عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، از ساخت  خانه های 25 تا 40 متری در تهران خبر داد.

به گزارش سلام نو، عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران صبح امروز در نشست خبری خود گفت: شهردار تهران با شعار شهری برای همه فعالیتش را آغاز کرد شهری برای همه قرار است به همه وجوه زندگی بهتر برای مردم توجه کند.

وی ادامه داد: همه مردم در مدیریت شهر مداخله کنند و تحولات شهر را احساس کنند و همه مردم شهر رفتار و کارکرد ما را رصد کنند و اقداماتی که انجام می دهیم برای همه مردم باشد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: رویکردهای اصلی که از همین شعار بیرون آمده ارتقا کیفیت محیط شهر و فضای شهری مناسب بوده است که در گام اول به آن توجه شده است.

گلپایگانی افزود: شفاف سازی و خانه شیشه ای دومین رویکرد ما بوده است زیرا در گذشته اتفاقاتی می افتاد که مردم از آن با خبر نبودند اما امروز همه آن ها در اختیار مردم است.

وی خاطرنشان کرد: محور سوم فعالیت ما بحث هوشمندسازی بوده است که در همه وجوه معماری و شهرسازی به آن توجه شده و عدالت اجتماعی رویکرد چهارم ما بوده است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: اعتقاد داریم شعار تهران شهری برای همه محقق نمی شود مگر به عدالت اجتماعی رسیده باشیم و همه مردم به همه امکانات شهر دسترسی داشته باشند.

گلپایگانی گفت: رویکرد دیگر ما این بوده است که اقدامات شهرسازی و ساختمان سازی مبتنی بر مهندسی سازی باشد و در نهایت به حوزه قانون مداری رسیدیم.

وی افزود: قانون مداری در دورههای قبلی شهرسازی خیلی مورد توجه قرار گرفته نشده بود در حالی که یک وظیفه شرعی و دینی است که به کردن ما گذاشته شده است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: همه ما کسانی را بیشتر دوست داریم که قانون را رعایت می کند و بدون آنکه توجه کنیم کسانی را که قانون را رعایت نمی کنند را دوست نداریم.

گلپایگانی افزود: در حوزه های دهگانه ای که در معماری و شهرسازی فعالیت می کنیم بحث شهرسازی و طرح های شهری یکی از حوزه های کلیدی ما بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در این حوزه طرح های تفصیلی تهیه شده است و در یک سال گذشته طرحهای تهیه شده در دو بخش طرح های موضعی و طرح های موضوعی تقسیم شده است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: ما در یک سال گذشته نوزده طرح موضعی و موضوعی را به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسانده این در حالی که در بین سالهای ۹۱ تا ۹۷ تنها ۲۲ طرح موضعی و‌ موضوعی به تصویب رسیده شده بود.

گلپایگانی گفت: در این سال مصوبه برج باغ ها، پادگان ۰۶، طرح کمربندی شهر تهران و تعداد زیادی از طرح های دیگر مورد تصویب قرار گرفته است و برای اولین بار محور ۱۳ کیلومتری دماوند-آزمایش را در حال طراحی داریم.

وی افزود: در این اداره کل (طرح های شهری) کارهای بزرگی انجام شده است که یکی از آنها کمک گرفتن از خود ۲۲ منطقه بوده است تا در طراحی طرح های موضعی به کمک معاونت بیایند.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: در حوزه معماری بحث مهندسی کردن ساختمان سازی را با تاکید بر ایجاد قاب بندها پیگیری کردیم زیرا برای نمای ساختمانها هزینه زیادی می شد اما با یک هزینه کوچک می توانند آن را ایمن سازی هم کنند.

گلپایگانی افزود: ما به سمت ساخت ساختمان های سبز رفتیم که البته کار زمان بری هست اما مطمئن باشید تا پایان سال بحث نصب برچسب انرژی را در ساختمان ها به نتیجه خواهیم رساند.

وی خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد سوختگی به هوای تهران وارد شده به دلیل سوختی است که در ساختمان ها مصرف می شود و اگر این موضوع را به درستی مدیریت کنیم حتما از آلودگی هوای شهر تهران هم کاسته می شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: این حق طبیعی مردم است که موقع خرید یک ساختمان بدانند چه میزان انرژی در این ساختمان مصرف می شود تا قدرت انتخاب داشته باشند.

گلپایگانی به اقدام موثری که در خیابان ولیعصر در حال انجام است اشاره کرد و گفت: در این محور به همراه همکاران مان در سازمان زیباسازی شهر تهران در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ درصد از تعداد پروانه های صادر شده در سال جدید کاهش یافته است افزود: ۱۸ درصد مقدار زیر بنا و مساحت پروانه های صادر شده در سال جدید هم کاهش داشته است اما بیش از ۹۵ درصد درآمدهای در نظر گرفته شده در لایحه بودجه محقق شده است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: لایحه عوارضی که در اواخر سال گذشته تایید شد بنای ما این بود که در مناطقی که خانه کران تر است عوارض بیشتری هم پرداخت شود.

گلپایگانی افزود: اولین بار است که براساس کدهای منطقه ای نسبت به اخذ عوارض اقدام کردیم و کل تهران را به ده دهک تقسیم کردیم و براساس این دهک ها عوارض تعیین می شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات این است که هر قطعه ملک براساس جای قرار گیری و براساس آن شرایطی که دارد عوارض می پردازد. برای مثال اگر یک قطعه ملک دید خوبی به یک پارک دارد یا بالعکس یک ملک کنار یک خیابانی شلوغ واقع شده است باید عوارض شأن متفاوت باشد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: در بحث هوشمند سازی در حال حاضر تا مرحله بازدید از ملک فرآیندها هوشمندسازی شده است و مهندسان می توانند بدون حتی حضور مالک بروند و ملک را بررسی کنند.

گلپایگانی به اقدامات مربوط به صدور پایان کار اشاره کرد و گفت: قول می دهیم ظرف دو ماه آینده پایان کار آپارتمان را بدون حضور مالک و ظرف حداکثر یک هفته صادر کنیم.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم معماری و شهرسازی بحث نوسازی است و سازمان نوسازی شاهد یک تحول بزرگ در رویکرد بنیادین خودش بوده است و امروز به حوزه بازآفرینی بیشتر توجه می شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: اگر در یک محله زیرساخت‌های شهری ارتقا پیدا کند و اگر ساختارهای اجتماعی پایدارتر باشد نوسازی کالبدی هم پایدار تر خواهد بود.

گلپایگانی افزود: در بافتهای فرسوده عدد کاهش صدور پروانه فقط ده درصد بوده است و این نشان می دهد که هنوز هم مردم در بافت فرسوده علاقه به نوسازی بافت دارند. ما امروز در ۱۸۰ محله در حال بازآفرینی هستیم.

وی با اشاره به این مطلب که رویکرد جدید مدیریت شهری محله محوری است خاطرنشان کرد: ما قول داده ایم هزار پروژه در محلات شهر تهران طراحی کنیم و این را در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ به اجرا خواهیم رساند و این پروژه ها به ارتقا کیفیت زندگی مردم در محلات منجر خواهد شد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: یک باب کلیدی باز شده است که به نام خانه های کوچک مقیاس آن را می شناسیم. ما در تلاشیم تا موانع ساخت آپارتمان های ۲۵ تا ۴۰ متری را از سرا راه برداریم. این ایده در تمام کلانشهر های دنیا وجود دارد و این در همه دنیا یک ضرورت است.

گلپایگانی گفت: در تهران سرمایه های زیادی در امر مسکن صرف شده است اما چون درست و به اندازه ساخته نشده است امروز شاهد ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد خالی از سکنه در تهران هستیم در حالی که اگر اینها جایی که باید هزینه می شد و آنگونه که باید ساخته می شد خالی نبود.

وی افزود: ۴۰۰ هزار واحد خالی را در حدود ۱.۵ میلیارد تومان قیمت واحد ضرب و تقسیم کنید ببینید چه عددی می شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: این مسکن‌های کوچک مقیاس قرار نیست فقط به افراد فقیر اختصاص پیدا کند بلکه یک زوج جوان می توانند در یک خانه ۳۰ متری زندگی شأن را شروع کنند.

گلپایگانی افزود: در بازار تهران حدود صد هزار نفر کار میکنند آن هم به صورت مستقیم. حالا به نظرتان نباید برای این تعداد افرادی که کار میکنند فکر منزل و محل سکونت باشیم؟

وی خاطرنشان کرد: یک زوج پیر مرد و پیر زن که به دوران سالمندی رسیده اند و توان رفت و روب درست یک خانه بزرگ را ندارند منطقی نیست که به یک خانه ۳۰ تا ۴۰ متری بروند تا زندگی شأن راحت تر باشد؟

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: یکی از راه حل های این موضوع ساخت همین خانه های ۲۵ تا ۴۰ متری است که این طرح آماده شده و به وزارت کشور فرستاده شده است.

گلپایگانی گفت: شهرداری قرار نیست خانه سازی کند بلکه قرار است مشکلات این مسیر را از سر راه بردارد و ما مطمئن هستیم که حتما سرمایه های خوبی به این سمت خواهد آمد./فارس

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید