حجت‌الاسلام علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره حذف جنایات روس‌ها از کتاب درسی گفت: حذفیات در مورد روسیه در زمان مسئولیت بنده نبوده است و این مورد هم بررسی می کنیم و حتماً اصلاح خواهیم کرد.

به گزارش سلام نو، حجت‌الاسلام علی ذوعلم در واکنش به حذف برخی جنایات روس‌ها از کتاب‌های درسی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: دستکاری در تاریخ را قبول نداریم.

حجت‌الاسلام علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره مکلف کردن وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم برای گنجاندن توطئه‌های آمریکا در کتاب‌های درسی اظهار کرد: جنایات آمریکا در جریان انقلاب اسلامی و جنگ با ملت ایران از دیگر مصادیق جنایات آمریکا است.

وی افزود: تفرقه میان حوزه و دانشگاه، دولت و ملت، شیعه و سنی هم از دیگر موارد این جنایات است. آمریکا اوایل انقلاب سعی بر تجزیه کشور داشت تا از امتداد انقلاب اسلامی جلوگیری کند، علاوه بر آن توطئه حساب شده با عنوان جذب مغزهای متفکر جوانان ایران و اسلام‌ستیزی را در دستور کار دارد؛ توطئه اخیر آمریکا هم دشمنی آشکار این کشور با شهادت سردار سلیمانی بود.

مولف به تنهایی مسئول کتاب درسی نیست

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی رباره حذفیات کتاب درسی گفت: این سازمان برای اعمال تغییرات در کتاب‌های درسی، مولف را در جریان می‌گذارد اما مولف فقط مسئول کتاب درسی نیست و فقط در تدوین آن به ما کمک می کند.

ذوعلم  مطرح‌کرد: در دوره دوم متوسطه، کنکور محور بودن و نبود تناسب میان محتوا مشاهده می‌شود علاوه بر آن در دوره فنی و حرفه‌ای مشاغل جدید مورد توجه است، معاونت طراحی و تولید سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی موظف شده است سه کار اساسی بازطراحی کلان دوره اول ابتدایی و دوره دوم متوسطه نظری و دوره دوم فنی و حرفه‌ای را با لحاظ نیازهای جدید بازارکار را برعهده گیرد.

وی با اشاره به اینکه نوجوان و جوان امروز پرسشگر و بصیر است، ادامه‌داد: دانش‌آموزان ما آنچنان که باید در بستر تربیت مدرسه به حد مطلوب ویژگی‌ها دست پیدا نمی‌کنند و بسیاری از انتقادات در این حوزه به جاست؛ یکی از اهداف بازآرایی سازمان پژوهش توجه به تمرکززدایی است و بر همین اساس سعی داریم مهر ۹۸ حداقل چند مورد از طرح واره‌های بسته‌های یادگیری را تهیه کرده و در اختیار عموم قرار دهیم که البته تولید این طرحواره کار آسانی نیست و پیچیدگی‌ها و فناوری‌های کارشناسی نیاز دارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان‌کرد: این سازمان دائم تاکید می‌کند که دانش آموزان با مطالعه کتب غیردرسی مانوس باشند و در تلاشیم بخشی از انتقال مفاهیم و محتوای آموزشی را از طریق مطالعه کتب غیردرسی دنبال کنیم که در دروسی چون مطالعات اجتماعی و فارسی امکان‌پذیر است، فعالیت و وجود مجلات و کتاب‌های رشد حاکی از این هدف سازمان است علاوه بر آن سعی داریم بخشی از متون و مفاهیم از طریق کتب غیردرسی ارائه شود.

چرا جنایات روس‌ها از کتاب درسی حذف شد؟

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره حذف مطالب مربوط به جنایات روس‌ها در کتاب فارسی دوره متوسطه دوم مطرح‌کرد: نگاه مبنایی ما نسبت به آنچه در تاریخ اتفاق افتاده این است که جنایات روسیه تزاری قابل حذف نیست یا در دوره شوروی سابق، نوع تعامل سلطه‌گرایانه بلوک شرق را انکار نمی‌کنیم و هرگز حذف نخواهیم کرد. اگر اکنون دولت روسیه با ما همکاری و تعامل دارد به معنی صرف نظرکردن مردم از بخشی از تاریخ نیست؛ دستکاری در تاریخ را قبول نداریم.

وی گفت: حذفیات در مورد روسیه در زمان مسئولیت بنده نبوده است اما در هر حال بررسی‌های لازم را انجام می دهیم همانطور که برخی تغییرات در کتاب های قبلی اتفاق افتاده بود و آن را بررسی کردیم و در مواردی اصلاحات لازم انجام شد در این مورد هم اگر بررسی کنیم و مشخص شود تغییرات غیرمنصفانه است حتماً اصلاح خواهیم کرد.

انتگرال باید از کتاب ریاضی حذف می‌شد

ذوعلم درباره حذف انتگرال از کتاب‌ ریاضی بیان‌کرد: دانش‌آموزان باید انتگرال را در دانشگاه بخوانند و ما موظف نیستیم تمام مسائل ریاضی را در کتاب‌های درسی بیان کنیم، دانش‌آموزان  در مدرسه باید برای زندگی آینده آماده شوند و به توانمندی علمی، اخلاقی و عملی برسند تا بتوانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه‌داد: حذف برخی مطالب از کتاب ریاضی درذست است و چه بسا به حذفیات بیشتری نیاز داشته باشیم.

وی درباره مشکل تامین ارز دولتی برای واردات کاغذ و چاپ کتب درسی سال آینده گفت: مشکل کاغذ حل شده و مراحل عملیاتی واردات کاغذ همچنان در جریان است و حجم عظیمی از کار صورت می گیرد تا ۴۵ هزار تن کاغذی که باید، وارد کنیم.

ذوعلم افزود: عملیات برای چاپ کتب سال ۱۴۰۰ را از اکنون دنبال می‌کنیم درباره یکی از بندهای اعتباراتی سازمان نگرانی داشتیم که با سازمان برنامه مطرح کردیم و امید است بدون دغدغه برای تدارک ارز دولتی مورد نیاز اقدام کنیم.

/تسنیم

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید