سیدعباس عراقچی بیان کرد امنیت در خلیج فارس در دست ماست و با همکاری می‌توان این امنیت را ایجاد کنیم. امنیت در خلیج فارس قابل تفکیک نیست.

به گزارش سلام نو، معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: تا زمانی که نیروهای خارجی فرامنطقه‌ای، در منطقه حضور داشته باشند امکان ایجاد صلح و ثبات پایدار در منطقه وجود نخواهد داشت.

«سیدعباس عراقچی»  صبح روز سه‌شنبه در نشست مجمع گفت‌وگوی تهران، شهادت سردار قاسم سلیمانی و همرزمانش را تسلیت گفت و با محکوم کردن اقدام جنایتکارانه آمریکایی‌ها در ترور وی اظهار داشت: تاکنون طرح‌های مختلفی در مورد ایجاد امنیت در منطقه خلیج فارس مطرح شده، ولی ما در این زمینه تاکنون نتوانسته‌ایم به نتیجه مناسبی دست پیدا کنیم. ما هنوز در منطقه خلیج فارس یک ساختار امنیتی مشخص نداریم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه دلیل عدم تحقق این موضوع به سه دلیل باز می‌گردد، تصریح کرد: دلیل اول، حضور بازیگران فرامنطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای در این منطقه است؛ آنها در ظاهر با عنوان ایجاد صلح و ثبات در منطقه به خلیج فارس آمده‌اند، ولی در عمل به دنبال اهداف استراتژیک خود هستند و حضور خود در منطقه را به دلایل و بهانه‌های واهی توجیه می‌کند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما در حال حاضر ساختار سیاسی جامعی در منطقه خلیج فارس نداریم که تمام بازیگران این منطقه را پوشش دهد، خاطرنشان کرد: سازمان همکاری خلیج فارس، سازمان جامعی نیست و ایران در این ساختار حضور ندارد؛ تا در منطقه یک ساختار جامع نداشته باشیم نمی‌توانیم به ترتیبات امنیتی مشخص دست پیدا کنیم.

وی به ذهنیت برخی از کشورهای منطقه در مورد موضوع امنیت اشاره کرد و ابراز داشت: تا زمانی که ما در مورد امنیت خود به دیگران وابسته باشیم و بخواهیم امنیت را برون‌سپاری کنیم، تنش در منطقه باقی می‌ماند. اگر کشورهای منطقه خودشان با همکاری هم اقدام به ایجاد امنیت در منطقه نکنند امنیت پایداری به وجود نمی‌آید.

امنیت در خلیج فارس قابل تفکیک نیست

عراقچی ادامه داد: امنیت در خلیج فارس در دست ماست و با باید با همکاری یکدیگر این امنیت را ایجاد کنیم. امنیت در خلیج فارس قابل تفکیک نیست و یا همه امنیت دارند و یا هیچ کس ندارد. این امنیت یک امنیت جمعی است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران در راستای ایجاد گفت‌وگوی منطقه‌ای و همکاری کشورهای منطقه در جهت تحقق صلح و ثبات پایدار طرح صلح هرمز را ارائه کرده که این طرح چند مشخصه خاص دارد، بیان کرد: این طرح از جنجال‌هایی در مورد نامگذاری‌ها وجود دارد اجتناب می‌کند و از آن طرف طرح جامع و همه‌گیری است که تمام کشورهای منطقه را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه ما در این طرح پیشنهاد کرده‌ایم که همه کشورهای اطراف هرمز وارد این فرآیند شوند، یادآور شد: مجمع هرمز می‌تواند چارچوبی باشد که در قالب آن کشورهای منطقه با یکدیگر همکاری کنند و در مورد امنیت خلیج فارس تصمیم‌گیری کند.

معاون سیاسی وزیر خارجه با تاکید بر اینکه اقدامات می‌تواند در این چارچوب از آسان به سمت دشوار حرکت کند، عنوان کرد: جامعه "طرح صلح هرمز" را کشورهای حوزه خلیج فارس شکل می‌دهند و در آینده دیگر کشورهای موثر و درگیر در منطقه می‌توانند به این جامعه بپیوندند البته شرط آن این است که همه کشورهای عضو با این موضوع موافق باشند.

وی با بیان اینکه در این طرح بر عدم مداخله نیروهای خارجی در امور منطقه حل صلح‌آمیز اختلافات، احترام به مرزها، رعایت حسن همجواری، آزادی حمل و نقل و... تاکید شده است، گفت: باور داریم که منطقه خلیج فارس در شرایط حساس و خطیری قرار دارد با تهدیدات آنی مواجه هستیم و این مسائل این ضرورت را ایجاد می‌کند که همکاری‌ها را ادامه دهیم و گفت‌وگوهای جدی منطقه‌ای داشته باشیم.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید