۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
کد خبر: 36365511

 دور جدیدی از «نشست کتابخوان»  تفاوت اساسی با رویدادهای مشابه قبلی داشت و این بار نابینایان برای بینایان کتاب خواندند.

به گزارش سلام نو،«هر کس با کتاب انس گرفت، هرگز از او راحتی و آسایش سلب نخواهد شد»، این جمله پرنغز از امام علی (ع)،  کلید گشایش برنامه کتاب خوانی نابینایان برای مشتاقان در سالن استاد نخجوانی کتابخانه مرکزی تبریز بود.

کتابخانه مرکزی تبریز از مدتی پیش برنامه های کتابخوانی را با حضور اقشار مختلف کتابخوان از کودک و کهنسال گرفته تا بینا و نابینا، اجرا می کند که در این میان استقبال کتابخوانان نابینا بسیار بیشتر از سایر گروه هاست.

این قشر برخلاف تصور رایج و با وجود کمبود منابع به خط و زبان مخصوص خودشان، پرخوان‌ترین قشر هستند. جامعه نابینایان آذربایجان شرقی علاوه بر اینکه از کتابخوان ترین اقشار جامعه هستند، اغلب دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی و نیز صاحب اثر نوشتاری و ترجمه نیز هستند. این قشر به طور عملی حدیث (زکوه العلم نشره، زکات دانش نشر آن است) را معنا کرده و  خوانده ها و دانسته هایشان را با همه در میان می گذارند.

در "نشست کتابخوان ویژه نابینایان" که به همت کتابخانه مرکزی تبریز  برگزار شد، جمع کثیری از مشتاقان کتاب در فضای صمیمی جمع شدند تا  شنوای نغمه های دلنشین کتابخوانانی باشند که گاه خود نیز دستی بر آتش که نه، بلکه بر رود زلال جاری نوشتن و ترجمه نیز دارند و تجربه های شخصی خویش را با جمع حاضر به اشتراک می گذارند.

فارغ از کتابخوانی نابینایان ارایه مطالب توسط آنان چنان دلنشین است که متوجه گذر زمان نمی شوی، هر کدام از این کتابخوانان مجریانی توانمند و زبردست هستند که با استادی تمام مطلب را به گوش جان شنونده می رسانند؛ از مجری برنامه گرفته تا تک تک ارایه دهندگان که یا کتاب ها و اشعار خود را برای جمع حاضر خواندند و یا کتابی را که خوانده بودند، به اشتراک گذاشتند.

نشست‌های کتابخوانی افزایش یابد

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در مطلع این برنامه با ابراز خشنودی از برگزاری چنین نشست هایی گفت: نشست کتابخوان برای نابینایان ماهانه و یا حداقل هر فصل باشد.

شهرام خدایی تاکید کرد: نشست کتابخوانی برای هر قشری و در هر زمانی باشد ما از آن حمایت می کنیم.

وی با بیان اینکه کتاب به عنوان یک ابزار فرهنگی جزو شاخص های فرهنگی جامعه است،گفت: اگر بتوانیم به رشد کتابخوانی برسیم،قدم هایی برای توسعه جامعه برداشته ایم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: با  توجه به تخصصی بودن حوزه دانش،لازم است حوزه کتابخوانی هم گسترش یابد و برای سال آینده از اول سال نشست هایی کتابخوانی برگزار شود.

شهرام خدایی،مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی

بازاریابی چریکی برای مشاوران

رامین نیک‌پور، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و مترجم کتاب «بازاریابی چریکی برای مشاوران» است که به تازگی نابینا شده، اما خیلی زود با این مساله کنار آمده و نه تنها گوشه نشین نشده،  بلکه فعال تر از قبل به کار و تلاش فرهنگی ادامه داده و توانسته کتابی در زمینه تحصیلی‌اش ترجمه کند و برای حاضران ارایه دهد.

وی در توضیح این کتاب گفت: کتاب در ۴۳۰ صفحه،قطع وزیری،در پنج بخش و ۲۰ فصل توسط انتشارات ماهان منتشر شده است.

نیک پور در شرح کتاب گفت: "کتاب افرادی را مورد مطالعه قرار می دهد که مشاوره را به عنوان شغل برای خود برگزیده اند. همچنین برای دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی نیز این کتاب مفید فایده است. ما همگی در زندگی روزمره به کرات از مشورت دادن و مشورت گرفتن کمک می گیریم و از عمل مشاوره استفاده می کنیم.

شما زمانی در موقعیت اجتماعی و شغلی به موفقیت دست می‌یابید که طرف های شما علاقمند به شنیدن گفته های شما باشد؛یکی از مهارت ها،بازاریابی است و اگر شما یک بازاریاب ماهر نباشید انتظار راه سختی خواهید داشت،پس ما نیاز به بازاریابی داریم.برای یک چریک بازاریابی یک شغل تمام وقت است.

بازاریابی کلید روشن و خاموش ندارد،بازاریابی همیشه روشن است،بازاریابی فرایند رفع نیازهای ارتباطی مان به طوری که موفقیت ما را دربرداشته باشد،است.

نیک‌پور با بیان اینکه رابطه مستقیمی بین چریک بودن و نابینایی وجود دارد،گفت: در زمان بینایی کارهایی انجام دادم اما وقتی به این موقعیت(نابینایی) رسیدم با افرادی آشنا شدم  ککه دیدم یک چریک واقعی هستند؛این افراد (نابینا) در راستای کسب استقلال شان یک چریک واقعی هستند که من این افراد را به عنوان الگو برای خودم قرار دادم.

رامین نیک پور،کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی

باران بخشایش

شادی حقی دیر کتابخوان حرفه ای،با مدرک کارشناسی ارشد ادبیات فارسی،کارمند راه و شهرسازی و فعال حوزه شعر و ادب بود.

وی در توضیح کتاب‌ خوانده شده‌اش گفت: باران بخشایش نوشته جی کی واسمانی،ترجمه زهره جمشیدی‌کیا است که انتشارات کلک آزادگان سال ۱۳۹۶ آن را منتشر کرده است.

این کتاب در مورد بخشایش و بهبودی درونی از طریق بخشش است. بخشایش چه طور ما را قدرتمند می کند و به ما کمک می کند تا زندگ جدید را از سر بگیریم؟ نویسنده به مایاد می دهد که چه طور به راحتی عذرخواهی کنیم و بر رنجش خود چره شویم . هنگامی که نیازهایمان طغیان می کند به راحتی بر آن غلبه کنیم.

بخشیدن آدم ها و اتفاقات به خاطر اشتباهات مان بسیار مهم است و از اتلاف انرژی جلوگیری می کند.خشم با خشم التیام نمی یابد بلکه بخشایش بهترین پادزهر خشم است؛میل به آشتی همه آن چیزی است که ما نیاز داریم پس برای اینکه خودمان و یا دیگران را ببخشیم اراده راسخ می خواهد.

در حالی که بخشایش باعث رشد معنوی ما می شود،یک راه خوب نیز جلوی پای ما می گذارد،بخشش ما را نجات می دهد و به ما نشاط می دهد،قدرت تحمل مشکلات و اشتیاق به زندگی را در ما افزون می کند. خشم و نفرت احساس ویرانی به دست می دهد و اندوه سنگینی بر سینه حس می کنیم که بخشش کلید حل مشکل است و بلکه یک فرایند پیوسته و در جریان است که ما باید آن را به عادت تبدیل کنیم.

شادی حقی،فعال حوزه ادبی

نغمه‌های انزوا

محمدتقی سیری، کارشناس ارشد ادبیات فارسی، معلم و شاعر نابینایی که چند جلد کتاب شعر چاپ شده دارد، اشعار ترکی و فارسی سروده خود را برای جمع حاضر قرائت کرد.

وی در توضیح این اشعار گفت: اشعارم از کتاب " نغمه های انزوا" انتخاب شده اند که این کتاب در سال ۱۳۸۰ چاپ شده  و اشعار موجود در آن در قالب غزل،رباعی،چهارپاره و شعر نو است.

این اشعار همچنان که از نامش برمی آمد علاوه بر نغمه های انزوا با صدای بسیار دلنشین شاعر همچون سوهانی بر روح بود؛ اگر چه سراینده با نوای محزون متناسب با اشعار،سروده هایش را قرائت می کرد، باز فضای معنوی را بر ضمیر جان حاضران حاکم کرده بود.

محمدتقی سیری خطاب به مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی مبنی بر اینکه در بخش نابینایان کتاب ترکی وجود ندارد، گفت: می توان با چاپ دیوان ترکی استاد شهریار  زمینه چاپ کتب بعدی را فراهم کرد.

این پیشنهاد با استقبال و قول مساعد شهرام خدایی مبنی بر چاپ اشعار ترکی شهریار در اسرع وقت مواجه شد.

تسخیر شدگان

تسخیر شدگان داستایوفسکی کتابی بود که توسط یعقوب زارعی دانشجوی دکتری جامعه شناسی برای جمع حاضران تلخیص شد.

راوی کتاب ادبیات روس را تاثیرگذار بر ادبیات و نویسندگان مطرح جهانی دانست و این کتاب را شرح وصف حال جامعه کنونی دانست و گفت: این کتاب به توصیف نیهیلیسم پرداخته است؛ نیهیلیسم بی ارزش شدن ارزش ها در جامعه است که داعش نمونه امروزی آن است. این رمان می خواهد به خواننده و جامعه هشدار دهد که ارزش ها بی ارزش شده اند،ارزش هایی که قرار بود باشند ولی نیستند.

کتابخانه گویا فعال شود

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی نیز حضور در این جمع معنوی و فرهنگی را مایه مباهات دانست و گفت: نابینایان توانمندی های بسیاری دارند که باید فرصت و زمینه بروز و ظهور آنها را فراهم کنیم.

محسن ارشد زاده با تاکید بر گسترش و فعالیت کتابخانه های گویا اظهار کرد: اظهار نظر و حضور پررنگ در جامعه حق نابینایانی است که اکثر آنها از توان و دانش خارق العاده ای برخوردارند،باید کتابخانه گویا فعال شود تا این ها به راحتی به هر منبعی دسترسی یابند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه نظر به توانمندی این افراد من مشاور امور معلولان را از بین یکی از نخبگان نابینا برگزیدم،گفت: ما به دنبال اجرای قانون جامع حمایت از معلولان هستیم و دولت هم پیگیر است تا منابع مالی آن را تامین کند.

محسن ارشدزاده،مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید