شاید برای بسیاری از افراد پیش آمده است که چند بار از روی یک درس بخوانند و برای بارها تمرین هایش را حل نمایند اما باز هم در حل مسائل به مشکل بربخورند و مطلبی را خوب متوجه نشوند و نیاز به توضیحی از زوایای دیگر داشته باشد که در کتاب درسی بیان نشده باشد.

در این مطلب از سلام نو تاثیرات کتاب کار بر روی رشد تحصیلی دانش آموزان را بررسی می‌نماییم .

تفاوت کتاب کار با کتاب درسی چیست؟

کتاب کار مطلبی خارج از کتاب درسی نمی باشد اما آموخته ها را می‌تواند تثبیت کند و تمرین های بیشتری را برای فرد در نظر بگیرد کتاب های کار اگر به صورت درست بررسی شده باشد می تواند با آموزش هایی ساده و ترفند های هدفمند و خلاقانه تاثیر بسیار زیادی در یادگیری آسان و عمیق مطالب درسی داشته باشد .

تفاوت بسیار زیادی که کتاب تمرین با کتاب درسی دارد روش آموزش آن ها می باشد و بعد از آن تعداد تمرین ها و آموزش تصویری و تنوع بالای سوالات است.

تقسیم بندی کتاب کار

کتاب کار کتاب کار به دو دسته تقسیم می شود:

کتاب های شامل آموزش و تمرین که این کتاب‌ها تمرین های تشریحی چند گزینه ای صحیح و غلط جای خالی و غیره است و در میان دانش‌آموزان و معلمان محبوبیت بسیار زیادی دارد و برای درس هایی از جمله شیمی ، ریاضی ، زیست ، فیزیک ، ادبیات فارسی ، عربی ، زبان انگلیسی کاربرد دارد.

کتابهای کار و تمرین این کتابها که بیشتر برای تمرین استفاده می شود معمولاً برای افزایش نمره و موفقیت در امتحانات توسط دانش آموزان تهیه می شود تا بتوانند تمرین های بیشتری را انجام دهند اکثر ناشران نمونه سوالات امتحانی نیم سال اول و دوم را در انتهای کتاب قرار می دهند تا دانش آموزان بتوانند خود را محک بزنند.

کتاب کار از جنبه داشتن پاسخنامه به دو دسته تقسیم می شود :

کتاب کار دارای پاسخنامه تشریحی و کتاب کار بدون جواب یا دارای جواب در آخر کتاب مشاوران در اکثر مواقع ترجیح می‌دهند کتاب‌های بدون پاسخ را برای دانش‌آموزان تهیه نمایید تا دانش آموز بتواند خود را به چالش می‌بکشد و مسائل را حل نمایند اما در مواقعی که دانش آموز ضعیف تر می باشد کتاب کار دارای جواب، مفیدتر واقع می شود .

آیا کتاب کار دانش آموز را از کتاب کار بی نیاز می نماید؟

کتاب تمرین فقط یک مکمل برای کتاب درسی می باشد و امکان ندارد که فرد بتواند بدون مطالعه کتاب درسی خود،  از کتاب کار استفاده نماید. کتاب کار تنها می‌تواند درک مطالب را عمیق تر کند و سرفصل های آموزش و پرورش را بهتر در ذهن فرد تثبیت نماید و باید در نظر داشته باشید که کتاب کار یک راه میانبر و خلاصه شده برای کتاب درسی شما نمی باشد.

کتاب کار خوب چه ویژگی هایی دارد؟

کتاب کار باید بتواند با زبانی ساده و قابل فهم برای هر سطح دانش آموز طراحی شده باشد.

سطح بندی تمرینات و سوالات

دارا بودن تمام مباحث آموزشی

کتاب درسی پل ارتباطی میان اولیا و معلمان با دانش آموزان باشد

کتابی که پاسخنامه تشریحی نداشته باشد بهتر است تا دانش آموزان را به چالش بکشد و موجب تلاش و تفکر او بشود

تنوع سوالات باید زیاد باشد و سوالاتی شبیه کتاب درسی در آن وجود داشته باشد

کتاب کار برای چه کسی مفید است؟

درمرحله اول کتاب کار برای دانش آموزان فایده بسیار زیادی دارد دانش آموزانی که درس آنها کمی ضعیف می باشد موجب می‌شود خود را بتوانند به سطح کلاس برسانند و دانش آموزانی که در درس آن ها قوی می باشند می توانند با حل کتاب کار موفقیت های خود را بیشتر نمایند.

درمرحله دوم کتاب کار برای معلمان بسیار مفید است زیرا می تواند به دانش آموزان کلاس خود با معرفی کتاب کار کمک کنند تمریناتی را از کتاب کار برای دانش‌آموزان خود طراحی نمایند اصولاً معلم ها اول سال تحصیلی کتاب کاری را به دانش آموزان خود معرفی می نمایند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید