در ابتدا دانشمندان معتقد بودند که مدت‌هاست فعالیت مریخ تحت تاثیر شیب سیاره و چرخش آن به سمت خورشید می باشد . آنها معتقد بودند که صفحات یخ به صورت کامل از مریخ ناپدید شده است اما در واقع بسیاری از این یخ ها درون سطح سیاره محبوس شده بودند دانشمندان رسوبات بسیار زیادی را که از آبهای یخ زده در سطح سیاره مریخ نقش بسته بود کشف کردند که اینها می‌تواند نشانه‌ای از پوشش پنهانی یخ های قطبی در مریخ باشد .

این اطلاعات از سوی فضاپیمای مارس ریکو نیسانس اوربیتر یا مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) کشف شده است.

یخ های مدفون شده در زیر شن

یخ های مدفون در شن را که به مسافت یک مایلی عمق سیاره کشیده شده است را این فضا پیما توانسته است کشف کند از نتایج به دست آمده توسط فضاپیما دلایل قانع کننده‌ای که در این باره وجود دارد که کلاهک یخی قطبی در مریخ بر خلاف زمین بر اثر شیب مریخ و یا دوران سیاره کم و زیاد می شود.

اگر یخ های مریخ ذوب شود چه می شود؟

دانشمندان بر این باورند که مقادیر دیگر در بین شن های سیاره مریخ موجود است که اگر بخواهند آنها را ذوب بکنند مایع حاصل از آن می تواند یک طبقه از آب به عمق نزدیک به ۵ فوت ایجاد کند .

سومین مخزن آب کشف شده در مریخ

دستیار ارشد تحقیق در انیستیتو ژئوفیزیک دانشگاه تگزاس و مولف اصلی این پژوهش می‌گوید اما انتظار این مقدار از یخ را در سیاره مریخ نداشتیم و احتمالاً این کشف سومین مخزن بزرگ آب در مریخ پس از دو کلاهک یخی قطبی در این سیاره به حساب می آید.

در فرضیه ای که دانشمندان ارائه داده‌اند لایه های یخی که در سطح مریخ در عصرهای یخبندان گذشته تشکیل شده است به وسیله شن هایی که در سطح مریخ وجود دارد، از تابش خورشید و گازهای گلخانه‌ای در امان مانده است .

به دلیل آنکه دانشمندان مدت‌ها بر این باور بودند فعالیت مریخ  تحت تاثیر شیب سیاره و چرخش آن به سوی خورشید است اما در واقع امروزه به این نتیجه رسیده اند که یخ های درون سطح سیاره محبوس شده است.

پوشش دائمی یخ در دو سمت ، با دو قطب به یک سیاره را کلاهک یخی قطبی می گویند، که در دو قطب سیاره مریخ کلاهکی یخی وجود دارد و صخره های یخی که در زیر سطح مریخ وجود دارد منابع نامحدود از آب را برای اولین انسان‌های اکتشاف کننده این سیاره فراهم آورده است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید