بسیاری می‌گویند در ماجرای بیماری هاشمی شاهرودی نیز پای عباس تبریزی و پیروانش در میان بوده و آیت‌الله فقید باوجود توصیه بزرگان تا زمان بحرانی شدن بیماری حاضر نشده تن به طب مدرن دهد.

سلام نو – سرویس اجتماعی: روز گذشته کلیپی عجیب در فضای مجازی دست به دست می‌شد که در آن فردی ملبس به روحانیت اقدام به آتش زدن کتاب طب داخلی هاریسون می‌کند، تصویری عجیب که اگر زبان فارسی و لباس روحانیت شیعه نبود حتما به داعش نسبت داده می‌شد.

آن‌ها که کمی به بحث‌های سیاسی آشنا بودند روحانی حاضر در تصویر را خوب شناختند. او عباس تبریزیان شناخته شده‌ترین حامی و شارع طب اسلامی در چند سال اخیر است که تمام قد در برابر طب مدرن ایستاده و به پدر طب اسلامی مشهور شده.

آن‌چنان که در فیلم دیده می‌شود تبریزیان و دوست‌دارانش برای پایان دوران طب مدرن و داروهای شیمیایی یکی از کتب منبع طب مدرن را به شکل نمادین آتش می‌زنند و بعد هم برای ظهور امام زمان صلوات می‌فرستند.

اما عباس تبریزیان کیست و چه می‌خواهد؟  او در سال ۱۳۴۳ ش، در شهر نجف به دنیا آمد. در سال ۱۳۵۱ ش، وارد حوزه علمیه نجف شده و ادبیات عرب را نزد حجت الاسلام زهیر نجف آموخته است. سال ۱۳۵۸ ش، به مشهد مقدس عزیمت کرده و سال ۱۳۶۱ ش، دروس خارج فقه و اصول را آغاز کرده.

او خود را پدر طب اسلامی می‌داند و معقتد است کارهای بسیاری در این زمینه کرده. او پیش از این در سخنانی جنجالی مدعی شده بود که خانم دکتر پروفسور تروسکه دباک، متخصص اپیدمیولوژی سرطان و رییس دپارتمان اونکولوژیکال اپیدمیلوژی دانشگاه گرونینگن، سال ۹۴ در سفرش به ایران برای شرکت در یک همایش علمی، او را دیده و خواسته که به هلند برود تا تدریس کند و به دنبال تطمیع او بوده است.

ویدئو این سخنان تبریزیان نیز در زمان خود بسیار جلب توجه کرد و در فضای مجازی حسابی جنجالی و دست به دست شد. او از همان زمان برای مطرح کردن خود ادعاهای گوناگونی مطرح کرد.

آن‌چنان که ایسنا در خرداد 94 می‌نویسد تبریزیان در نشست با اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد خرم‎ آباد که با موضوع طب اسلامی برگزار شده بود می‌گوید: روزانه ۱۵۰ نفر مبتلای به بیماری‌های صعب‎ العلاج را که تمام مراحل درمان از جمله شیمی درمانی را پشت سرگذاشته‎اند، اما به نتیجه‎ ای دست نیافته ‎اند و دیگر از درمان مایوس شده ‎اند را درمان می ‎کنیم.

نکته عجیب درباره سنت گرایی طبی تبریزیان این است که او تنها در زمینه پزشکی با مدرنیته دشمنی دارد و از گوشی موبایل تا شبکه‌های مجازی و فروشگاه اینترنتی استفاده می‌کند تا دشمنی‌اش با پزشکی مدرن را ثابت کند.

روایتی از فاجعه جهل مقدس

اما اقدام تبریزیان واکنش‌هایی فراتر از تصورش در پی داشت. مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با صدور بیانیه‌‌ای با امضای آیت‌الله اعرافی ضمن اعلام انزجاز از آتش زدن کتاب علمی طب‌هاریسون، آن را محکوم کرد و تاکید کرد که این گونه تفکرات و اقدامات در حوزه علمیه جایگاهی نداشته و انتسابی به حوزه و روحانیت ندارد.

رسول جعفریان، از روحانیون صاحب قلم و شناخته شده نیز با نقد اقدام تبریزیان نوشت: اقدام شرم آور یک روحانی مروج طب سنتی به اسم طب دینی، با آتش زدن یک کتاب علمی با نام طب‌هاریسون ـ بر اساس فیلمی که انتشار یافته ـ کار زشتی است که هیچ دانش دوستی، در هیچ سطحی، آن را نمی‌پذیرد. متاسفانه این شخص، سالهاست با استفاده از باورهای عامیانه در میان مردم، تلاش در ترویج بافته‌های خود به اسم طب دینی دارد و برای تقدیس آنها، از روایاتی که بارها محدثان آنها را نقد کرده‌اند، استفاده می‌کند. این رفتار وی، در حوزه قم، مورد تأیید هیچ کس، جز شماری از هواداران ساده لوح او که مانند آنها همه جای دنیا هستند، نیست.

او به آیت‌الله خوانده شدن تبریزیان هم اشاره‌ای کرده و گفته: در قم، مع الاسف زمینه‌‌ای وجود دارد که کسانی از سوی خود یا نزدیکانشان، لقب آیت الله را به خود اختصاص دهند. مسلم است که دادن چنین لقبی، هیچ رسمیتی نداشته و نشان دهنده هیچ مقام و منصب علمی و غیر علمی نیست.

ابوالفضل فاتح، روزنامه‌نگار شناخته شده این اقدام تبریزیان را نمونه ای از جهلی دانست که روز به روز در جامعه ما مقدس‌تر می‌شود و افزود: این رخداد تلخ و هشدار دهنده تنها نمونه ای از بسیاری از نمونه هاست که در این سوی و آن سوی جاری است اما هنوز آتش و دودش به چشم ها نیامده است.

حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها  نیز با تقبیح اقدام تبریزیان گفت: اقدام سخیف آتش زدن کتاب علمی مهم رشته پزشکی و انتشار آن خطایی بزرگ است که ساحت علم و عقل و منطق را خدشه دار می کند اگر این اقدام توسط فردی که ملبس به ردای روحانیت است صورت گیرد که خطایی مضاعف است.

اما کتاب سوزی و دروغ‌های رنگارنگ تنها نتیجه نسخه‌های عجیب تبریزیان نیست. چندی پیش کلیپی از علا شاهرودی فرزند آیت‌الله سیدمحمود شاهرودی منتشر شد که در آن صراحتا به نقش طب اسلامی در مرگ پدرش اشاره کرده بود. وی در آن کلیپ گفت: یک مقدار دکتر‌های اون طرفی (طب سنتی) متاسفانه رای حاج آقا را زدند. یک مقدار اختلاف بین دکتر‌ها شد و حاج آقا هم مردد شد که حرف این دکتر را گوش کند حرف آن دکتر را گوش کند. کسی هم که مردد می‌شود، دست می‌زند که یک جا را بگیرد دیگر. دکتر‌های سنتی خیلی اصرار می‌کردند که به حرف دکتر‌های جدید گوش نکنید. آن‌ها می‌گفتند قرار است شما را عمل کنند و تیغ بزنند و… حاج آقا هم به دکتر‌های سنتی و اسلامی اعتماد کرد.

بسیاری می‌گویند در ماجرای بیماری هاشمی شاهرودی نیز پای عباس تبریزی و پیروانش در میان بوده و آیت‌الله فقید باوجود توصیه بزرگان تا زمان بحرانی شدن بیماری حاضر نشده تن به طب مدرن دهد.

حال باید دید پس از اقدامات خلاف عرف، تفرقه افکن و البته هزینه‌زا و بی‌مبنای تبریزیان حوزه و مهم‌تر از آن دستگاه قضایی اقدامی جدی علیه این طبیب خودخوانده و نسخه‌هایش می‌کند یا او هم‌چنان هر کاری که دوست داشته باشد می‌کند و به هیچ کس و هیچ نهادی نیز پاسخگو نخواهد بود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید