در صورت ناتوانی اعضای کنست در اعلام نخست وزیر ائتلافی در چند روز آینده، سومین انتخابات سراسری در سرزمین‌های اشغالی برگزار خواهد شد.

به گزارش سلام نو، شکست روندهای سیاسی برای تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی نوعی بن‌بست را ایجاد کرده که شاید باعث شود برای بار سوم طی کمتر از یک سال آینده اشغالگران انتخابات برگزار کنند. برخی رسانه‌های عربی این وضعیت را شاخصی از تعمیق بحران سیاسی در اسرائیل می‌دانند.

ساکنان سرزمین‌ اشغالی امسال دو بار در ۲۰ فروردین و ۲۶ شهریورماه برای انتخابات کنست پای صندوق‌های رأی رفتند. با این حال، تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی همچنان با مشکل روبه‌رو است. نخست «بنیامین نتانیاهو» مامور تشکیل کابینه شد اما در این زمینه موفق نبود. پس از وی «بنی گانتس» رهبر ائتلاف «آبی و سفید» نامزد نخست وزیری شد که او هم موفقیتی به دست نیاورد.

پس از این شکست‌ها و همچنین ناکامی نشست روز سه‌شنبه هیأت‌های مذاکره‌کننده ائتلاف آبی و سفید و حزب «لیکود» به رهبری نتانیاهو در رسیدن به توافق جهت تشکیل کابینه، مقرر شد ظرف حداکثر دو هفته کنست رأی ۶۱ نماینده را برای حمایت از یکی از اعضا و معرفی وی به رئیس رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه جلب کند. در صورتی که اعضای کنست نتوانند نخست وزیر ائتلافی را طی چند روز آینده انتخاب کنند، سومین انتخابات سراسری در سرزمین‌های اشغالی برگزار خواهد شد.

تداوم ناکامی بنی‌گانتس و نتانیاهو در تشکیل کابینه

تارنمای «عرب ۴۸» فلسطین نوشت مذاکره روز یک شنبه گذشته (۱۱ آذر) بنی گانتس با نتانیاهو رئیس حزب لیکود با هدف تشکیل کابینه در سایه بی‌اعتمادی حزب آبی و سفید به نتانیاهو بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت. نتانیاهو و گانتس در تحقق هرگونه پیشرفتی برای حل بحران سیاسی ناشی از شکست در تشکیل کابینه با شکست روبرو شده‌اند. با پایان نشست نتانیاهو و گانتس، حزب لیکود به رهبری نتانیاهو با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد با وجود امتیازهایی که این حزب داده است باز هم حزب آبی و سفید در مسیر تشکیل کابینه سنگ‌اندازی کرد. این در شرایطی است که حزب آبی و سفید هم در بیانیه‌ای آورد نتانیاهو با اصول اساسی که روند کار تشکیل کابینه را پیش می‌برد، مخالف و به دنبال برگزاری انتخابات دیگری است. او به دنبال دستیابی به مصونیت سیاسی است.

تارنمای «العهد» لبنان در گزارشی به قلم «جهاد حیدر» آورد: شکست گانتس و نتانیاهو در تشکیل کابینه در تاریخ رژیم اسرائیل بی‌سابقه است. این در شرایطی که تا کنون طی چند ماه اخیر دو بار انتخابات در سرزمین‌های اشغالی برگزار شده است و با وجود این شکست‌ها احتمال برگزاری انتخابات سوم هم وجود دارد. شکست نتانیاهو و گانتس در تشکیل کابینه نشان داده است برخی از احزاب و ائتلاف‌ها می‌توانند در مسیر تشکیل کابینه سنگ‌اندازی کنند و حزب لیکود و آبی و سفید بدون ائتلاف‌سازی با دیگر احزاب به تنهایی قدرت تشکیل کابینه را ندارند.

شاخصی از بحران‌های عمیق در رژیم صهیونیستی

تارنمای العهد لبنان با اشاره به شکست نتانیاهو و گانتس در تشکیل کابینه نوشت: همه مسائل بیانگر وجود بحران در رژیم صهیونیستی است. حتی اگر انتخابات دیگری هم در سرزمین‌های اشغالی برگزار شود تغییر ریشه‌ای در نقشه سیاسی احزاب ایجاد نخواهد شد و تنها نتیجه این انتخابات فرسایش سیاسی و اقتصادی خواهد بود که برخی سردمداران این رژیم از این طریق به دنبال مانور هستند تا نتانیاهو را از محاکمه و ورود به زندان رهایی بخشند. تنها نتیجه انتخابات رژیم اسرائیل افزایش شکاف‌های سیاسی و حزبی و پیچیده شدن نقشه‌های سیاسی است.

به نوشته روزنامه «کتابات» عراق، تحلیلگران معتقدند شکست گانتس در تشکیل کابینه به معنای بازگشت به نقطه صفر و ادامه بی‌ثباتی سیاسی است که اسرائیل حدود یک سال است از آن رنج می‌برد. اسرائیل با شتاب به سوی برگزاری سومین انتخابات طی ۱۱ ماه گذشته پیش می‌رود و این سناریو دارای پیامدهای ناگوار اقتصادی، اجتماعی و امنیتی برای شهروندان این رژیم است. اما این موضوع سبب می‌شود که نتانیاهو که به دلیل فساد مالی و دریافت رشوه شاهد محاکمه دستگاه قضایی است طی ماه های آینده در قدرت باقی بماند.

به نوشته تارنمای «الخلیج اونلاین»، «سعید بشارات» کارشناس مسائل اسرائیل معتقد است این رژیم  به تونل سیاسی تنگ و تاریکی وارد شده است که هیچ کسی راه رهایی از آن را نمی‌داند. دلیل شکست نتانیاهو و گانتس در تشکیل کابینه لجبازی ائتلاف‌ها در این زمینه و امتیاز ندادن آنها به سود احزاب مامور به تشکیل کابینه است. بحران سیاسی کنونی یک مانور سیاسی است که نتانیاهو از ان بیشترین سود را می‌برد. پیش بینی می‌شود حزب سفید و آبی هم با شکاف‌هایی روبرو شود.

روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی به قلم «امانی القرم» نوشت: این نخستین بار نیست که رژیم اسرائیل با بحران نظام حکومتی و رکود سیاسی روبرو است. در تاریخ رژیم صهیونیستی هیچ حزبی نتوانسته است اکثریت آراء را به دست آورد و در نتیجه آن اسرائیل شاهد حکومت تک حزبی نبوده است. همه کابینه‌های اسرائیل یا ائتلافی بوده‌اند و حزب پیروز در انتخابات با احزاب کوچکی به ائتلاف وارد شده است یا اینکه کابینه وحدت ملی تشکیل شده است و دو حزبی که بیشترین آرا را در انتخابات به دست آورده‌اند به توافق رسیده اند. بسیاری از نخست وزیرهای اسرائیل نتوانسته‌اند تا پایان ۴ سال قدرت را در دست داشته باشند و به طور متوسط هر دو سال و نیم یک انتخابات برگزار شده است. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که برجسته‌ترین ویژگی نظام سیاسی اسرائیل بی‌ثباتی است و شکاف‌های بسیاری در میان احزاب سیاسی در کنست وجود دارد. نتایج انتخابات سابق نشان دهنده نابسامانی وضعیت این رژیم است.  نتانیاهو نتوانسته است با احزاب دیگر به توافق برسد.

لیبرمن هم حاضر نشده است با نتانیاهو به توافق برسد. این مسائل نشان می‌دهد که بحران تنها در نظام اسرائیل وجود ندارد بلکه عمق جامعه این رژیم با بحران روبرو است و این موضوع پیچیده‌ای است. جامعه این رژیم از گروهی از مهاجرانی تشکیل شده است که از کشورهای مختلف به این سرزمین مهاجرت کرده اند. این افراد در سرزمینی ساکن شده اند فرهنگشان که با فرهنگ ساکنان اصلی آنان اختلاف‌هایی دارد. درست است که آنان به اسطوره وطن تاریخی دل خوش کرده‌اند اما نمی‌توانند فرهنگ و آیین‌های خود را متناسب با این سرزمین سازگار سازند. آنها نه می‌خواهند خود را به عنوان یک شهروند شرقی نشان دهند و نه به دلیل موقعیت جغرافیایی می توانند بخشی از جهان غرب باشند. این موضوع احساس خلاء را در میان آنان افزایش داده است. از سوی دیگر شکاف‌های گسترده‌ای میان یهودیان که از غرب و شرق به این مناطق مهاجرت کرده‌اند وجود دارد. همچنین میان یهودیان مذهبی و یهودیان سکولار، یهودیان سیاه و سفید اختلاف‌هایی وجود دارد.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید