پس از انتخابات 24 خرداد، گشودگی نسبی فضا، موقعیتی را ایجاد کرد که باعث رشد سایت های اصلاح طلب و همچنین ایجاد تعداد بیشتری از رسانه‌های نزدیک به اصلاح طلبان در فضای مجازی شد.

با 21 سایت برتر اصلاح‌طلب و اعتدالگرا آشنا شوید /جدول

پس از انتخابات 24 خرداد، گشودگی نسبی فضا، موقعیتی را ایجاد کرد که باعث رشد سایت های اصلاح طلب و همچنین ایجاد تعداد بیشتری از رسانه‌های نزدیک به اصلاح طلبان در فضای مجازی شد.

سرویس سیاسی: برخلاف آنچه عموما تصور می‌شود که فضای مجازی همیشه محیطی است که در اختیار اصلاح‌طلبان است، اما در عمل این سایت‌های خبری و تحلیلی اصولگرا بودند که طی چند سال گذشته به واسطه حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم، فضای مجازی فارسی را به تسخیر خود درآورده بودند و شاید فقط دو یا سه پایگاه اینترنتی فیلتر نشده در بین صد سایت اول پربیننده سیاسی وجود داشت.

اما پس از انتخابات 24 خرداد، گشودگی نسبی فضا، موقعیتی را ایجاد کرد که باعث رشد سایت های اصلاح طلب و همچنین ایجاد تعداد بیشتری از رسانه‌های نزدیک به اصلاح طلبان در فضای مجازی شد.

در این گزارش با 21 سایت برتر و معروف جریان اصلاح و اعتدال آشنا می‌شویم. «سلام نو» این رده بندی را با توجه به رتبه های الکسا انجام داده است که به نوعی معتبرترین مرجع جهانی در این زمینه محسوب می‌شوند. الکسا به هرکدام از این وبسایت‌های سیاسی یک رتبه در بین کل سایت‌های با مخاطب فارسی داده است که لیست زیر بر اساس آن تنظیم شده است. گفتنیست در صورتی که بخواهیم دقیق تر شویم و بین اصلاحات و اعتدال تفکیک کمرنگی قائل شویم، باید گفت که برخی از این سایت‌ها بیش از آنکه در دسته اصلاح‌طلبی قرار بگیرند، به واسطه نزدیکی مشی سیاسی با دولت اعتدال، می‌توان آن‌ها اعتدالگرا نامید که در ادامه مشخص شده اند. البته نزدیکی به یک جریان در این گزارش به معنی وابستگی نیست، به طور مثال وقتی از سایت انتخاب به عنوان یک سایت نزدیک به جریان دولت نام برده می‌شود به معنی وابستگی مستقیم این سایت به دولت نیست بلکه صرفا به معنی نزدیکی جهت‌گیری آن با جریان دولت است.

البته در این لیست صرفا سایت‌های فیلتر نشده در نظر گرفته شده اند و سایت‌های پربازدید دیگری هم هستند که به می توانستند در این لیست جای بگیرند.

1- عصر ایران : یکی از قدیمی ترین سایت‌های خبری است که در زمان دولت احمدی‌نژاد رویکرد اصلاح‌طلبانه خود را تا حد زیادی کاهش داد و این مساله به بقا و فیلتر نشدن آن کمک کرد. عصر ایران در حال حاضر نیز به عنوان یک سایت اصلاح طلب میانه رو به حساب می‌آید که خوانندگان فراوانی دارد. عصر ایران تبلیغات فراوانی نیز دریافت کرده و از این طریق هزینه‌های خود را تامین می‌کند و در حال حاضر پربیننده ترین سایت خبری این جریان به حساب می‌آید.

2- انتخاب : هم نام یکی از روزنامه های سابق است که در مدت فعالیت خود توانسته مخاطبان فراوانی را کسب کند. انتخاب در انتخابات ریاست جمهوری اخبار دکتر حسن روحانی را پوشش می‌داد و به عنوان یکی از سایت‌های مرجع در این حوزه به حساب می‌آمد و سابقه جریان‌سازی های سیاسی نیز دارد. انتخاب نیز اخیرا تبلیغات زیادی را دریافت کرده و توانسته هزینه های خود را تامین کند.

3- آفتاب نیوز : این سایت که به نوعی می‌توان آن را یک خبرگزاری هم دانست از سایت های نزدیک به دولت و به نوعی وابسته به حزب اعتدال توسعه است. کمتر پیش آمده که این سایت در یک حوزه پیشتاز شود و جریان سازی کند.

4- اعتدال : از جمله سایت های نزدیک به دولت است که چند ماهی از فعالیت آن می‌گذرد و بصورت خاص بر روی اخبار مربوط به دولت متمرکز است. شنیده شده که این سایت به مجموعه خبری علی لاریجانی نیز نزدیک است.

5- بهارنیوز : تاکنون سابقه فیلتر شدن نیز داشته است. هرچند که همنام روزنامه بهار است اما ارتباط مستقیمی با این روزنامه ندارد. بهارنیوز را می‌توان یک سایت اصلاح‌طلب کلاسیک دانست که مخاطبانش نیز عموما از این دسته هستند. بهارنیوز در انتخابات ریاست جمهوری از دکتر محمدرضا عارف حمایت می‌کرد.

6- تدبیر و امید : از جمله سایت‌هایی است که بعد از به ریاست جمهوری رسیدن دکتر روحانی شروع به کار کرده است. ضمنا بعضی از سایت‌های اصولگرا بنر این سایت را تبلیغ کرده‌اند که این مساله سوالاتی را بوجود آورده است.

7- سلام نو : این سایت خبری تحلیلی اصلاح‌طلب هنوز کمتر از سه ماه است که پا به عرصه رسانده گذاشته و در این مدت با خبررسانی سریع، بازتاب اخبار منابع آگاه خود و انتشار نظرات و مطالب مخاطبانش جایگاه خود را پیدا کرده و رشد قابل توجهی در جذب مخاطب داشته است به نحوی که روزنامه کیهان نیز تاکنون به چند خبر و تحلیل این سایت واکنش نشان داده است.

8- روزنو : این سایت از جمله سایت‌های باسابقه است که سرعت خبررسانی و خبرنویسی با استفاده از منابع آگاهش آن را مطرح کرده و باعث شده که مخاطبان زیادی پیدا کند. همچنین روزنو را می‌توان یک سایت اصلاح‌طلب و البته نزدیک به جریان دولت در نظر گرفت.

9- جمهوریت : این سایت خود را مستقل از تمام جریان‌های سیاسی و به نوعی فراجناحی می‌داند اما عموما در دسته سایت‌های اصلاح‌طلب به شمار می‌رود. اجمهوریت پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر مجددا فعال شد. بعضی از منابع از نزدیکی این سایت با مجموعه لاریجانی نیز خبر داده اند.

10- خرداد نیوز : در ایام انتخابات ریاست جمهوری اخیر فعال شد و بیشتر به خاطر گزارش‌هایش شهره شد. این سایت شاید بیشتر ادبیاتی روزنامه‌ای داشته باشد تا یک وبسایت اینترنتی.

* دامنه اصلی سایت امیدنامه دارای رنک 3775 در ایران است و رتبه صحیح آن شانزدهم می باشد

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید