با توجه به بررسی هایی که کارشناسان انجام داده‌اند به این نتیجه رسیدند که شمار زیادی باکتری در دهان انسان وجود دارد که ۴۰۰ تا ۵۰۰ نوع می باشند و مدام در حال بیشتر شدن می باشند و می‌توانند تا میلیارد ها باکتری برسند ،پس در نتیجه در دهان یک انسان می تواند میلیاردها باکتری زندگی کند و این موضوع زمانی به یک فاجعه تبدیل می‌شود که فرد به بهداشت دهان و دندان خود توجهی نکند.

میزان باکتری موجود بر روی مسواک

بنا به گزارشی که به دست آمده است افرادی که توجهی به مسواک زدن ندارند دهان آنها بیشتر در معرض باکتریها قرار می گیرد و موجب بیماری هایی می شوند پژوهشی در دانشگاه منچستر انجام گرفت که مشخص شد بر روی هر مسواک به میزان متوسط ۱۰ میلیون باکتری وجود دارد. در دانشگاه آلاباما در برمینگهام پژوهشگران دریافتند که مسواک اگر در حمام و یا در دستشویی قرار بگیرد باکتری‌های بسیار زیادی را به خود جذب می کند.

هر چند وقت یک بار مسواک خود را عوض کنیم

مسواک را هر ۳ ماه یکبار عوض نمایید بعضی از افراد تا مسواکشان نشکند و یا آسیب نبیند آن را عوض نمی کنند در صورتی که این کار بسیار غیر بهداشتی است و پزشکان توصیه می نمایند که مسواک خود را هر سه ماه یکبار عوض کنید.

مسواک برقی

در پژوهشی که در دانشگاه تگزاس در هیوستون انجام گرفت مشخص شد رشد باکتری درسر مسواک برقی دو برابر از مسواک معمولی می باشد به خاطر همین لازم است که به شکل دوره ای سر آن را عوض نمایید.

بنا به نظر دندانپزشکان باید بعد از هربار استفاده از مسواک آن را ضدعفونی کرد .

بر روی مسواک خود سرپوش یا محافظ نگذارید

گذاشتن سر پوش های پلاستیکی بر روی مسواک ها به رشد باکتری ها و افزایش تعداد انواع آن ها کمک می کند و این باور اشتباه را باید کنار گذاشت که سرپوش، محافظ مسواک می باشد تا گرد و غبار و یا باکتری بر روی مسواک نشیند. بلکه گذاشتن آن موجب افزایش باکتری می گردد .به همین دلیل توصیه می شود مسواک خود را در درون سرپوش ها نگهداری نکنید زیرا استفاده از سرپوش مسواک موجب رشد باکتری و مرطوب ماندن مسواک می گردد و در هنگامی که مسواک شما خشک نشود محیط مناسبی برای رشد باکتری را فراهم می آورد.

پس ابتدا مسواک را با آب بشویید و در جایی قرار دهید که بتواند خشک شود مسواک را درون دستشویی نگذارید. مناطقی که اطراف دستشویی قرار دارند دارای میکروب های آلوده هستند و به همین دلیل محیط اطراف هم می‌توانند تحت تاثیر خود قرار دهند پس توصیه می شود مسواک خود را بیرون از توالت و دستشویی نگهداری کنید و آنها را درون محفظه ای پاک بگذارید تا از انتقال باکتری از طریق هوا جلوگیری کنید.

نکاتی ریز اما با اهمیت درباره مسواک

مسواک را به صورت افقی قرار ندهید و حتما در داخل لیوانی و به حالت ایستاده بگذارید .

از اول مسواک خود را بعد از استفاده به خوبی با آب بشویید و نگذارید خمیر دندان در بین فرچه های آن باقی بماند .

اگر می خواهید مسواک خود را ضدعفونی کنید می توانید با محلولهای دهانشویه این کار را انجام دهید . البته بعد از گذاشتن آن در داخل مایع دهانشویه حتماً با آب ساده به خوبی بشویید و اجازه ندهید محلول در مسواک باقی بماند .

هفته ای یکبار بهتر است مسواک خود را درون آب جوش قرار دهید یا می توانید چند دقیقه در یک ظرفی که محلول سرکه می باشد بگذارید و یا در یک لیوان آب جوش و نمک را ترکیب نمایید و مسواک خود را درون آن قرار دهید و سپس با آب جوش به مسواک را به خوبی بشویید .

توجه نماید هر بار که مسواک خود را ضدعفونی می کنید حتماً با آب ساده باید محلولی که موجب ضدعفونی آن می‌شود را از روی مسواک پاک نمایید .

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید