برای ساختن یک باغچه، می توانید با اندازه گیری مربع های ۳۰ سانتی و تنظیم کردن دقیق زمین، سبزیجات بیشتری در مکان کوچک­تری بکارید. باغبانی مربعی به شما این امکان را می­دهد تا از یک منطقه کوچک بازدهی بیشتری داشته باشید. به خصوص برای افرادی که وقت و فضای کافی ندارند، این روش صدق می کند.

اولین گام در باغبانی مربعی درست کردن یک چهارچوب چوبی 120× 120 است که آن را از خاک اصلاح شده پر کنید. سپس با نشانه گذاری به وسیله یک خودکار یا نوارهای مشبک، داخل چهارچوب را به مربع های ۳۰ سانتی تقسیم کنید. سپس تعداد مناسب گیاهان را در هر متر مربع بکارید. (این با توجه به اندازه رشد گیاه تعیین می شود.) این روش باعث می شود که شما از فضایی که در دسترس تان است، صرفه جویی کنید. مراحل زیر را برای کاشتن باغ مربعی خود دنبال کنید.

1. مکان مناسب را انتخاب کنید

مانند اکثر باغ های سبزیجات، یک باغ مربعی باید جایی قرار بگیرد که زمین آن نسبتاً مسطح باشد. حداقل 6 تا 8 ساعت در روز در معرض نور مستقیم خورشید باشد. از کاشت بذر یا گل در مناطقی که ممکن است بعد از باران شدید تبدیل به گودال شوند، خودداری کنید. ممکن است بخواهید، این باغ نقلی را در نزدیکی خانه خود داشته باشید. تا آبیاری، حذف علف های هرز، برداشت و سایر کارهای باغ برایتان راحت تر شود.

2. ساخت یک کرت یا شیار بلند

برای ساختن یک کرت بلند به طول ۱۶ سانت برای باغ مربعی، چهار بلوک دیواری خاکی که چهار ضلع ۴ سانتی در هر چهار طرف دارند، تهیه کنید. بلوک ها را تقریباً ۸ سانت از هم جدا کنید و در سطح زمین قرار دهید تا یک مربع تشکیل شود، با چند میخ متوسط دو بلوک را به هم وصل کنید، با تخته ها و بلوک های باقی مانده همین کار را تکرار کنید. برای اینکه قاب ماندگارتری داشته باشید از مواد با دوام تر مانند چوب راش یا سرو استفاده کنید.

3. پر کردن چهار چوب یا کرت برجسته

پس از ساخت قاب یا همان کرت، باید آن را با خاک پر کنید. شاید برایتان سوال باشد که آیا برای باغ مربعی به خاک خاصی احتیاج است؟ شما می توانید با اصلاح کردن و غنی کردن خاکی که در دسترس است از آن خاک استفاده کنید. ابتدا خاک زیرزمینی را شل و هوادهی کنید. سپس به اندازه کافی کمپوست (کود غنی شده) به خاک اضافه و مخلوط کنید تا قاب پر شود. کمپوست را در خاک با نسبت یک سوم به حجم خاک اضافه کنید. مثلاً یک لایه ۴ سانتی کمپوست به ۱۲سانت خاک اضافه کنید.

اگر می خواهید در مورد آن علمی تر عمل کنید، باید خاک را آزمایش کنید تا ترکیب آن مشخص شود. پس از در اختیار داشتن این اطلاعات شما می دانید اصلاحات مناسب را به نسبت مورد نیاز برای دستیابی به بهترین محیط برای رشد باغ رنگارنگ سبزیجات اضافه کنید. در مرحله بعد، یک سوم کمپوست، یک سوم  ذغال سنگ نارس و یک سوم ورمیکولیت اضافه کنید. قیمت این مخلوط بسیار گران است، اما برای گیاهان باغ شما بستری عاری از علف های هرز را ایجاد می کند. این مخلوط دارای مواد مغذی زیادی است و رطوبت را نیز حفظ می کند. برای اینکه مطمئن شوید خاک به دست آمده بافت یکسانی دارد و توزیع ذرات به طور یکنواخت است، تمام مواد را روی یک الک بریزید و مخلوط کنید سپس آن را درون قاب بریزید پس از پر کردن و ریختن خاک در قاب ها، می توانید یک لایه نازک از سنگ یا شن­های رنگی ریز را روی آن ها بپاشید تا هم جلوه زیبایی داشته باشد، هم رطوبت خاک را حفظ کند و هم رشد علف های هرز رابه تأخیر بیاندازد.

4. آبیاری

پس از کاشت؛ گیاهان را به طور مرتب آبیاری کنید از آنجایی که باغ شما کوچک است بهتر است از آبپاش استفاده کنید. برای اینکه بدانید آیا زمان آبیاری است یا خیر، از یک باران سنج کمک بگیرید.

باغچه شما آماده است. از دیدن، کاشت و برداشت سبزیجات خود لذت ببرید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید