«محمدرضا گوهری» فیلمنامه‌نویس با اشاره به این که قضاوت در مورد فیلمنامه‌نویسی، در ظاهر ساده‌تر است، گفت: پرورش نیروی انسانی متخصص در حوزه فیلمنامه‌نویسی بیشترین تاثیر را در رشد این حوزه دارد.

به گزارش سلام نو و به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، «محمدرضا گوهری» درخصوص رشد و پیشرفت در حوزه فیلمنامه‌نویسی سینمای ایران در ادوار جشنواره فیلم فجر، گفت: بر خلاف آنچه درباره‌اش صحبت می‌شود، گمان نمی‌کنم در زمینه فیلمنامه‌نویسی رشدی نداشته باشیم، هر چند این رشد چشمگیر نبوده باشد. حقیقت این است که قضاوت در مورد فیلمنامه در ظاهر ساده‌تر است و برای همین منحنی رشد آن در مقایسه با تخصص‌های دیگر سینمایی، نزد مخاطب حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای خودنمایی بیشتری می‌کند.

نویسنده آثاری چون رخ دیوانه، یه حبه قند و خیلی دور خیلی نزدیک، در میان ابرها و... افزود: شتابزدگی در نگارش فیلمنامه بیشترین آسیب را به فیلمنامه‌نویسی در سینمای ایران وارد می‌کند.

او درباره موفقیت یک فیلمنامه در جشنواره فیلم فجر و چگونگی ارزیابی فیلمنامه‌ها اضافه کرد: موفقیت یک فیلمنامه در جشنواره ملاک ارزش‌گذاری یک فیلمنامه نیست. در نهایت اقبال عمومی نزد مخاطبان (که البته منتقدان و اهل فن جزو مخاطبان یک اثر هستند) ملاک ارزش‌گذاری موفقیت یک فیلمنامه و یک فیلم سینمایی است.

این فیلمنامه‌نویس تحسین‌شده سینمای ایران متذکر شد: در فاصله نمایش ده روزه فیلم‌ها نمی‌توان به قضاوت درستی رسید. قضاوت‌ها در این فاصله زمانی کوتاه در عموم موارد، متأثر از فاکتورهای نامربوط به حوزه سینما است. گذر زمان و ماندگاری اثر در ذهن مخاطبان است که نشان می‌دهد فیلم و طبیعتاً یک فیلمنامه از چه کیفیتی برخوردار بوده است. اما ارتباط فیلمساز و فیلمنامه‌نویس قطعاً تأثیر بسیار مهمی در کیفیت یک فیلمنامه دارد.

این فیلمنامه‌نویس درباره بهترین راهکار اصلاحی در این حوزه گفت: در وضعیت فعلی، پرورش نیروی انسانی متخصص در حوزه فیلمنامه‌نویسی می‌تواند بیشترین تأثیر را داشته باشد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید