در طرح ترامپ تمام دسترسی‌های خارجی فلسطین محدود می‌شود و آن چه از فلسطین باقی می‌ماند چیزی نیست جز مناطقی محدود در دل اسرائیل که به شدت کنترل می‌شوند که با توجه به رویکرد اسرائیل مشخص است این مناطق با وجود تمام وعده‌های ترامپ برای سرمایه‌گذاری چیزی بیش از اردوگاه‌های شیک آوارگان نخواهد بود و آن هم روزی به کنار خواهد رفت تا اسرائیل به قلمرو مطلوبش برسد.

سلام نو – سرویس بین الملل: ترامپ بالاخره از طرح محبوبش برای فلسطین رونمایی کرد، طرحی که حاصل همفکری داماد ترامپ و دوستان اسرائیلی او است.

معامله قرن یا طرح صلح ترامپ از مجموع طرح‌های دیپلماتیک ترامپ برای باز آرایی سیاست خارجی آمریکا و حل کردن مشکلات اساسی این کشور در نقاط مختلف دنیا است. این طرح در کنار توافق ترامپ به جای برجام و گفت‌وگو با کره شمالی از جمله مهم‌ترین اهداف دیپلماتیک ترامپ از روز نخست دولتش بود.

بر مبنای این طرح که توسط جرد کوشنر، داماد ترامپ، تدوین شده است اسرائیل در ازای دریافت امتیازهایی فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت، و الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند.

این طرح البته در یک خط طرح جالب توجهی نشان می‌دهد. همین که رژیم صهیونیستی دولت فلسطین را به رسمیت بشناسد حداقل برای بخشی از مدافعین فلسطین جذاب است ولی مشکل این جا است که این طرح در حد همین یک خط جذاب است و وقتی به جزئیات آن می‌رسیم می‌بینیم که این طرح از اساس فلسطین را نابود می‌کند و چیزی برای حکومت و دولت فلسطین باقی نمی‌گذارد.

طرح ترامپ در واقع 80 صفحه امتیاز سخاوتمندانه به اسرائیل است، امتیازهایی که هیچ عقل سلیمی آن‌ها را انسانی نمی‌داند ولی منطق قدرت آن را تحمیل می‌کند.

در طرح ترامپ تمام دسترسی‌های خارجی فلسطین محدود می‌شود و آن چه از فلسطین باقی می‌ماند چیزی نیست جز مناطقی محدود در دل اسرائیل که به شدت کنترل می‌شوند که با توجه به رویکرد اسرائیل مشخص است این مناطق با وجود تمام وعده‌های ترامپ برای سرمایه‌گذاری چیزی بیش از اردوگاه‌های شیک آوارگان نخواهد بود و آن هم روزی به کنار خواهد رفت تا اسرائیل به قلمرو مطلوبش برسد.

مسئله دیگری که در معامله قرن دیده می‌شود وضعیت اسف بار بیت المقدس است. در این طرح بیت‌ المقدس به صورت یکپارچه پایتخت اسرائیل خواهد بود و پایتخت کشور آینده فلسطین در بخش شرقی این شهر و آن قسمتی که در حال حاضر پشت دیوار حائل قرار دارد، تشکیل می‌شود. نکته مهم دیگر هم این است که فلسطین در این طرح قوای مسلح نخواهد داشت.

در واقع در این طرح فلسطین بیشتر شبیه واتیکان در دل ایتالیا است، البته بدون احترام، با محدودیت فزاینده و البته در میان دشمنی که به خونش تشنه است!

در برابر تمام این محدودیت‌ها ترامپ به فلسطین چه خواهد داد؟ سرمایه‌گذاری بین المللی چند ده میلیارد دلاری که البته اگر فلسطینی‌ها طرح را نپذیرند از آن خبری نخواهد بود.

این طرح چنان غیر قابل باور بود که محمود عباسِ اهل مسامحه هم دست رد به آن زد و در سخنرانی خود گفت: برای یک کودک فلسطینی، عرب، مسلمان یا مسیحی پذیرش دولتی فلسطینی بدون بیت المقدس غیر قابل قبول است.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تصریح کرد: ما می گوییم هزار نه، نه ، نه، به این طرح. ما این توافق را رد می کنیم و موضع ما درست است. ما زانو نخواهیم زد و تسلیم نمی‌شویم. فلسطینی‌ها با استفاده از روش‌های مسالمت آمیز و مردمی در برابر این طرح مقاومت می‌کنند.

او تصریح کرد که بیت المقدس فروشی نیست و حاضر نیست در حالی که این طرح را می‌پذیرد با مرگ رو به رو شود. مخالفت با این طرح باعث شد تا عباس و هنیه رهبران تشکیلات خودگردان و حماس بعد از مدت‌ها با هم گفت‌وگو کنند.

این که معامله قرن ترامپ مورد پذیرش طرف فلسطینی قرار نمی‌گیرد غیرقابل انکار است ولی مسئله این جا است که زور آمریکا و اسرائیل و ضعف فلسطین و اعراب در نهایت باعث می‌شود بخش زیادی از طرح با زور اجرا شود.

سیاوش فلاح‌پور، روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به این نکته و منطق حاکم بر طرح در توییتی نوشت:

درس بزرگ معامله قرن برای فلسطینی‌ها و شاید تمام منطقه: آنچه را در میدان از دست دادی هرگز در مذاکره به دست نخواهی آورد.

واقعیت هم این است که برای پرده برداری از این طرح دولت ترامپ تلاش‌های فراوانی کرد. فلسطینی‌ها عقب زده شدند. با اعراب رایزنی شد. اسرائیل با حیله ایران هراسی روابط با اعراب را بهبود بخشید و ارتباطات امنیتی و سیاسی، پیش زمینه پرده برداری از چنین طرحی را مهیا کرد.

در واقع می‌توان گفت عادی سازی رابطه با اسرائیل و مشروع سازی آن برای نزدیکی به اعراب مقدمه معامله قرن و البته در آینده نتیجه آن خواهد بود، نتیجه‌ای که در نهایت منجر به هضم فلسطین در دل اسرائیل، از دست رفتن هویت فلسطینی و پاک شدن آن از روی نقشه و پیوستنش به کتاب‌ها خواهد شد.

آیا فلسطینی‌ها می‌توانند جلوی این روند مخرب قدرت مدار را بگیرند و با نسل جدیدی از انتفاضه همین زمین اندک باقی مانده را نیز حفظ کنند یا نه؟ این سوالی است که جواب آن در ماه‌های آینده روشن می‌شود و مشخص می‌شود بزرگ‌ترین حامی ترور دولتی و یکی از فاشیستی‌ترین نظام‌های چند دهه اخیر در جهان، می‌تواند حرف خود را تمام و کمال به کرسی بنشاند یا مقاومت بالاخره پیروز خواهد شد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید