۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 39234826

زانو، بزرگترین مفصل بدن انسان است، و در بین همه گروههای سنی باعث ایجاد دردهای مختلف می شود. چند علت مشخص شده می تواند شامل صدمات غیر منتظره، آسیب بیش از حد یا بیماری پزشکی در زمینه زانو باشد. استخوان ران، فیبولا و تیبیا مفصل زانو را در جای خود نگه می دارند. ساختارهای استخوانی موجود در مفصل زانو یا اطراف آن شامل دیسک، غضروف، رباط ها، ماهیچه ها و عضلات هستند. علائم عمومی که ممکن است باعث ایجاد درد در زانو شوند، شامل تورم، سفتی، قرمزی،گرمی، ضعف، بی ثباتی، سر و صداهایی مانند خرد شدن شیشه، تب و کاهش دامنه حرکات (عدم توانایی در حرکت یا خم کردن زانو) است.

در اینجا علتهای رایج دردهای زانو آورده شده است.

1.Patellofemoral سندرم درد

سندرم درد پاتلوفمورال، که به عنوان زانو دونده نیز شناخته می شود، یکی از دلایل عمده درد زانو در بین دوندگان است. سندرم درد پاتلوفمورال در اثر فعالیت های بدنی شدید ایجاد می شود، زیرا فشار مکرر از جمله دویدن، چمباتمه زدن و بالا رفتن از پله ها بر روی زانو وارد میشود. همچنین ممکن است با تغییر ناگهانی در فعالیت بدنی ایجاد شود. علائم این سندرم ممکن است شامل درد در پشت یا در زیر زانو و درد هنگام خم شدن زانو باشد.

سندرم درد پاتلوفمورال می تواند یک یا هر دو زانو را تحت تأثیر قرار دهد. این بیماری می تواند ناشی از استفاده بیش از حد از زانوها،خم شدن مکرر، تمرینات پرفشار، کشش بیش از حد تاندون ها، تروما مستقیم، سوء استفاده از زانو و یا سایر استخوانهای ساق پا، مشکلات مربوط به پا کمبود قدرت، قوس های افتاده یا پاهای صاف و ضعف در عضلات ران یا عدم تعادل عضلات دیگر باشد. درمان این سندرم ممکن است شامل استراحت، کمپرس یخ، فشرده سازی، داروهای ضد التهابی، تمرین های کششی و استقامتی باشد، به خصوص برای عضلات چهارسر ران.

2. کندروماالیا پاتلا

Chondromalacia patella به نرم شدن و شکستن غضروف در قسمت زیرین زانو یا پاتلا اشاره دارد. این یکی از دلایل عمده درد زانو است. Chondromalacia patella در اثر کارکرد نادرست یا عدم کنترل در هنگام سر خوردن بر روی استخوان ران ایجاد می شود. این وضعیت در افراد جوان و ورزشکاران رایج است، اما ممکن است در بزرگسالان مسن تر که مبتلا به آرتریت زانو هستند نیز اتفاق بیفتد. شایعترین علامت آن درد کمر و دردناکی در قسمت جلوی زانو یا در پشت زانو است که با نشستن طولانی مدت می تواند تشدید شود.

دلایل احتمالی این بیماری شامل عدم تعادل عضلات مانند سفت شدن در باند ایلوتیبیال و ضعف در عضلات چهارسر ران یا روتاتور لگن است. درمان این سندرم استراحت و کمپرس یخ است. داروهای ضد التهابی نیز می توانند برای کاهش التهاب و درد استفاده شوند.

3. بیماری اسگود-شلاتتر

بیماری اسگود-شلاتتر یک بیماری زانو است که بیشتر در کودکان و نوجوانان تشخیص داده می شود. این می تواند باعث ایجاد توده دردناک در زیر زانو (پاتلا) در کودکان و نوجوانان شود. این امر بیشتر روی کودکانی که در ورزش هایی مانند فوتبال، بسکتبال ، والیبال و باله شرکت می کنند، تأثیر می گذارد، زیرا آنها در حال دویدن، پریدن و تغییر سریع در جهت هستند. ممکن است در یک یا هر دو زانو رخ دهد.

فشار مکرر ناشی از دویدن و پریدن باعث می شود تاندونی که زانو را به ساق پا متصل می کند، شکاف بردارد. شکاف حاصل ممکن است استخوان جدیدی را در زیر زانو ایجاد کند. درد بیماری اوسگود-شلتر می تواند از خفیف تا مزمن و ناتوان کننده باشد. داروهای ضد التهاب و فیزیوتراپی کمکی برای کاهش درد ناشی از این بیماری است. بیماری اوسگود-شلتر معمولاً پس از بزرگسالی برطرف می شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید