این نخستین بار است که بر خلاف سنت یک‌صد و پنجاه ساله سلسله نعمت اللهی گنابادی، قطبیت این سلسله به کسی داده می‌شود که از خانواده تابنده و نوادگان سلطانعلیشاه، شیخ مشهور و متنفذ این سلسله نیست.

سلام نو – سرویس سیاسی: با درگذشت دکتر نورعلی تابنده قطب سلسله نعمت‌اللهی سلطانعلیشاهی گنابادی حالا بنا بر وصیت او مهندس سید علیرضا جذبی طباطبایی از شیوخ شناخته شده این سلسله، مهندس معمار و استاد پیشین دانشگاه به عنوان قطب دراویش گنابادی منصوب شده است.

این نخستین بار است که بر خلاف سنت یک‌صد و پنجاه ساله سلسله نعمت اللهی گنابادی، قطبیت این سلسله به کسی داده می‌شود که از خانواده تابنده و نوادگان سلطانعلیشاه، شیخ مشهور و متنفذ این سلسله نیست.

این انتخاب با وصیت نورعلی تابنده، مجذوب علیشاه، صورت گرفت. متن وصیت او مبنی بر جانشینی ثابتعلیشاه به عنوان قطب سلسله دراویش نعمت اللهی سلطانعلیشاهی در بیدخت گناباد نیز خوانده شده.

پیش از این قرائت متن وصیت نیز کلیپ ویدئویی از نورعلی تابنده در بستر بیماری منتشر شد که در آن به صراحت گفته بود: «همه مشایخ محترمند، ولی شیخ محترم منظور در اینجا، کسی است که به عنوان جانشین معین کرده ام، و آن آقای جذبی هستند».

اگرچه تفاوت هم درباره انتخاب ثابت علیشاه در فضای مجازی در بین گروه‌هایی از دراویش مطرح شده است اما تاکنون، نام فرد دیگری به جز سید علیرضا جذبی به میان نیامده است.

تا پیش از سید علیرضا جذبی برای بیش از یک و نیم قرن قطب‌های سلسله دراویش گنابادی فرزندان سلطان محمّد گنابادی ملقب به سلطانعلی شاه بودند، کسی که چنان برای گسترش این سلسله تلاش کرد که پس از او عنوان سلطانعلی شاهی نیز به پیوست نام این گروه از درویشان اضافه شد. سلطان محمّد گنابادی فرزند ملاّ حیدر محمّد، اهل بیدخت گناباد، جد نورعلی تابنده و قطب سی‌و‌چهارم سلسله نعمت‌اللهی سلطانعلیشاهی گنابادی بود.

نورعلی تابنده از شناخته شده‌ترین قطب‌های دروایش گنابادی در جامعه است. او مجموعه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را در نیم قرن گذشته انجام داد و با طیف نیروهای ملی مذهبی رابطه خوبی داشت.

تعلیم و تربیت اولیه نورعلی تابنده تحت سرپرستی پدرش «محمد حسن بیچاره بیدختی» ملقب به صالح علیشاه بود. او در موطن خویش، گناباد، مقدمات علوم اسلامی را فرا گرفت و همچنین هیئت قدیم و نجوم را نزد پدر آموخت. سپس برای ادامه تحصیلات به تهران رفت.

او پس از پایان دوران مدرسه در دانشکده حقوق دانشگاه تهران تحصیلات دانشگاهی را ادامه داده و در سال ۱۳۲۷ در رشته حقوق قضایی به دریافت درجه لیسانس موفق شد و همزمان مطالعه و تحقیق را در معارف اسلامی خصوصاً فقه و اصول نزد استادان فن بالاخص برادر بزرگ خود سلطان حسین تابنده ملقب به «رضا علیشاه ثانی» آموخت و در کلاس‌های درس محمود شهابی و سید محمد مشکوه و محمد سنگلجی شرکت کرد.

نورعلی تابنده وکالت چهره‌های سیاسی بسیاری را به عهده داشت. او از جمله در دوران پهلوی وکالت آیت الله پسندیده، برادر امام خمینی و آیت الله طاهری که بعدها امام جمعه اصفهان شد را بر عهده داشت. بعد از انقلاب نیز وکالت افرادی چون عباس امیر انتظام در کارنامه وکالتش به چشم می‌خورد.

حال باید دید سیدعلیرضا جذبی طباطبایی قطب جدید دراویش گنابادی چگونه پیروان خود را هدایت می‌کند، آن هم در دورانی که پیروان این طریقت با مشکلات و فشارهای زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید