آخرین ساخته نرگس آبیار از صبح پنجشنبه  مورخه ۲۱ آذرماه وارد شبکه نمایش خانگی شد و به همین مناسبت منتقد سرویس فرهنگ و هنر سلام نو نقدی در خصوص این فیلم آماده کرده است که در ادامه می خوانیم.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | مرتضی کوه مسکن : فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار و تهیه کنندگی محمد حسین قاسمی که برای نخستین بار، جمعه سال گذشته مورخه ۱۲ بهمن ۱۳۹۷، در بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و از روز چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ در سینماهای سراسر کشور به صورت گسترده اکران شد.

فیلم «شبی که ماه کامل» شد با فروش ۱۹,۰۱۲,۹۵۲,۰۰۰ بعد از فیلم «متری شیش و نیم» که به فروش ۲۷,۷۰۴,۱۲۳,۰۰۰ دست یافته بود ، توانست لقب دومین فیلم پر فروش غیرکمدی تاریخ سینمای ایران را به خود اختصاص دهد.

فیلم «شبی که ماه کامل شد» برای نخستین بار در سی و هفتمین دوره جشنواره فجر به نمایش درآمد و با نامزدی در ۱۳ رشته این جشنواره، توانست ۶ سیمرغ بلورین بهترین فیلم برای محمدحسین قاسمی، بهترین کارگردانی برای نرگس آبیار، بهترین بازیگر نقش اول مرد برای هوتن شکیبا، بهترین بازیگر نقش اول زن برای الناز شاکردوست، بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فرشته صدر عرفایی و بهترین چهره پردازی برای ایمان امیدواری را به خود اختصاص دهد.

خطر اسپویل داستان :

«شبی که ماه کامل شد» روایت دختر جوانی به نام فائزه منصوری با بازی الناز شاکردوست، از مناطق جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی شهرستانی می‌شود و این در حالی است که دختر به دلایلی مجبور به مهاجرت از ایران است، در این مسیر، برادرش شهاب منصوری با بازی پدرام شریفی با او همراه می‌شود اما در میانه راه، اتفاقاتی برای آن‌ها رقم می‌خورد، این فیلم براساس داستان واقعی عبدالحمید ریگی و همسرش فائزه منصوری است، طبق گفته اعظم محسنی‌دوست (مادره فائزه منصوری) در فیلم دوقلوها در پاکستان به دنیا می‌آیند، اما در واقع، دوقلوها در تهران به دنیا آمدند، همچنین ماجرای حضور در پاکستان، جشن ازدواج و نحوه سفر به زاهدان با آن چیزی که در فیلم روایت می شود تا حدودی تفاوت دارد، در واقعیت فائزه و شهاب پس از به دنیا آمدن دوقلوهایش، در تهران بودند که با تماس تهدیدآمیز حمید مبنی بر قتل مادر فائزه به پاکستان سفر می کنند، از فائزه خواسته شده بود تا همراه برادرش بیاید، همچنین زمانی که عبدالحمید با فائزه ازدواج می کند فائزه ۱۴ سال دارد ولی در فیلم این چنین نیست، همچنین از بدرفتاری ها و کتک کاری های عبدالمالک و عبدالحمید با فائزه چیزی به تصویر کشیده نشده است، در این فیلم آرمین رحیمیان در نقش عبدالمالک ریگی و هوتن شکیبا در نقش عبدالحمید ریگی به ایفای نقش پرداخته اند و فرشته صدر عرفایی در نقش غم ناز مادر حمید و عبدالمالک ریگی و شبنم مقدمی در نقش عصمت خانم مادر فائزه و شهاب منصوری به ایفای نقش پرداخته اند.

نرگس آبیار کارگردان ۴۸ ساله سینمای ایران متولد 1350 در تهران می باشد و اصالت یزدی دارد، وی که تحصیل کرده رشته ادبیات نمایشی در دانشگاه سوره می باشد، فعالیت خود را با داستان نویسی آغاز کرد و تا به امروز بیش از سی جلد کتاب از وی به چاپ رسیده است، وی پس از موفقیت در حوزه نشر، از سال 1384 با ساخت فیلمهای کوتاه و مستند وارد عرصه فیلمسازی شد شد، وی پس از ازدواج با محمد حسین قاسمی اولین فیلم خود با عنوان «اشیاء از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترند» را در سال ۱۳۹۱ با بازی گلاره عباسی، امیر غفارمنش، مهران رجبی و ... را جلوی دوربین برد.

اما آغاز شهرت این کارگردان پس از ساخت فیلم «شیار ۱۴۳» رقم خورد، وی در سال ۱۳۹۲ دقیقا یکسال پس از فیلم قبلی خود فیلم «شیار ۱۴۳» با بازی مریلا زارعی، مهران احمدی، جواد عزتی، گلاره عباسی و ... را با اقتباسی از کتاب «تفحص» نوشته حمید داوود آبادی جلوی دوربین برد، این فیلم پس از کسب موفقیت های فراوان در جشنواره های داخلی و خارجی نام نرگس آبیار را به عنوان کارگردان زن ایرانی بر سر زبانها انداخت.

نرگس آبیار پس از یک سال وقفه در سال ۱۳۹۴ فیلم «نفس» با بازی مهران احمدی، پانته آ پناهی ها، سیامک صفری، گلاره عباسی و ... با اقتباسی از رمان خود تحت عنوان «نفس» را جلوی دوربین برد که زندگی چهارکودک به نام‌های بهار، نادر، کمال و مریم است که به همراه پدرشان غفور و مادربزرگ خود در دهه ۵۰ خورشیدی را روایت می کرد، وی با این فیلم به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار سال ۲۰۱۸ شرکت کرد.

وی که سابقه مشاور کارگردانی فیلم «مصادره» به کارگردانی مهران احمدی و مجری طرح فیلم‌ «مطرب» به کارگردانی مصطفی کیایی را نیز بر عهده داشته است در سال ۱۳۹۷ چهارمین فیلم خود را تحت عنوان «شبی که ماه کامل شد» بر اساس زندگی عبدالحمید ریگی برادر سرکرده گروه تروریستی جندالله جلوی را دوربین برد.

این فیلم را می توان به دو بخش عاشقانه و اکشن تقسیم بندی کرد، قسمت عاشقانه از ابتدای فیلم و از عشقی که بین عبدالحمید ریگی با بازی هوتن شکیبا و فائزه منصوری با بازی الناز شاکردوست که در ایران و در اطراف زاهدان و شهر های مرزی ایران می گذرد و قسمت اکشن فیلم زمانی است که عبدالحمید و فائزه وارد خاک پاکستان می شود و به مرور زمان عبدالحمید با هدایت برادر خود عبدالمالک تغییر رویه داده و به آدم بد ذاتی مبدل می گردد.

عبدالحمید پس از مهاجرت به پاکستان اگرچه در ظاهر عاشق است و کماکان فائزه را دوست دارد اما تبدیل به انسانی بی رحم شده و عضو مهمی از گروه جندالله می باشد.

دو نقطه ضعف اصلی فیلم یکی عشق بی منطق عبدالحمید و فائزه است و دیگری زمان زیاد فیلم است، فیلم «شبی که ماه کامل شد» سکانس های زائد زیادی را در خود گنجانده است که منجر به افزایش مدت زمان فیلم به بیش از 2 ساعت گردیده  و حذف هیچکدام از آنها تاثیر منفی در بطن قصه ایجاد نمی کند و چه بسا حذف آنها به گیرایی بیشتر داستان نیز کمک خواهد کرد. در این بین فیلم صحنه های زائد زیادی هم دارد است.

عشق عبدالحمید و فائزه خیلی پیش و پا افتاده و خام است و منطقی پشت آن نیست و به چند سکانس و برخورد عشق در نگاه اول در بازار بسنده می کند و کارگردان خیلی زود سراغ علاقمندی این دو نفر می رود و سعی بر این دارد به راحتی از آن عبور کند تا به موضوع اصلی فیلم برسد، اما این عجله کار دست فیلمنامه می دهد زیرا باور پذیری این علاقه برای مخاطب به راحتی امکان پذیر نیست.

از نکات قوت فیلم می توان به بازی خوب بازیگران اشاره کرد و نرگس آبیار در چهارمین فیلم خود ثابت کرده است که می تواند علاوه بر کارگردان خوب نام خود را به عنوان بازیگردان خوب نیز مطرح کند و دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر توسط اکثر بازیگران این فیلم خود گواه بر این موضوع است و در کل می توان گفت که ترکیب و بازی بازیگران این فیلم قابل قبول است و نرگس آبیار به خوبی توانسته از عهده این کار بر بیاید.

هوتن شکیبا در نقش عبدالحمید ریگی توانسته جنس دیگری از بازی خود را به مخاطبان عرضه کند، وی به همین خاطر توانست سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد را در سی و هفتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر را از آن خود کند.

فرشته صدر عرفایی در نقش غم ناز مادر عبدالحمید و عبدالمالک ریگی یقیناً یکی از متفاوت ترین نقش های خود را در طول دوران بازیگری خود رقم زده است، وی نیز توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر کسب کند.

الناز شاکردوست با اینکه نتوانست بازی خیلی خاصی از خود نشان دهد، اما همین تفاوت بازی که نسبت به سایر فیلم های خود داشته توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند.

« شبی که ماه کامل شد »

کارگردان : نرگس آبیار

تهیه‌کننده : محمدحسین قاسمی

نویسنده : نرگس آبیار، مرتضی اصفهانی

بازیگران : الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، فرشته صدرعرفایی، پدرام شریفی، امین میری، شبنم مقدمی، فرید سجادی حسینی، آرمین رحیمیان

موسیقی : مسعود سخاوت‌دوست

فیلم‌برداری : سامان لطفیان

تدوین : حمید نجفی‌راد

توزیع‌کننده : شرکت نور تابان

تاریخ‌های انتشار :

بهمن ۱۳۹۷ (فجر)

۱۵ خرداد ۱۳۹۸ (ایران)

مدت زمان : ۱۴۰ دقیقه

تیزر فیلم «شبی که ماه کامل شد»

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید