حسن هانی‌زاده معتقد است آمریکا تلاش دارد با فرافکنی ایران را متهم این حوادث اخیر عراق جلوه دهد ولی واقعیت این است که آمریکا جایگاه خود را به خاطر توطئه‌های پی در پی در عراق از دست داده.

سلام نو – سرویس بین‌الملل: تظاهرات و تجمع در اطراف سفارت آمریکا در عراق به پایان رسید اما به نظر نمی‌رسد این مسئله پایان بحران در عراق باشد، به ویژه این که ایران و آمریکا به عنوان دو بازیگر جدی و موثر در عراق نشان داده‌اند قصد سازش با یک‌دیگر را به هیچ شکل ممکن ندارند.

آمریکا در تازه‌ترین مواضع خود ایران را مسئول اصلی حمله به سفارتش دانسته و برایان هوک، نماینده ویژه دولت آمریکا با اشاره به تنش‌های اخیر با فرار رو به جلو گفته: «اخیراً شاهد تظاهرات‌هایی در عراق علیه سلطه‌طلبی ایران بوده‌ایم. شاهد بوده‌ایم هزاران عراقی علیه سلطه‌طلبی ایران به پا خاسته‌اند. ایران مدتی است که یک سیاست خارجی توسعه‌طلبانه را در پیش گرفته. رئیس‌جمهور ترامپ مقابل آن ایستاده است.»

در طرف مقابل ایران نیز آن چه بر سفارت آمریکا در بغداد گذشته را برآمده از احساسات مردم و واکنشی طبیعی به رویکردهای زورگویانه آمریکا دانسته.

حسن هانی‌زاده، کارنشاس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با سلام نو اوضاع امروز عراق را محصول سیاست‌های آمریکا در یک سال گذشته می‌داند و در این رابطه می‌گوید: آمریکا از یک سال پیش به این سو دست به سلسله اقداماتی برای بی‌ثبات سازی اوضاع در عراق زده در نتیجه پس از حمله به پایگاه الحشد الشعبی در مرز عراق و سوریه اوضاع در عراق دگرگون شد.

او دلیل دیگر حمله آمریکا به پایگاه القائم را اطلاعات جدید الحشد الشعبی درباره فعالیت داعش دانست و گفت: مسئله دیگر این است که الحشد الشعبی اخیر متوجه شده آمریکا در حال بازآرایی بخشی از بازماندگان داعش در سوریه برای انتقال به عراق است و این مسئله را از القائم رصد می‌کرد.

او با اشاره به اعتراضات اخیر تاکید می‌کند آمریکا قصد داشت با بازسازی بازماندگان حزب بعث و ساماندهی نیروهای نزدیک به سفارتش در بغداد ارتباط ایران و عراق را قطع کند و ضربه‌ای تازه به محور مقاومت بزند. در نتیجه بعد از ماه‌ها پروژه‌ای کارگردانی شد و در نتیجه آن عراق در طول دو ماه گذشته وارد یک بحران اجتماعی جدی شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه می‌گوید: مطالبات مردمی برآمده از این بحران کاملا مشروع است ولی عوامل حزب بحث تظاهرات را به خشونت کشیدند و باعث استعفای نخست وزیر و حتی استعفای ضمنی رئیس جمهوری عراق شدند، اما در نهایت با هوشمندی الحشد الشعبی و مرجعیت بحران فروکش کرد و آمریکا بار دیگر از نظر سیاسی با شکست مواجه شد.

هانی‌زاده شکست فاز سیاسی پروژه آمریکا را مقدمه آغاز فاز نظامی تقابل می‌داند و می‌افزاید: با شکست پروژه سیاسی آمریکا وارد فاز نظامی شد و تلاش کرد با حمله نظامی الحشد الشعبی را از صحنه عملیاتی عراق خارج کند، اما تظاهراتی که در برابر سفارت آمریکا در بغداد صورت گرفت شرایط را دگرگون کرد و باعث شد که سفیر و کارکنان سفارت شبانه از آن خارج شوند.

او معتقد است آمریکا تلاش کرد با فرافکنی ایران را متهم این حوادث جلوه دهد ولی واقعیت این است که آمریکا جایگاه خود در عراق را به خاطر توطئه‌های پی در پی در از دست داد.

هانی‌زاده با تمام این‌ها احتمال برخورد نظامی مستقیم بین ایران و آمریکا را نمی‌دهد و می‌گوید: هر چند به نظر می‌رسد بحران عراق گسترده‌تر شود، اما با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه‌های آینده به نظر می‌رسد ترامپ دنبال آرامش باشد و برای درگیری با ایران ریسک نخواهد کرد، هرچند به بحران سازی ادامه خواهد داد تا هم به محور مقاومت ضربه بزند هم با ضربه زدن به روابط عراق و ایران تنگنای اقتصادی ایران را تشدید کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید