شاخص بورس تهران امروز در واکنش به شهادت سردار قاسم سلیمانی  ابتدا با افت ۱۴۲۵۰ واحدی، به کانال ۳۶۹ هزار واحدی سقوط کرد تا در نهایت در پایان ساعت کاری بزرگ‌ترین سقوط آزاد بورس تجربه شود.

به گزارش سلام نو شاخص بورس اوراق بهادار تهران امروز شنبه ۱۴ دی با سقوط ۱۵ هزار واحدی با کاهش چشمگیری مواجه شده است.

شاخص بورس تهران در ابتدای معاملات امروز با افت ۱۴۲۵۰ واحدی، به کانال ۳۶۹ هزار واحدی سقوط کرد. این اولین واکنش بازار بورس تهران به خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی در عراق است.

شورای عالی بورس صبح امروز در یک جلسه فوق‌العاده بر تداوم عملیات روزانه بازار سرمایه تاکید کرده است. این شورا گفته است "در صورت لزوم" صندوق تثبیت بازار، از سرمایه‌گذاران حمایت خواهد کرد.

صندوق تثبیت بازار سرمایه به منظور حمایت از سهامداران خرد تشکیل شده است و در مواقع مختلف و در صورت لزوم در بازار سهام فعال می‌شود. احتمال تعطیلی بازار بورس هم از سوی برخی فعالان بازار مطرح شده اما به نظر می‌رسد مقام‌های بورس به ادامه کار آن تاکید کرده‌اند.

روزنامه شرق نوشته برخی فعالان بازار سرمایه، خواهان تعطیلی سه‌روزه معاملات بازار سهام شده بودند اما شورای عالی بورس بر ادامه فعالیت تاکید کرده است. روز گذشته به دنبال شهادت سپهبد قاسم سلیمانی قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت. افزایش قیمت همچنین بازار سهام نفت در لندن را تحت تاثیر قرار داد.

بازار سهام آمریکا و آسیا هم با کاهش مواجه شد. شرق به نقل از یک عضو شورای‌عالی بورس گفته است آثار اقتصادی این اتفاق "موقتی" است. این فرد گفته است تعطیلی بازار، "به یک ابزار استفاده تبلیغاتی برای آمریکا تبدیل خواهد شد."

جزئیات بازار امروز؛ شاخص کل بورس ۱۶ هزار واحد سقوط کرد

بورس اوراق بهادار تهران بعد از حدود یک ماه و نیم رشد بی‌وقفه، امروز با سقوط ۱۶ هزار و ۷۶۴ واحدی روبرو شد. طوری که شاخص کل بورس در پایان معاملات روز شنبه ۱۴ دی‌ماه، به رقم ۳۶۷ هزار و ۳۴۴ واحد رسید. بازار سرمایه در همان ساعات اولیه بازگشایی، در واکنش به شهادت مظلومانه سردار سلیمانی کار خود را با رفتار هیجانی آغاز کرد. طوری که اولین گزارش از شاخص کل که پنج دقیقه بعد از بازگشایی بازار منتشر شد، نشان دهنده روزی سخت برای سرمایه‌گذاران بازار بورس بود. شاخص بورس در آغاز بازگشایی بازار، ۱۲ هزار و ۶۵۶ واحد ریزش داشت و به ۳۷۱ هزار و ۴۴۷ واحد رسید که در ادامه تا ثبت رکورد ریزش ۱۶ هزار و ۸۰۰ واحدی به روند خود ادامه داد.

به گزارش فرارو، امروز نماد شرکت‌های فولاد با هزار و ۳۳ واحد، فارس و فملی با ۷۴۵ واحد، کگل با ۵۰۲ واحد، رمپنا با ۴۵۱ واحد، شبندر با ۴۴۸ واحد و تاپیکو با ۴۴۲ واحد بیشترین تاثیر را در سقوط شاخص کل به نام خود ثبت کردند. در این روز تنها شش نماد کبافق، غنوش، سدشت، فولاژ، نبروج و سنیر با افزایش قیمت نسبت به روز قبل کار خود را به پایان رساندند و دیگر نماد‌های حاضر در بورس با کاهش قیمت روبرو شدند. بیشترین کاهش قیمت امروز به ترتیب مربوط به نماد‌های غپینو، رتکو و سشمال بود که به ترتیب با ۹.۵۳ درصد، ۸.۴۱ درصد و ۶.۸۴ درصد افت قیمت مواجه شدند.

پیش از این ریزش بورس در ۲۳ مهرماه رکورددار بیشترین کاهش رقم شاخص کل در یک روز بود. در آن روز شاخص کل با ریزش ۱۰ هزار و ۸۹۰ واحدی روبرو شد که تا آن زمان بی‌سابقه بود. در حال حاضر کاهش ۱۶ هزار و ۷۰۰ واحدی شاخص کل بیشترین ریزش یک روزه در بازار به حساب می‌آید که باعث شد میانگین قیمت سهام در بازار معادل ۴.۳۶ درصد کاهش پیدا کند. همچنین ارزش کل بازار که تا چهارشنبه هفته گذشته به هزار و ۴۰۰ تریلیون تومان رسیده بود، امروز به هزار و ۳۳۹ تریلیون تومان کاهش پیدا کرد که نشان می‌دهد بازار بورس با رفتار هیجانی سهام‌داران، حدود ۶۱ تریلیون تومان معادل ۶۱ هزار میلیارد تومان ارزش خود را از دست داده است.

وضعیت دیگر بازارها را اینجا دنبال کنید

۴۰میلیون ایرانی گزارش اعتباری دارند برای دریافت گزارش اعتباری کلیک کنید

کد خبرنگار: ۱۲
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید