ارتش سوریه با آزادسازی شهر سراقب به پیروزی بزرگ دیگری دست خواهد یافت.

به گزارش سلام نو، ارتش سوریه در روزهای اخیر عزم خود را برای آزادسازی آخرین پایگاه تروریست های تکفیری در استان ادلب و بخش های غربی استان حلب و همچنین بخش های شرق استان لاذقیه جزم کرده و توانسته بیش از ۴۰ درصد از مناطق یاد شده را آزاد و از تصرف تروریست ها خارج کند.

ارتش سوریه هم اکنون به دروازه های شهر مهم "سراقب" رسیده که با آزادسازی این شهر به پیروزی بزرگ دیگری دست خواهد یافت و راه برای آزادسازی استان ادلب هموار خواهد شد.

سراقب در محل تلاقی دو محور بزرگ‌راهی کلیدی در شمال‌غرب سوریه قرار دارد و ارتش سوریه برای برچیدن آخرین پایگاه‌های تروریست ها در صدد تصرف کامل آن می باشد.

سراقب از شهرهای همجوار «معره النعمان» ــ دومین شهر بزرگ ادلب ــ است که چهارشنبه گذشته ارتش سوریه کنترل آن را در دست گرفت.

آن‌چه شهر سراقب را دارای اهمیت راهبردی می‌کند؛ واقع شدن این شهر در تقاطع بزرگراه «ام -۴» و «ام-۵» دو بزرگراه مهم سوریه است. «ام-۴» از مرز عراق در الحسکه شروع و از سراقب تا لاذقیه و ساحل دریای مدیترانه امتداد دارد (شرق به غرب). «ام -۵» نیز از سراقب شروع شده و با گذار از حماه و حمص (شمال به جنوب) به سمت مرز اردن می‌رود.

بزرگراه «ام-۵» در استان ادلب از سه شهر «خان شیخون»، «معره النعمان» و «سراقب» عبور می‌کند. «خان شیخون» در ۳۰ مرداد ۹۸ آزاد شد و «معره النعمان» نیز هفته گذشته به دست نیروهای ارتش سوریه افتاد و اکنون فقط شهر «سراقب» مانده است که در آستانه آزادی قرار دارد تا تمامی طول «ام-۵» در استان ادلب به کنترل دولت سوریه در آید.

در طول دو هفته گذشته بیش از ۳۵ شهرک و روستای کوچک و بزرگ در استان ادلب به تسلط ارتش سوریه در آمده است. مهم‌ترین آن‌ها شهر «معمره النعمان» در مرکز استان ادلب به عنوان دومین شهر بزرگ این استان است که روز چهارشنبه هفته گذشته (نهم بهمن) به طور کامل به دست ارتش سوریه افتاد.

ارتش سوریه عصر جمعه هم در جنوب غرب استان حلب کنترل خود را بر روستای «القراصی» در غرب «الحویز» و کشتزارهای القراصی در جنوب خان طومان و تپه‌های «حرمز» و «حرش خان طومان» در شمال خان طومان پس از درگیری با گروهک تروریستی جبهه النصره و گروه‌های مرتبط با آن افزایش داد.

عملیات نظامی ارتش سوریه در استان ادلب و غرب استان حلب در چارچوب مقابله با جنایات گروه‌های تروریستی در حمله راکتی یا حملات با خودروهای بمب گذاری شده به مناطق امن و غیرنظامی یا مواضع ارتش سوریه انجام شده است.

نیروهای ارتش سوریه، روز شنبه همچنین موفق شدند شهرک «لوف» در حومه جنوبی ادلب را آزاد کنند؛ این شهرک در جنوب‌شرق سراقب قرار دارد که با  پاکسازی آن، ارتش سوریه یک گام دیگر به آزادسازی شهر استراتژیک سراقب نزدیک شده است.

از نکات مهم در آزادسازی مناطق یاد شده، کشف و به غنیمت گرفتن مقادیر زیادی تجهیزات، مهمات و سلاح های مختلف ساخت کشورهای غربی توسط ارتش سوریه است که حکایت از نگرانی غربی ها از شکست تروریست ها در شمال غرب سوریه دارد و آنها برای جلوگیری از شکست تروریست ها سیل تجهیزات خود را روانه مناطق تروریست نشین ادلب و غرب حلب کرده بودند.

از نکات مهم دیگر در موضوع آزادسازی بخش هایی از دو استان ادلب و حلب، پیش دستی ارتش سوریه در جلوگیری از عملیات تروریست ها در دو استان همجوار ادلب یعنی حماه و حلب می باشد.

"یوری بارینکوف" رئیس مرکز روسی آشتی نیروهای متخاصم در سوریه (که زیر نظر وزارت دفاع روسیه فعالیت دارد) در این باره اعلام کرد که ضد حمله ارتش سوریه مانع از حملات تروریستی قدرتمندی شد که تروریست ها قصد داشتند به شهرهای پرجمعیت حماه و حلب انجام دهند؛ ارتش سوریه در جریان این ضدحمله در منطقه کاهش تنش ادلب، حدود ۱۰۰ واحد تجهیزات نظامی متعلق به تروریست‌ها را به غنیمت گرفته یا منهدم کرد که در این بین، ۱۱دستگاه تانک، ۱۹ دستگاه خودرو زره پوش و خودروهای نظامی، ۶۲ خودروی مسلح به مسلسل و ضدهوایی، ۹ دستگاه موبایل ماهواره ای، چهار سیستم موشکی پرتاب چندگانه، ۳۸ قبضه توپخانه میدانی با کالیبرهای مختلف و چهار هواپیمای بدون سرنشین از تروریست‌ها به غنیمت گرفته شد.

نگرانی ترکیه از شکست تروریست ها

یکی از مسایل مهم در عملیات سرنوشت‌ساز ارتش سوریه و متحدان آن در استان ادلب، به عنوان مهم‌ترین منطقه تحت اشغال تروریست‌ها در سوریه تلاش آنکارا برای جلوگیری از پیشروی ارتش سوریه است.

شامگاه جمعه «رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه در سخنانی در جمع اعضای حزب عدالت و توسعه، گفت که دولت آنکارا هر کاری لازم باشد می‌کند تا به قول او «ثبات» به سوریه باز گردد؛ حتی اگر «گزینه نظامی» مورد نیاز باشد.

اردوغان که نگران حال تروریست های در ادلب است، همچنین مدعی شد، علیرغم آنکه تعداد زیادی از نیروهای ترکیه در «ادلب» حضور دارند، مسکو همچنان برای از بین بردن تروریست‌ها به بمباران‌های خود در این منطقه ادامه می‌دهد.

رئیس‌جمهور ترکیه در این خصوص به روسیه هشدار داد که صبر ترکیه رو به پایان است و مسکو به توافقات خود در قالب (نشست‌های) آستانه و سوچی در خصوص سوریه پایبند نیست. "به روسیه اعلام کردیم که صبر ما در مقابل بمباران‌های پی در پی و افزایش تنش‌ها در ادلب رو به پایان است".

در واکنش به سخنان اردوغان، وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد که مسکو به تمامی تعهداتش در قبال سوریه پایبند است.

ارتش ترکیه هم اکنون به طور غیر قانونی بیش از ۱۲ پایگاه دیده‌بانی در استان ادلب و شرق حلب ایجاد کرده است.

وزارت دفاع ترکیه نیز چند روز پیش با تهدید دولت سوریه هشدار داد که هر حمله‌ای از سوی دولت سوریه به مواضع ارتش ترکیه را پاسخ خواهد داد ...

اخبار رسیده حکایت از آن دارد که همزمان با رسیدن ارتش سوریه به دروازه های شهر سراقب در استان ادلب، دولت ترکیه در روزهای گذشته تلاش بسیاری برای جلوگیری از سقوط این شهر و دیگر شهرهای راهبردی این استان به کار گرفته است.

به رغم تلاش و توافق روسیه و ترکیه برای برقراری آتش بس در استان ادلب در شمال غرب سوریه (در ۱۸ دی ماه)، گروه های تروریستی با زیر پا گذاشتن تمامی توافقات در روزها و ماه های اخیر بارها به ارتش و مردم سوریه حمله کرده اند، اقدامی که موجب شده ارتش این کشور عزم خود را برای آزادسازی شمال غرب سوریه جزم کند تا آخرین پایگاه تروریست ها در این کشور را برچیند.

گروه جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی که در صف آن هستند به کرات در منطقه کاهش تنش در استان ادلب و غرب حلب با نقض آتش‌بس به حملات روزمره خود علیه مناطق مسکونی و مواضع نیروهای مسلح ادامه می‌دهند. آنها با راکت‌های مختلف و خودروهای بمب گذاری شده مناطق امن را هدف می‌گیرند و موجب شهادت غیرنظامیان و ایجاد ترس و وحشت در بین آنها می‌شوند و نمی‌شود اجازه داد که این وضعیت ادامه پیدا کند.

سوم بهمن بود که «یوری بورینکوف» رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه از کشته شدن ۵۵ نظامی و ۷۱ غیرنظامی سوری  بر اثر حملات گروه‌های تروریستی طی دو هفته اخیر در شمال غرب سوریه خبر داد. در مدت یاد شده همچنین ۹۴ نظامی و ۱۴۹ غیر نظامی سوری نیز زخمی شده‌اند.

شواهد نشان می دهد که ارتش سوریه عزم خود را برای آزادسازی استان ادلب و غرب استان حلب به عنوان آخرین پایگاه تروریست ها جزم کرده است و تروریست ها نیز نفس های آخر خود را در شمال غرب سوریه می کشند و تا آزادسازی شمال غرب سوریه از دست تروریست ها زمان زیادی باقی نمانده است. َ

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید