ایجاد اجماع منطقه ای و بین‌المللی در حمایت از تلاش‌های موجود برای دستیابی به یک راه حل سیاسی برای مشکلات موردنظر در افغانستان، ادامه می ‌دهد.

این بخش های مهم از اعلامیه آمریکا و دولت افغانستان بود که هم زمان با امضای توافق نامه آمریکا و طالبان در کابل امضا و منتشر شده است.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید