۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
کد خبر: 38976154

ماهرخ السادات مصلایی، رئیس مرکز بهداشت غرب شهرستان کرج گفت: حد مجاز و استاندارد تعیین شده برای مصرف روزانه نمک پنج گرم معادل یک قاشق چایخوری است.

به گزارش سلام نو، رئیس مرکز بهداشت غرب شهرستان کرج گفت: ۶۰ درصد کرجی‌ها بیش از حد مجاز نمک مصرف می‌کنند.

ماهرخ السادات مصلایی در گفت‌وگو با ایسنا  با اشاره به آغاز دهمین بسیج ملی تغذیه سالم اظهار کرد: این طرح امسال با شعار  " ترویج الگوی غذایی سالم با جایگزین‌های غذایی سالم " از ۱۴ دی آغاز و تا ۳۰ همین ماه ادامه دارد.

وی با اشاره به اهداف اجرای این طرح ادامه داد: ترغیب مردم برای پیروی از الگوی غذایی سالم و مراقبت از سلامتی به عنوان مسئولیتی فردی از اهداف این طرح است.

وی با بیان اینکه یکی از ارکان اصلی خود مراقبتی توجه به تغذیه و الگوی مصرف غذایی توسط خود فرد است، افزود: خود مراقبتی تغذیه‌ای به این معنی است که هر فرد با مفهوم تعادل و تنوع و تناسب در برنامه غذایی روزانه آشنا باشد و با روش‌های جایگزینی مواد غذایی، استفاده از منابع غذایی در دسترس بتواند نیازهای تغذیه‌ای خود را برطرف کند.

این مسئول توضیح داد: باید به سمت و سویی پیش برویم که افراد به جای استفاده  بی رویه مواد غذایی ای که مصرف بیش از حدشان عاملی به خطر افتادن سلامتی و ابتلا به بیماری های غیر واگیر و بروز اشکال مختلف سوءتغذیه  از جمله چاقی، لاغری، کم وزنی  کوتاه قدی  و کمبود ریز مغذی‌ها می‌شود ، از غذاهای سلامت محور استفاده کنند.

مصلایی با اشاره به آمار بالای اضافه وزن در میان کرجی‌ها اضافه کرد:  بیش از ۶۲ درصد از شهروندان کرجی دچار چاقی و اضافه وزن هستند که بی توجهی به تغذیه مناسب یکی از دلایل بروز این مشکل است.

رئیس مرکز بهداشت غرب شهرستان کرج گفت: علاوه بر این بیش از ۶۰ درصد کرجی‌ها بیش از حد مجاز و استاندارد تعیین شده ( پنج گرم معادل یک قاشق چایخوری در روز) نمک  مصرف می‌کنند  که این امر به نوبه خود زمینه ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر از جمله فشار خون را افزایش می‌دهد .

وی ادامه داد: اجرای بسیج ملی تغذیه سالم شرایطی فراهم می‌کند که مردم نسبت به نوع تغذیه خود حساس شده و به سمت پرهیز از خوردن مواد غذایی ناسالم پیش بروند.

/ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید