دستور دادستان مانه و سملقان برای قلع و قمع درختان کاشته شده بر روی محدوده تاریخی ریوی مربوط به دوران هخامنشی موجب تعجب همگان شده است.

به گزارش سلام نو، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌ شمالی گفت: علی‌رغم اخطارهای ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی، فردی سودجو اقدام به کشت این درختان بر روی آثار تاریخی محوطه ریوی کرده بود که می توانست پیامدهای تخریبی و ویرانگری برای این محدوده باستانی داشته باشد.

علی مستوفیان اظهار داشت: با دستور دادستان، این شخص متخلف موظف شد علاوه بر کندن درختان دست کاشت، نسبت به بازگرداندن این منطقه به وضع سابق اقدام کند.

محوطه تاریخی ریوی در سال ۱۳۴۶ با شماره ۷۲۰ در فهرست آثار تاریخی ملی به ثبت رسیده و با توجه به کاوش های باستان شناسی در آن که به کشف آثار و بقایای استقراری از یک شهر دوران هخامنشی و اشکانی انجامید، مقرر شد تا در آینده این شهر تاریخی با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، فرمانداری مانه و سملقان و موسسه باستان‌شناسی آلمان، به سایت موزه گردشگری تبدیل شود.

مستوفیان افزود: کشت درخت بر روی بقایای معماری، از فعالیت­های بسیار مخرب است که موجب تخریب و از هم شکافتن ساختار معماری و بقایای استقراری توسط ریشه درختان میشود.

او با اشاره به تصویب و ابلاغ نقشه تعیین عرصه و حریم محوطه تاریخی ریوی و ضوابط حفاظتی آن در سال ۱۳۹۳، هرگونه فعالیت تخریبی در محدوده عرصه این شهر تاریخی از جمله خاک‌برداری کوره­ های آجرپزی را ممنوع دانست و گفت: متاسفانه این محدوده تاریخی همچنان با دست‌اندازی‌ها و تجاوزات افراد سودجو مواجه است.

مستوفیان افزود: محوطه تاریخی ریوی، بقایای معماری یک شهر دوران هخامنشی و اشکانی با گستره ۱۱۰ هکتار را در خود جای‌ داده است که این امر اهمیت حراست و حفاظت از این شهر تاریخی را به وظیفه ای همگانی برای همه فرهنگدوستان تبدیل کرده است.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید