۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 41723326

حمید غوابش، معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری گفت: مقصر سانحه هوایی یک فرد نیست و خلبان آخرین فرد از زنجیره ایمنی در یک پرواز است.

به گزارش سلام نو، معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: انجام یک پرواز غیر ایمن به زنجیره‌ای از خطاها مربوط می‌شود که خلبان آخرین فرد از این زنجیره است؛ اکنون موضوع نخست صنعت هوایی ایران، شرایط سخت نگهداری و تعمیرات به موقع هواپیما است که پاسخی به افزایش سوانح هوایی در هفته‌های اخیر است.

حوادث و سوانح هوایی این مدت دلهره‌ای را بین مسافران ایجاد کرده است که در احساس آنها موقع استفاده از سفر هوایی تاثیر گذاشته است.

«حمید غوابش» در خصوص نقش خلبان در انجام پروازی ایمن می‌گوید: در صنعت هوانوردی همه به این اصل اعتقاد دارند که مقصر سانحه هوایی یک فرد نیست بلکه مجموعه‌ای از اتفاقات است که می‌تواند منجر به انجام پرواز غیرایمن شود.

وی ادامه داد: شاید بیش از ۷۰ درصد از سوانح هوایی به دلیل عامل نیروی انسانی باشد اما باید توجه کنیم که این عامل فرد خلبان نیست، خلبان آخرین فرد از زنجیره ایمنی در یک پرواز است و قبل از او زنجیره‌ای از خطاها رخ داده است تا نهایتا منجر به سانحه شده است.

به گفته غوابش اینکه سانحه‌ای رخ می‌دهد و مثلا عنوان می‌شود خلبان ارتفاع یا سرعت را رعایت نکرده است یا برای مثال مسیر را  اشتباه  انتخاب کرده است همه فرضیات غلطی است که در صنعت هوایی جایی ندارد؛ در اینگونه موارد بررسی می‌شود شرایطی که به خلبان اعلام شده آیا منطبق با دستورالعمل‌ها بوده است یا خیر؟

دبیر سابق انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تاکید بر اینکه در شرایط تحریم که نگهداری هواپیماها سخت‌تر می‌شود باید شرکت‌های هواپیمایی موضوع «مدیریت امینی» را جدی گرفته و بسیار به آن اهمیت بدهند، گفت: صنعت هوانوردی در کشور ما با مشکلات جدی مواجه است که لزوم هوشیاری بیشتر ایرلاین‌ها را می‌طلبد.

این کارشناس صنعت هوایی در پاسخ به این سوال که سن ناوگان در انجام پروازی راحت‌تر برای خلبان تاثیرگذار است یا خیر، گفت: تفاوت هواپیمای کهنه و نو به ملاحظات مربوط به ایمنی آن بازمی‌گردد، اگر تعمیر و نگهداری یک هواپیما به موقع انجام نشود حتی اگر فقط سه سال از عمر هواپیما گذشته باشد باز هم ریسک سانحه بالا می‌رود و اگر تعمیر و نگهداری به موقع انجام شود تفاوتی در ایمنی یک هواپیمای کهنه و نو وجود ندارد.

به گفته غوابش کهنگی هواپیما مبنای غیرایمن بودن یا نبودن یک هواپیما و یا انجام یک سفر مخاطره آمیز برای خلبان و مسافر نیست بلکه شیوه نگهداری و تعمیرات هواپیما اهمیت دارد.

این کارشناس صنعت هوایی به شرایط تحریم و فشارهایی که بر روی ایرلاین‌ها وجود دارد اشاره می‌کند و می‌گوید: دسترسی به قطعات جایگزین سخت شده و دلیل آن هم تحریم و هم توقف ساخت هواپیماهایی است که هنوز در ایران عملیاتی است.

وی گفت: اکنون هواپیماهای جدیدی با مصرف سوخت کمتر و موتورهای قوی‌تر وارد بازار شده است که هزینه نگهداری آنها چندین برابر کمتر از هواپیماهای موجود است، با این حال ایرلاین‌های داخلی تا زمانی که به قطعات دسترسی داشته باشند و یا مجبور نباشد قطعات را خیلی گران تهییه کنند هیچ هواپیمایی را از دور خارج نمی‌کنند.

غوابش گفت: این نگرانی وجود دارد که شرکت‌های هواپیمایی به دلیل عدم دسترسی به قطعه، ملاحظات ایمنی را نایده بگیرند یا مطابق دستورالعمل‌ها اقدام به نگهداری و تعمیرات هواپیما نکنند که اتفاقا پاسخی به افزایش سوانح هوایی طی هفته‌های اخیر است.

معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشور تاکید کرد که صنعت هوانوردی ایمن‌ترین روش‌ برای مسافرت است به شرطی که استاندارها در آن رعایت شود و ملاحظات ایمنی دیده شده باشد.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید