۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۱
کد خبر: 43030079

دره ستارگان قشم که یک اثر طبیعی بر اثر فرسایش خاک ناشی از باران و باد و رگبار است و با حدود بیش از دو میلیون سال قدمت در غرب روستای برکه خلف قرار دارد.

دره ستارگان با قدمت 2 میلیون سال یکی از شاهکارهای کم نظیر طبیعت در جزیره زیبای قشم محسوب می شود.

به این مکان در تعبیر عمومی مردم قشم استاره افته و گاهی استار افتیده نیز گفته می شود مردمان جزیره معتقدند که در روزگار گذشته، ستاره ای از آسمان به این قسمت از جزیره افتاده و این شکل های عجیب را از خاک و سنگ و ماسه پدید آورده است؛ اما برای این پدیده کم نظیر زمین شناسی به نام دره ستاره ها شناخته می شود.

شکل عجیب و غریب این دره و به دلیل فرسایش های صورت گرفته در بدنه این دره و همچنین وزش بادهای شدید و گرددش هوای زیاد در دره موجب تولید صدا گشته است و این موجب شده برخی از ورود به دره در هنگام شب خودداری نمایند. عده ای از مردمان محلی دارند که با تاریک شدن هوا، این دره محل رفت و آمد ارواح و اجنه بوده اما تاکنون صحت این مطلب ثابت نشده است.

ژئو پارک قشم با آثار بسیار زیبای طبیعی و تاریخی زیاد خود، تنها ژئو پارک خاورمیانه شناخته می شود.

به دلیل زیبایی های منحصر به فرد دره ستارگان و همچنین خصوصیات تاریخی این دره، قرار شده این دره به عنوان بخشی از ژئو پارک جزیره زیبای قشم در یونسکو ثبت گردد...

دره ستارگان یکی از مکان های محبوب گردشگری و جذاب جزیره قشم است که به دلیل خاص بودن اشکال زمین شناسی نمونه دیگری در ایران ندارد و فقط در کشور آمریکا می توان مشابه آن را پیدا کرد. دو دره ستارگان و چاه کوه، پدیده های شگفت انگیز بر اثر فرسایش سنگ ها و زمین هستند.

این مکان بهترین مکان برای لوکیشن فیلم های علمی تخیلی است.

فلات اولیه که تاکنون در قسمت شمالی به صورت کمتر دست نخورده باقی مانده است، در ارتفاع تقریباً ۱۰ متری از کف دره واقع شده است و از جنس ماسه سنگ با سیمان آهکی سست و پر از پوسته های فسیلی تشکیل شده است. دره ستارگان در طول سالیان زیاد بر اثر فرسایش خاک و سنگ ها به دلیل بارش ها و تند باد ها و همچنین حرکت آب های سطحی به وجود آمده است.

بعد از هر بارش شدید که به ندرت در قشم رخ می دهد دره ستاره ها به دلیل سست بودن لایه های سنگی و آهکی تغییرات محسوسی در ظاهر دره ایجاد می شود. در این دره انواع شکل های زمین شناختی وجود دارد که زیبایی این دره را دو چندان کرده است که می توان از مخروط‌های نوک تیز، ستون ها و ستونک های فرسایشی، آرک ها و تیغه ها و دیواره های نواری نام برد.

سال 85 راه دسترسی به دره ستارگان ترمیم و امکانات رفاهی و بهداشتی در این منطقه به وجود آمد تا مسافران و گردشگران دچار مشکل نشوند.

اگر قصد سفر به جزیره زیبای قشم را دارید به شما پیشنهاد می کنیم حتماً سری به دره ستارگان در جزیره قشم بزنید و از طبیعت زیبای آن لذت ببرید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید