نماینده روسیه در اتحادیه اروپا ضمن اعلام اینکه اروپا همچنان معتقد است که می‌توان برجام را حفظ کرد، گفت: ایرانی‌ها تمام اقدام‌ های برجامی خود را فکر‌شده انجام می‌ دهند.

به گزارش سلام نو به نقل از خبرگزاری اینترفکس، «ولادیمیر چیزوف»، نماینده روسیه در اتحادیه اروپا گفت که با «هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در خصوص این‌که نشست ششم دسامبر طرف‌های برجام در «لحظه‌ای حساس» تشکیل شد، موافق است.

چیزوف گفت: «البته، وضعیت بحرانی است. این نه‌تنها نظر دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا بلکه نظر اعضای برجام نیز هست. ایران آشکارا اعلام کرده که اگر تا اوایل ماه ژانویه اقدامی مثبت در این زمینه صورت نگیرد، گام چهارم تعلیق برجام را انجام خواهند داد.»

وی افزود: «با این حال، باید اذعان کرد که هرچه ایرانی‌ها تاکنون انجام داده‌اند قابل‌بازگشت است. باید به آن‌ها آفرین گفت: آنها هر اقدام خود را فکرشده انجام می‌دهند و دست به اقداماتی می‌زنند که بتوان آن‌ها را بازگرداند.»

این دیپلمات اعلام کرد که اروپا همچنان معتقد است که می‌توان برجام را حفظ کرد.

چیزوف گفت: «البته، بگذارید اینطور بگویم که این باور روز به روز تضعیف می‌شود. پس از دیدار اعضای برجام در ششم دسامبر، مذاکراتی میان اعضای آن در جریان است: سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به رهبری هلگا اشمید، بریتانیا، آلمان، فرانسه، روسیه و چین و ایران در این زمینه با یکدیگر مذاکره می‌کنند. آمریکا دیگر نقشی در این مذاکرات ندارد، چراکه از توافق عقب نشسته است. تنها این نیست، بلکه این کشور تلاش دارد از اجرایی شدن این توافق جلوگیری کند.»

نماینده روسیه در اتحادیه اروپا در ادامه عنوان کرد: «حتی اگر فردا سازوکار اینستکس به توانایی حداکثری خود برسد، ایران آنچنان که بتواند تراکنش‌های لازم خود را انجام بدهد، ارز خارجی در دست ندارد. با این حال، احتمال‌هایی وجود دارد. علاوه بر این، ایران موسسه ویژه امور تجاری و مالی را راه‌اندازی کرده است که جایگرین اینستکس است. این دو مکانیسم در حال حاضر مشغول فعالیت هستند.»/ ایلنا

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید