دولت ساده ترین راه را انتخاب کرده و هنوز برای تصمیمات بزرگ جرات به خرج نداده است. پرداخت نقدی یارانه و ادامه روند فشلی که تاکنون بوده نه تنها موثرترین راه نیست بلکه نتیجه ای جز اتلاف منابع و ایجاد تورم ندارد.

سلام نو – سرویس اقتصادی: از همان روز نخست که صحبت از پرداخت مستقیم یارانه نقدی به مردم شد تاکنون یک گروه تمام و کمال با این ایده مخالفت کردند و یک گروه تمام قد از این ایده دفاع کرده اند. با این حال آنچه در این سالها مشخص شده این است که فارغ از خوبی یا بدی طرح در اجرا نمره قبولی اخذ نشده است.

به گزارش سلام نو، به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور در سال ۹۹ قرار است مبلغ یارانه در سال آینده به ۷۲ هزار تومان افزایش پیدا کند. هادی قوامی گفته این مبلغ در واقع ترکیبی از یارانه نقدی و یارانه معیشتی بنزین است. این ترکیبی بودن البته به معنای کم شدن مبلغ وعده داده شده است. همین مساله بسیاری از مردم را معترض کرده است..

با یکی شدن یارانه نقدی و کمک معیشتی، ۶۰ میلیون نفری که اکنون هر دو یارانه را دریافت می‌کنند با کاهش رقم دریافتی مواجه می‌شوند، در حالی که ۱۸ میلیون نفری که کمک معیشتی به آنان تعلق نمی‌گیرد و فقط یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت می کنند، منتفع خواهند شد. در این حالت با مشمولیت ۱۸ میلیون نفری که در سه دهک بالا قرار دارند، مبلغ پرداختی به گروه‌های هدف (نیازمندان) کاهش می‌یابد.

در لایحه بودجه سال آینده 31 هزار میلیارد تومان برای طرح حمایت معیشتی خانوارها در نظر گرفته شده است. از این مقدار قرار است  ۲۰ درصد برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که ۷ میلیون نفر هستند اختصاص پیدا کنئ و ۲۸ هزار میلیارد تومان باقیمانده هم بین ۷۸ میلیون یارانه بگیر به صورت یکسان توزیع شود.

از روز نخستی که افزایش قیمت بنزین اعلام شد وعده های زیادی داده شد مبنی بر اینکه ماب التفاوت این مبلغ قرار است تحت عنوان بسته معیشتی به جیب مردم بازگردد. با این وجود از همان ابتدا مشخص بود این وعده محقق نشده و باید شاهد کم کردن کسری بودجه با این کار باشیم.

بسیاری معتقدند افزایش یارانه های نقدی نه تنها کمکی به معیشت مردم نکرده بلکه در این سالها پول پاشی به این شکل در بین مردم به افزایش تورم دامن زده است. به اعتقاد آنها این هزینه باید در زیرساخت ها هزینه می شده است.

حسین راغفر، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه فقر معتقد است در شرایط فعلی افزایش دادن یارانه نقدی نه تنها به سود مردم نیست بلکه برعکس نتیجه ای بر ضد منافع مردم دارد. این استاد دانشگاه با بیان اینکه این کار به ضرر طبقات پایین منتهی می‌شود، به ایسنا گفته است: به همین دلیل به نظرم به جای افزایش یارانه در قالب سبد معیشتی باید بخش قابل توجهی از کسانی که یارانه بگیر هستند را حذف می‌کردند و منابعش را به صورت یارانه دستمزد به کارفرماها می‌پرداختند تا بدین ترتیب باعث اشتغالزایی شود.

راغفر ضمن بیان این نکته که تمام افرادی که در حال حاضر یارانه و کمک معیشت دریافت می‌کنند واجد شرایط نیستند پیشنهاد کرده این منابع به سمت ایجاد اشتغال برای مردم یا ارائه خدمات رایگان صرف شود. در واقع با این کار هم تعهدات دولت در قانون اساسی برای اجرای آموزش و پرورش رایگان، حمل و نقل ارزان و ... اجرا می شود هم برای مردم بهتر خواهد بود و هم موجب اشتغالزایی می‌شود. این در حالی است که دولت ساده ترین راه را انتخاب کرده و هنوز برای تصمیمات بزرگ جرات به خرج نداده است. پرداخت نقدی یارانه و ادامه روند فشلی که تاکنون بوده نه تنها موثرترین راه نیست بلکه نتیجه ای جز اتلاف منابع و ایجاد تورم ندارد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید