۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 38146503

اگرچه مخالفان با انواع تبلیغات رسانه ای و البته رویکرد جناحی خاص خود سعی دارند تصویب FATF را به ضرر معیشت مردم بدانند اما تجربه تاریخی نشان داده هیچ گاه تحریم‌ها کاغذپاره نبوده اند و هرگاه تلاش کرده اند کشور منزوی شود به هر شکل در حوزه معیشت مردم هم شاهد تنگنا بوده ایم.

سلام نو – سرویس اقتصادی: شاید پردامنه ترین بحث های محافل سیاسی در ماه های اخیر FATF و در محافل اقتصادی معیشت مردم بوده است. موافقان این دو را در ارتباط مستقیم و هم راستا با یکدیگر می دانند و مخالفان باورشان این است که این ها بهانه ای است برای پنهان کردن ناکارآمدی‌ها.

به گزارش سلام نو، از آن دوره ای که احمدی نژاد تحریم ها را کاغذپاره خواند تا این سالها که مسئولان کشور هر کدام به نحوی تلاش دارند تحریم ها را بی اثر بخوانند، آنچه بر مردم مسلم شده است این است که اتفاقا تحریم‌ها بیشترین اثر را بر معیشت مردم داشته است.

با این همه واقعیت آن است که بسیاری از سیاستمداران ما با عینک سیاسی و جناحی خودشان به اقتصاد نگاه می کنند. از این رو برخی همچون احمد توکلی می گویند عضویت در FATF برای معیشت مردم مضر است و برخی همچون محسن رهامی معتقدند مخالفان FATF دربرابر معیشت مردم مسئولیت شرعی دارند.

این که برطرف نشدن معضل FATF  می تواند به اقتصاد ایران ضربه بزند به معنای این نیست که فیصله یافتن آن می تواند معیشت مردم را بهبود ببخشد. این در حالی است که مخالفان در تلاش هستند روی این دوگانه تاکید کنند و از این طریق بهره برداری سیاسی کنند. در همین راستا میرسلیم گفته هیچ یک از اصحاب دولت و مدافعانش تضمین نمی‌کنند که پذیرش FATF تحریم‌ها را برطرف می‌کند و موجب بهبود شرایط معیشتی مردم می‌شود.

ورود ما به لیست سیاه FATF بارها و بارها به خاطر تمدید زمان گروه ویژه اقدام مالی به تعویق افتاده است با این حال به نظر می رسد این آخرین بار است که این مهلت تمدید شده است. در حالی که تمام کشورهای دنیا به جز ایران و کره شمالی عضو FATF هستند. فاطمه سعیدی، نماینده تهران با انتقاد از این وضعیت گفته است: مخالفانی که انواع تریبون‌ها را در اختیار دارند آیا حاضرند به ملت ایران تضمین دهند و مسئولیت مخالفتشان را بپذیرند؟ بیش از یک سال کشور را معطل نگه داشته اند و هر روز یک بهانه می آورند.

برخی FATF را همچون مجرای تنفسی ایران می دانند و معتقدند چنانچه این قضیه حل و فصل نشود باید منتظر کاهش دوباره قدرت خرید مردم به واسطه تحریم های جدیدتر بود. این امر بیش از همه فعالان اقتصادی را که در صدد انتقال پول به خارج از کشور هستند، نگران می کند به طوری که مجیدرضا حریری، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفته هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند با FATF مخالفت کند.

روسیه و چین هم پیغام هایی به ایران داده اند و نسبت به پیامدهای نپیوستن به FATF هشدار داده اند. با این حال یک استدلال دیگر هم از سوی مخالفان وجود دارد و آن اینکه اقتصاد ایران کاملا تحریم است و از این بیشتر نمی توان به اقتصاد فشار آورد.

حیدر مستخدمین‌حسینی که معاون وزیر اسبق اقتصاد هم بوده این مساله را مطرح کرده و خاطرنشان کرده باید از این مساله به عنوان اهرم در دیپلماسی سیاسی و اقتصادی بهره برد. در این بین آنچه در این تحلیل مغفول باقی می ماند صادرات غیرنفتی و روابط تجاری است چرا که در صورت نپیوستن به FATF اندک کشورهایی که با ما در حال تجارت هستند تحت فشار زیادی قرار خواهند گرفت.

اگرچه مخالفان با انواع تبلیغات رسانه ای و البته رویکرد جناحی خاص خود سعی دارند تصویب FATF را به ضرر معیشت مردم بدانند اما تجربه تاریخی نشان داده هیچ گاه تحریم‌ها کاغذپاره نبوده اند و هرگاه تلاش کرده اند کشور منزوی شود به هر شکل در حوزه معیشت مردم هم شاهد تنگنا بوده ایم. باید منتظر ماند تا در روزهای آینده ببینیم تکلیف FATF کذایی چه خواهد شد و از آن مهم تر اینکه کسی مسئولیت تایید و رد آن را خواهد پذیرفت یا خیر؟

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید