۲۳ بهمن ماه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با اجرای آرش و مسیح عدل پرور آغاز شد و به‌صورت 24بهمن با اجرای ارکستر سمفونیک صدا و سیما در تالار وحدت بصورت رسمی شروع به کار کرد.

حاضران در فرهنگسرای نیاوران نیز در دومین شب از جشنواره سی و پنجم موسیقی فجر شاهد اجرای گروه موسیقی نقش به سرپرستی امیر شریفی بودند که ساعت ۱۸:۳۰ در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفت.

این گروه موسیقی در اولین اجرای خود قطعاتی باعنوان پیشرو درراست قاجاری، چهارمضراب راست پنجگاه ، تصنیف دست افشان،نشید کرشمه مخمس ونقش در راست قاجاری را برای علاقمندان به موسقیی کلاسیک اجرا کرد.

در بخش اول این کنسرت قطعاتی  بر مبنای زیبایی شناسی و سبک موسیقی کلاسیک دوره قاجار اجرا شد و در بخشی دیگر نیز قطعاتی برمبنای امکانات موسیقی کلاسیک قدیم ایران و برپایه روش های آهنگسازی ، فرم ها و ایقاعات (نظام متریک – ریتمیک ) و نظام مدال اجرا شد .

امیر شریفی (تار)، محمد عشقی (سنتور)، المیرا مردانه ( کمانچه)، مرجان مهربان( قانون)، سهیل اله دادیان ( تنبک)، و مجتبی عسگری( خواننده )، اعضای این گروه موسیقی بودند.

بامداد مشهد در شامگاه نیاوران

در نوبت دوم اجراهای شب گذشته در فرهنگسرای نیاوران گروه بامداد مشهد به سرپرستی سالار مرتضوی و خوانندگی وحید تاج به روی صحنه رفت.

این گروه موسیقی آثاری از اردشیر کامکار ، رضا شریعتی ، یاسر فاطمی ،محمد علی کیانی نژاد ، پرویز مشکاتیان و علی اکبر خان شیدا را همرا با اشعاری از مولانا ، جبار امیری ، هوشنگ ابتهاج و حمید تقوی اجرا کرد که هماهنگی بالای نوازندگان و نیز تسلط بر قطعات ضربی از ویژگی های بارز اجرای گروه بامداد مشهد بود.

خشکی سازهای شمال و کوک های مداوم

در شب دوم سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر و در نوبت اول اجراهای مربوط به سالن سوره گروه آوای تبری به روی صحنه رفت و اجرای این گروه  با آیین نوروزخوانی و شادیانه‌های مازندران شروع شد.

جلال محمدی، سرپرست گروه آوای تبری ابتدای برنامه درباره اجراهای گروهش گفت: از اسفند ماه، نوروز خوانی در سراسر ایران شروع می‌شود، به همین دلیل ما هم برای شروع برنامه، کاروان نوروزخوانی را به مناسبت نزدیک شدن به این ایام در نظر گرفتیم. آهنگ‌هایی که برای شما اجرا می‌کنیم تنظیم شده هستند و به‌ جز تیرماه که در تالار وحدت اجرا کرده‌ایم، با کمی تغییرات برای اولین بار امشب اجرا می‌شوند.

او همچنین از حاضران در سالن بابت اینکه گروه مجبور هستند برای هر اجرا سازهایشان را کوک کنند، عذر خواهی کرد و گفت: ما از مازندران آمده‌ایم و سازهایمان خشک است و با توجه به نور پروژکتورهای سالن مجبوریم سازهایمان را مرتب کوک کنیم.

اجرای دوسرکوتن با همکاری ۱۵ نوازنده که برای انجام آن دو سال تمرین کرده بودند همراه با نوای سرنا، همچنین تشت زنی زنان مازندران از برنامه‌های موسیقی جالب توجه این گروه بود.

«آیین نوروزخوانی»، «طیبه جان»، «غریبه خواهون»، «فاطمه مسکین»، «سوری جان» از جمله قطعاتی بودند که گروه آوای تبری در سالن سوره حوزه هنری اجرا کردند.

کنسرت هنرستان موسیقی دختران و اجرای آثار بزرگان موسیقی ایران

در نوبت دوم اجراهای مربوط به سالن سوره در شب دوم سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر،کنسرت هنرستان موسیقی دختران، با استقبال خوب تماشاگران روبرو شد.

ارکستر ایرانی پایه یازدهم، نخستین گروهی بودند که در سانس دوم به صحنه رفتند. محمدرضا فیاض رهبری این گروه ۱۸  نفره دختران را به عهده داشت. در این بخش پیش درآمد دشتی که آهنگساز آن رضا محجوبی بود، همچنین قطعه «کاروان» اثر ابوالحسن صبا اجرا شد.

سپس ارکستر ایرانی پایه دهم با ۲۶ نوازنده و به سرپرستی خانم صالحی به صحنه رفت و قطعات «پرنیان» به آهنگسازی فرامرز پایور و تنظیم کنندگی کاوه میرحسینی، همچنین «رنگ چهارگاه» اثر رکن‌الدین مختاری را نواختند.

در بخش بعدی گروه نوازی پایه دوازدهم با ۲۳ نوازنده به صحنه رفتند و خاطرات رفته «قطعه‌ای برای عود و ارکستر» اثر بهزاد عبدی و «آفتاب نیمه شب» که حسین بهروزی نیا آهنگساز آن است، اجرا کردند.

پس از آن آنسامبل ابوا و زهی نیز  با همراهی پنج نوازنده اجرا شد.

تک نواز بخش بعدی پریا مولایی هنرجوی پایه دوازدهم بود که سولو ویلنسل نواخت.

اجرای ارکستر کلاسیک به رهبری سهراب کاشف، صحنه آخر از اولین شب سی‌و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در سالن سوره بود که با ۲۳ نوازنده برگزار شد.

کاشف در خلال این اجرا گفت: ارکستر هنرستان بیش از ۸۰ نفر نوازنده دارد و به دلیل ظرفیت محدود سالن تعدادی از هنرجوها در این اجراها حضور دارند که این تعداد، قطعات امشب را با توجه به امتحانات‌شان ظرف دو هفته تمرین و آماده کرده‌اند.

او سپس از حاضران سالن به دلیل اینکه تا دیر وقت صبر کردند تا اجرای ارکستر کلاسیک را ببینند قدردانی کرد.

«بُندَهِش»؛ تلفیق در برج آزادی

در شب دوم سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر یک اجرا در برج ازادی برگزار شد که طی آن گروه موسیقی تلفیقی «بُندَهِش» به سرپرستی سهند بهادری، به روی صحنه رفت.

گروه «بُندَهِش» در ابتدای کنسرت قطعه «کارآگاه» ودر ادامه کنسرت قطعات دلقک، نورهود، پلنگ صورتی، پدر و پسر، شن‌های زمان، چیکن، کارمن، رد پای انسان، بوسا گیلان، در انتها، والس و قصاب را اجرا کردند.

از نکات جالب توجه این اجرا، تقدیم قطعه «رد پای انسان» به جانباختگان حوادث اخیر در کشور بود که این قطعه مورد توجه حضار داخل سالن قرار گرفت.

سهند بهادری (سرپرست گروه و نوازنده گیتار الکتریک)، سعید شمس (نوازنده ساکسوفون و کلارینت)، امین مسعودی (نوازنده گیتار باس) و شیرین واعظی (نوازنده درامز) اعضای ارکستر گروه «بُندَهِش» را در این کنسرت تشکیل دادند.

گروه موسیقی تلفیقی «بُندَهِش» در سال ۱۳۹۶ توسط سهند بهادری و سعید شمس شکل گرفت. تمرکز اصلی این گروه، آهنگسازی قطعات با تأثیر از سبک‌های جز، بلوز، فانک، پراگرسیو و موسیقی شرق است.

خط و نشان حاجیلی؛ او هیات ژوری نمی‌خواهد

در شب دوم سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجردر سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران ، امید حاجیلی خواننده ریتمیک موسیقی پاپ شامگاه ۲۴ بهمن‌ماه در نوبت اول اجراهای مربوط به به این سالن روی صحنه رفت.

این کنسرت با اجرای قطعه "مجنون" آغاز شد و در ادامه حاجیلی گفت: درکنسرت امشب من و ارکسترم می‌خواهیم سنگ تمام بگذاریم تا همه با حال خوش سالن را ترک کنند.

در ادامه حاجیلی به سراغ اجرای یکی از قدیمی‌ترین آهنگ‌های خود یعنی "ربابه" رفت. پس از "ربابه"، آهنگ شاد "تردست" را اجرا کرد که برای اجرای این قطعه، سه نوازنده دیگر با ارکستر حاجیلی بر روی صحنه اضافه شدند.

در قسمت بعدی اجرا محسن شریفیان نوازنده نی انبان بود حاجیلی را در اجرای آهنگ محلی "ای داد بیداد" همراهی کرد.

پس از اجرای این آهنگ محلی، حاجیلی با اشاره به حضور متعدد نوازندگان و انرژی بالای آن‌ها برای اجرای کنسرت به نقد برخی از تماشاگران حاضر در سالن پرداخت و گفت: ما هیئت ژوری نمی‌خواهیم. پس از این صحبت‌ها بود که دوباره شور و هیجان طرفداران حاجیلی در سالن حکم‌فرما شد و او یکی دیگر از آهنگ‌های شاد خود با نام "باریکلا" را اجرا کرد.

حاجیلی در ادامه آهنگ‌های خاطره‌انگیز "ترک دیار" و "رعنا" را به ترتیب با لهجه‌های خراسانی و شمالی اجرا کرد، اما این پایان بازخوانی آهنگ‌های خاطره‌انگیز نبود و حاجیلی با اضافه کردن ساز آذری، قطعه "بری باخ" را خواند. "برزی بارون" هم نام قطعه بعدی بود که حاجیلی اجرا کرد. این قطعه تلفیقی از دو ترانه معروف کردی (برزی) و لری (بارون) است که بخش‌هایی به زبان فارسی به آن اضافه شده است. پایان بخش اجرای امید حاجیلی در کنسرت شب گذشته او اجرای قطعه دلبر بود.

فکر پرواز علی یاسینی در شب سرد تهران

در نوبت دوم اجراهای مربوط به سالن میلاد نمایشگاه بین المللی در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، علی یاسینی، خواننده جوان موسیقی پاپ به روی صحنه رفت.

در این کنسرت نیز یاسنی ابتدا با اجرای آهنگ‌های "فکر پرواز" و "اگه به من بود" موفق شد تا مخاطبانش را  با آهنگ‌هایش که اغلب تم عاشقانه داشتند همراه کند. این کنسرت در حالی برگزار شد که علی یاسینی تا کنون هیچ آلبوم رسمی در بازار موسیقی ارائه نکرده است. پیش از یاسینی خواننده‌هایی نظیر بهنام بانی، مسیح و آرش و اشوان نیز بدون انتشار آلبوم اقدام به برگزاری کنسرت کرده بودند.

سی‌و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در یک نگاه

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر که تا پایان شب دوم خود بیش از ۱۰۰۰۰ علاقمند موسیقی را در پایتخت میزبانی کرده است، به ریاست محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری شاهین فرهت از چهارشنبه شب ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینش‌های هنری هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی میزبان مخاطبان خواهد بود و ۸۲ گروه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، پاپ، ارکسترال، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه می‌پردازند.

جشنواره های استانی موسیقی فجر با حمایت ویژه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر و در راستای همراهی با مردم سیل زده از استان سیستان و بلوچستان آغاز شده است و گروه‌های بومی استان سیستان و بلوچستان در این دوره جشنواره از ۲۰ تا ۲۵ بهمن در شهرهای زاهدان، چابهار، نیک شهر و قصرقند اجراهای خود را بروی صحنه برده اند.

در این دوره از جشنواره یاد و خاطره جانباختگان سانحه هوایی هواپیمای اوکراینی گرامی داشته می‌شود و نخستین دوره جایزه موسیقی و رسانه و جایزه ترانه سال از برنامه هایی خواهد بود که برای نخستین بار برگزار خواهند شد.

محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جشنواره در نشست خبری این رویداد بزرگ هنری تاکید کرد: قصد داریم مهم ترین رویداد موسیقی کشور را به نحوی مدیریت و هدایت کنیم که از این پس گروه‌هایی که در جشنواره حضور پیدا می‌کنند با اجرای آثار تازه در این رویداد حضور داشته باشند و جشنواره موسیقی سرآغازی برای اجرای قطعات جدید و گروه‌های مختلف شرکت کننده باشد.

رئیس جشنواره سی و پنجم موسیقی فجر، باید به سمتی برویم که جشنواره موسیقی فجر نقش جریان‌سازی خود را ایفا کند که بطور قطع اگر این فضا به درستی هدایت شود جشنواره به اعتباری خواهد رسید که شاهد حضور بزرگان و ستاره‌های موسیقی ایران خواهد بود.

سی‌و پنجمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر امسال در آن ۲۵۳ گروه از ۲۵ استان شرکت کرده و هنرمندان این رویداد از دو طریق دعوت و شرکت در فراخوان برای اجرای برنامه انتخاب شده اند که ۶۰ درصد هنرمندان حاضر از طریق فراخوان و ۴۰ درصد به صورت دعوتی در این رویداد به روی صحنه می روند.

در کنار تهران استان‌های بوشهر، آذربایجان شرقی، خوزستان، گلستان، فارس، خراسان شمالی، زنجان، سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد اروند میزبان این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف کشور خواهند بود. در حوزه قدردانی از هنرمندان و استادان بزرگ موسیقی ایران امسال از بزرگانی چون افلیا پرتو، نادر مشایخی، حسن اسکندری و هوشنگ ظریف طی مراسمی در اختتامیه تجلیل به عمل خواهد آمد.

مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر پنجشنبه اول اسفند در تالار وحدت طی مراسم ویژه ای با حضور مسئولان کشوری و فرهنگی و هنری همراه با اهالی هنر به ویژه موسیقی و مردم برگزار خواهد شد.

همگام با سی وپنجمین جشنواره موسیقی فجر؛

استقبال ۷۵۰۰ نفری از شب دوم جشنواره موسیقی فجر

موسیقی ما - سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر که شامگاه ۲۳ بهمن با دو اجرای آرش و مسیح عدل پرور آغاز شده بود، در شامگاه ۲۴ بهمن بصورت رسمی با اجرای ارکستر سمفونیک صدا و سیما در تالار وحدت آغاز شد و  ۱۱ گروه موسیقی در شب گذشته(پنجشنبه) و در شش سالن و ۱۲ نوبت برای بیش از ۷۵۰۰ مخاطب اجرا کردند.

ارکستر سمفونیک صدا و سیما آغازگر رسمی جشنواره موسیقی فجر

ارکستر سمفونیک صدا و سیما به رهبری آرش امینی در شامگاه پنجشنبه ۲۴ بهمن در تالار وحدت آغازگر رسمی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر بود در حالی که این جشنواره در بخش پاپ با اجرای گروه برادران در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی از شب گذشته کار خود را آغاز کرده بود.

این ارکستر در اجرای شب گذشته خود چند قطعه خارج از رپرتوار اجرایی خود نیز به عنوان قطعات آغازین کنسرت اجرا کرد. این قطعات شامل نیایش اثر مرحوم حشمت سنجری، رستم و سهراب اثر لوریس چکناواریان بود.

این ارکستر سپس رپرتوار رسمی خود را که شامل قطعاتی بود که بمناسبت دویست و پنجاهمین سالگرد تولد آهنگساز کلاسیک آلمانی لودویگ وان بتهوون انتخاب شده بود را اجرا کرد.

ارکستر سمفونیک صدا و سیما در اجرای شب گذشته خود قطعات اوورتور اکمونت، سمفونی شماره ۴ در فا ماژور، کنسرتو برای ویلن و ارکستر در ر ماژور را اجرا کرد.

گراف مورژا نوازنده ویلن اهل روسیه و برنده کنکور چایکوفسکی سولیست ویلن این اجرا بود.

محمد اله یاری فومنی مدیر کل دفتر موسیقی و رییس جشنواره سی و پنجم جشنواره موسیقی فجر، شاهین فرهت دبیر جشنواره، حسن ریاحی آهنگساز پیشکسوت و سازنده سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و محمد سریر و امیر بکان از آهنگسازان ایرانی، نادر مرتضی پور رهبر ارکستر مهمانان ویژه اجرای ارکستر سمفونیک صدا و سیما در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر بودند.

خنیاگران مهر از عشق نواختند

در دومین اجرای شب دوم اجراهای تالار وحدت در جشنواره موسیقی فجر، گروه خنیاگران مهر به سرپرستی بهزاد عبدی و خوانندگی نوید نوروزی، برای مخاطبان خود عاشقانه هایی از بهزاد عبدی را اجرا کرد.

این اجرا شامل قطعاتی نظیر عشق است، در جستجوی آرامش، ای عشق، سخن عشق، رسوای دل،طرحی نو،رقصان، پرواز ، خاطرات رفتن، در محاصره، شوجبار، بیا تا گل برافشانیم و چند قطعه عاشقانه دیگر نظیر دیدی که رسوا شد دلم اثر مرحوم تجویدی بود.

کنسرت شب گذشته گروه خنیاگران مهر از رپرتواری تشکیل شده بود که قطعات آن برای سازهایی نظیر قانون، قیچک، کمانچه، تار، نی، عود، تارباس و رباب با همراهی ارکستر تصنیف شده بودند.

گروه موسیقی خنیاگران مهر در اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ تشکیل شده است و تا کنون اجراهایی را با همراهی خوانندگانی نظیر محمد معتمدی و وحید تاج داشته است. این گروه در سال ۲۰۱۹ در فستیوال جهانی وومکس فنلاند اجرا داشته است.

تکنوازی پیانو در رودکی

تالار رودکی پنج‌شنبه ۲۴ بهمن‌ماه، در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر میزبان دو اجرا بود.  اولین هنرمندی که در جشنواره  سی‌وپنجم در تالار رودکی به اجرای برنامه پرداخت، آرپینه ایسرائیلیان بود.

کنسرت آرپینه ایسرائیلیان به تکنوازی پیانو اختصاص داشت و او طی اجرا به تک‌نوازی چهار قطعه پرداخت. واریاسیون باتم شومان اثر یوهانس برامس، برند اتود نیوکولو پاگانینی اثر فرانتس لیست، اتود شماره ۸ اثر فردریک شوپن، تصاویر یک نمایشگاه در ۱۵قطعه  اثر مودست موسورگسکی آثاری بودند که توسط آرپینه ایسرائیلیان اجرا شدند.

این هنرمند اهل جمهوری ارمنستان و شهر ایروان است و متولد سال ۱۹۷۱ است.او در مدرسه موسیقی چایکوفسکی تحصیل کرده و در مقطع عالی در کنسرواتوار دولتی کومیتاس آموزش دیده و به عنوان دانشجوی ممتاز به اخذ فوق لیسانس نوازندگی پیانو نائل آمده است. ویدر حال حاضر در کنسرواتوار دولتی کومیتاس مشغول تدریس است و به عنوان مدرس مدعو نیز در دانشگاه تهران به آموزش پیانو می‌پردازد.

کوارتت نماد و بزرگان موسیقی کلاسیک

تالار رودکی  در دومین اجرای این روز میزبان گروه ستاره بهشتی بود.

این کنسرت که راس ساعت ۲۱:۳۰ آغاز شد به اجرای کوارتت زهی نماد اختصاص داشت. سرپرستی کوارتت زهی نماد به عهده ستاره بهشتی (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران) است .

مازیار ظهیرالدینی و بابک کوهستانی (نوازنده ویلون)، نوید حمیدی (نوازنده ویلنسل) اعضای کوارتت نماد هستند و ستاره بهشتی نیز با نوازندگی ویولا آنها را همراهی می‌کند.

کوارتت زهی نماد در اجرای خود در سی‌وپنجمین دوره از جشنواره موسیقی فجر  به اجرای چهار اثر از جمله کوارتت زهی شماره ۱ ساخته فرید عمران، نوستالژی ساخته لوریس چکناواریان، آداجیو و فوگ ۴۵۶ ساخته ولفگانگ آمادئوس موتزارت و کوارتت زهی شماره ۱ اپوس ۱۸ ساخته لودویگ وان بتهوون پرداختند.

نقش قجری در نیاوران

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید