۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۰
کد خبر: 41300953

گسترش ویروس کرونا باعث به وجود آمدن نگرانی‌های عمده‌ای در همه کشورها و دولت‌ها شده و همه در پی یافتن سازوکارهایی جدید هستند. 

در شرایطی که مقابله با شیوع کروناویروس 2019 به نگرانی عمده کشورها و دولت‌ها بدل شده، پیام‌هایی با ادعای درمان این بیماری با جوشانده‌هایی نظیر سیر و مخلوط عسل و سیاه‌دانه و... در فضای مجازی دست به دست می‌شود؛ این در حالی است که هنوز هیچ درمان قطعی دارویی برای کروناویروس جدید کشف نشده و مشخص نیست اینگونه پیام‌ها با چه هدفی منتشر شده و چه پیامدی برای سلامت مردم خواهد داشت؟

به گزارش سلام نو،‌ اما تامل در این نکته که علت به وجود آمدن اینگونه پیام‌ها که گاه ممکن است باعث ترغیب فردی به کنار گذاشتن درمان اصلی و روی آوردن به این روش‌ها شود چیست؟ طب سنتی تا چه اندازه می‌تواند در درمان بیماری‌ها موثر عمل کند؟ و...

در این راستا دکتر علیرضا عباسیان_معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پیام‌های رد و بدل شده در فضای مجازی که مدعی درمان کرونا ویروس به شیوه طب سنتی هستند،‌ گفت: اینگونه پیام‌ها دارای کاربرد چندگانه هستند؛ خیلی از سایت‌ها و کانال‌ها برای جذب مخاطب و افزایش بازدید خبرهای خود اقدام به نشر چنین اخباری می‌کنند. در حال حاضر نه کرونا ویروس به ایران رسیده است و نه در کل دنیا هیچ درمان شناخته‌ شده‌ای برای آن وجود دارد، بنابراین اینگونه پیام‌ها هدف درمانی ندارند و هدف اصلی جذب مخاطب است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مردم باید اطلاعات مورد تایید در خصوص طب ایرانی را از وب‌سایت‌های معتبر مانند سایت وزارت بهداشت دنبال کنند، خاطرنشان کرد: از طرفی پیام‌هایی که در فضای مجازی دست به دست می‌شوند،‌ مورد تایید ما نیست اما آنها را رد هم نمی‌کنیم؛ چراکه بسیاری از این پیام‌ها مورد بررسی علمی قرار نگرفته است چون کرونا ویروس در کشور ما مشاهده نشده است و موردی نداشتیم که بتوانیم سیر یا سیاه‌دانه را بر روی بیماران امتحان کنیم تا نتایج را مورد بررسی قرار دهیم.

این متخصص طب ایرانی پیام‌های منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر درمان کروناویروس با سیر را نوعی گمانه‌زنی دانست و اظهار کرد: سیر و سایر گیاهان مانند موسیر و پیاز دارای ترکیبات ضد ویروسی هستند، اما اینکه آیا می‌توانند کرونا ویروس را هم از بین ببرند یا خیر، به هیچ عنوان مشخص شده نیست. از طرفی مردم چین میزان زیادی سیر که دارای ترکیبات ضد ویروسی است مصرف می‌کنند، ولی علی‌رغم مصرف بالای سیر شاهد گسترش روز افزون کرونا ویروس در این کشور هستیم.

وی با تاکید بر اینکه پیام‌های موجود در فضای مجازی علاوه بر گمراه کردن عده‌ای از مسیر اصلی درمان می‌تواند موجب ایجاد دلهره در مردم شود،‌ تصریح کرد: همچنان هم هیچ موردی از کروناویروس در کشور شناسایی نشده است و افراد باید بدون دلهره به مدرسه،‌ دانشگاه،‌ محل کار و... رفت‌وآمد کنند.

عباسیان همچنین رعایت دستورات حفظ تندرستی را در جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیر ضروری دانست و افزود: با گسترش بیماری‌های ویروسی بهتر است افراد آسیب‌پذیر مانند سالمندان، کودکان، زنان باردار، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و... کمتر در اماکن عمومی حاضر شوند. همچنین پس از حضور در اماکن عمومی و استفاده از وسایل عمومی مانند وسایل نقلیه و عابر بانک‌ها دست خود را به مدت زمان مناسب شسته و از تماس دست آلوده با چشم‌ها و دهان خودداری کنند. البته رعایت نکات بهداشتی باید به شکل متعادل صورت گیرد و نه به شکل افراطی و وسواس‌گونه.

وی در خصوص توصیه‌های طب سنتی برای مقابله با عفونت‌های تنفسی و تقویت سیستم ایمنی بدن،‌ گفت: طب سنتی برای عفونت‌های تنفسی از واژه‌هایی مانند نزله ( ترشحات پشت حلقی) و زکام ( آبریزش بینی و سرفه) استفاده می‌کند که گفته می‌شود بسیاری از عفونت‌های تنفسی به دلیل نزله و زکام بروز پیدا می‌کند. پاکسازی فضای دهان که محل عبور هوا به ریه‌ها است و هچنین پاکسازی میان دندان‌ها که محل رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها است، بسیار مهم است. قرقره سرکه و گلاب و قرقره سرکه و نمک به پاکسازی فضای دهان کمک می‌کند.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت ادامه داد: گیاهانی مانند نعنا، عرق بارهنگ،‌ عرق بید و... که خواص ضد التهابی دارند موجب تقویت ریه‌ها می‌شوند. مصرف بادام، سیب، گلابی،‌ به، پرتقال،‌ نارنگی، لیمو شیرین و مصرف به اندازه ادویه‌جات گرم مزاج که حجم بالایی از آنتی اکسیدان دارند مانند زردچوبه، دارچین، زعفران، زنجبیل و فلفل سیاه نیز موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. از طرفی مصرف فلفل قرمز، خیار،‌ گوجه، بادنجان، خربزه،‌ طالبی و... که پتانسیل آلرژی زایی دارند، توصیه نمی‌شود.

وی همچنین مصرف روزی یک لیوان شیر بادام،‌ شیر پسته و شیر فندق را برای تقویت ناحیه سر موثر دانست و بیان کرد: مصرف موارد ذکر شده موجب تقویت ناحیه سر و جلوگیری از ریزش نزله‌ها به داخل ریه‌ها می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه علائم کرونا ویروس مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا است،‌ افزود: طبق آخرین تحقیقات صورت گرفته دمنوش و دارو گیاه "سر خار گل" توانسته اثرات مثبتی برای تقویت سیستم ایمنی و کاهش علائم سرماخوردگی داشته باشد که مصرف این گیاه نیز می‌تواند برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل چنین بیماری‌هایی مفید باشد.

/ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید