طرح ریجستری اگرچه دردسر فروشنده و خریدار را زیاد کرده و اگرچه بعضا باعث ضرر فروشندگان شده است اما با نیم نگاهی به مبالغ هنگفت چند صد میلیاردی که به خاطر قاچاق سالانه ده میلیون دستگاه موبایل از کف می رفت، به وضوح می توان دریافت که این طرح علی رغم معایبش راهکاری اجتناب ناپذیر بوده است.

سلام نو – سرویس اقتصادی: مقوله قاچاق ماجرای تکراری چند دهه اخیر است. این فساد آن قدر گسترده است که عملا مهار آن تا حد زیادی از کنترل خارج شده است. در این بین اگر بخواهیم به صورت نسبی و در مصداق گوشی تلفن همراه قاچاق را بررسی کنیم باید اذعان کرد در سال های اخیر در حوزه مبارزه با قاچاق گوشی عملکردها قابل قبول است.

به گزارش سلام نو، مبارزه با قاچاق و واردات غیر قانونی گوشی‌های هوشمند دغدغه ای است که چندین سال است مورد توجه قرار گرفته است. طرح ریجستری از همان روز اولی که کلید خورد به همین منظور در دست اجرا قرار گرفت. در این طرح، تنها گوشی‌های موبایلی که از طریق گمرک ایران وارد کشور شده‌اند فعال می شوند.

آن طور که افشین اکبری حداد، نائب رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه اتاق اصناف ایران به ایرنا گفته در حال حاضر تعداد گوشی های تلفن همراه که در بازار کشور به عنوان قاچاق وجود دارد به کمتر از پنج درصد رسیده است. اگر این ادعا درست باشد باید گفت سیاست های وزارت ارتباطات که از ابتدا حواشی زیادی هم به وجود آورده بود، جواب داده است.

نائب رییس کمیته تخصصی تلفن همراه اتاق اصناف ایران با بیان اینکه خوشبختانه وضعیت گوشی تلفن همراه در کشور به تثبیت رسیده در رابطه با قاچاق گسترده گوشی تا پیش از این اظهار کرده پیش از این واردات گوشی تلفن همراه محدود بود و این موضوع به گسترش گوشی‌های قاچاق در بازار دامن می‌زد.

به گفته اکبری حداد با سیاستهای اعمال شده از سوی دولت، هم اینک ۲۰۰ شرکت به صورت قانونی گوشی تلفن همراه را به تعداد زیاد وارد کشور می‌کنند و هم اینک عمده گوشی‌های تلفن همراه موجود در ایران از برندهای اصلی "سامسونگ، هوآوی، آنر، آی فون، نوکیا و شیائومی" هستند.

گفته می شود در حال حاضر نیاز کشور به گوشی تلفن همراه – که این روزها عمدتا هوشمند هستند – حداقل یک میلیون عدد در ماه است. در سال 97 به واسطه نوسان ارزی شاهد افزایش سه برابری قیمت گوشی تلفن همراه بودیم با این حال در حال حاضر اگرچه قیمت گوشی تلفن همراه متناسب با نرخ ارز افزایش یا کاهش می‌یابد اما به نظر می رسد بازار تلفن همراه به یک ثبات نسبی رسیده است. این در شرایطی است که قیمت گوشی از سال گذشته تاکنون در مسیر کاهش حرکت کرده است. این البته به جز افزایش 15 درصدی گوشی تلفن همراه در ماه گذشته است. در این راستا ناظر گمرکات خراسان رضوی در اظهاراتی اعلام کرده دولت در تلاش است تا با اختصاص ارز نیمایی به واردات این کالا قیمت موبایل را کنترل کند.

طرح ریجستری اگرچه دردسر فروشنده و خریدار را زیاد کرده و اگرچه بعضا باعث ضرر فروشندگان شده است اما با نیم نگاهی به مبالغ هنگفت چند صد میلیاردی که به خاطر قاچاق سالانه ده میلیون دستگاه موبایل از کف می رفت، به وضوح می توان دریافت که این طرح علی رغم معایبش راهکاری اجتناب ناپذیر بوده است.

پس از آغاز به کار طرح ریجستری موبایل واردکنندگان غیررسمی ترجیح دادند تا با روشی دیگر، برای واردات گوشی‌های قاچاق تلاش کنند. واردات چمدانی گوشی‌های مسافری از مهم ترین روش های آنها بود. در پاسخ به این مساله متولیان امر در پی پاسخ به این امر برآمدند.  دریافت مستقیم کد فعال‌سازی گوشی مسافری پس از پرداخت عوارض و ثبت موفق شناسه سریال دستگاه در گمرک با اتصال گمرک به سامانه همتا اتفاقی بود که در واکنش به این نوع واردات انجام شد.

آمار و ارقام نشان می دهد واردات مسافری موبایل هم تا ده برابر کاهش یافته است. در این راستا دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی از کاهش واردات مسافری از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در اردیبهشت‌ماه امسال، به ۱۵۰ هزار دستگاه تا پایان آذرماه خبر داده است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید