میانسالی دوران سختی است، کارهای زیادی باید انجام شود و زمان کمی وجود دارد. جابجایی بین قرارهای کاری و تعهدات شخصی، رفت و آمد از طریق ترافیک، پرداخت قبوض، روزهای ما با یکسری کارهای بی پایان مشخص می شوند. احساس خستگی بعد از یک روز پرحرارت کاملاً طبیعی است، چیزی که یک حمام گرم و یک استراحت شبانه خوب می تواند تا حدودی آن را درمان کند.

با این حال، اگر دوره های خستگی بیشتر طول بکشند، ممکن است مشکل پیش بیاید. در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا نباید خستگی را به عنوان یک مرحله گذرا نادیده گرفت.

علائم خستگی هشدار دهنده

تمام مدت احساس خستگی می کنید؟ مطالعات علمی نشان می دهد که چقدر خستگی بدون در نظر گرفتن سن و جنس آن ها بر بهره وری افراد تأثیر گذاشته است. شما فقط نمی توانید یک تعطیلات آرامش بخش یا دو روز مرخصی را پشت سر بگذارید و انتظار داشته باشید که فرسودگی و بی قراری از بین می رود.

بنابراین، دفعه بعد که متوجه می شوید، چقدرهنوز خسته اید؟ آن را سرکوب نکنید. در اینجا چند نشانه خطرناک وجود دارند که باید آن ها را جستجو کرد:

·        کمبود خواب و خروپف بیش از حد

·        افزایش ناگهانی وزن یا کاهش وزن

·        حرکات نامنظم روده

·        ادرار رنگ زرد

·        حملات هراس، تپش قلب، اضطراب

·        سردردهای شدید و درد بدن

·        شروع آلرژی و خارش

·        لب های ترک خورده و ایجاد آکنه

چرا نباید خستگی نادیده گرفته شود؟

همه ما آن روزها را سپری کرده ایم که خسته هستیم، خستگی دیگر فقط یک شرط باقی نمی ماند، بلکه به یک احساس تبدیل می شود. دلیل این فرسودگی می تواند هم جسمی و هم روانی باشد. خستگی جسمی بر عملکرد بدن شما تأثیر می گذارد (هماهنگی اندام های دست، مرتبا چشمک زدن و غیره)، خستگی روانشناختی بر عملکرد شناختی مغز شما تأثیر می گذارد، یعنی احساس سرگیجه.

خستگی می تواند نشانه اولیه افسردگی یا اضطراب باشد و تا زمانی که به راه حل درست نرسید، هیچ گریزی وجود ندارد. افرادی که خستگی مزمن دارند ممکن است دچار افسردگی شوند و همراه با گرفتگی عضلات، درد مفاصل و سردردها، دچار ناراحتی های شدید نیز شوند. ترکیبی ناگوار که بیشتر افراد جوان تا میانسال را تحت تأثیر قرار می دهد.

خواب مناسب و یک زندگی منظم ممکن است در کنترل ناگهانی سرگیجه و خستگی حاد که در تمام روز احساس می کنید مفید باشد. در حقیقت، برای بسیاری این تعجب آور است که خستگی مزمن در واقع فرد را شب ها بیدار نگه می دارد.

هیچ چیز بدتر از خستگی استخوان نیست، زمانی که قادر به خوابیدن نیستید. ایجاد چند تغییر در روال عادی زندگی شما نمی تواند مسائل روانشناختی مانند افسردگی یا مشکلات جسمی مانند فشار خون بالا را درمان کند. برای این کار باید به پزشک مراجعه کنید.

تفاوت خستگی مزمن با احساس خستگی در چیست؟

آنقدر احساس خستگی می ‌کنید که ساده ترین کارها غیرممکن به نظر می رسد. اکنون آن فرسودگی جسمی را با سردردهای شدید، دردهای مفاصل و حالت تهوع ترکیب کنید. این حالات فرضی بخشی از کسی است که از خستگی مزمن رنج می برد. خستگی مزمن یک مبارزه روزانه است در حالی که خستگی فقط یک بی اختیاری موقتی است. سندرم خستگی مزمن (CFS) یا آنسفالومیلیتیت میالژیک (ME) یک وضعیت پزشکی است و به معنای خیلی بیشتر از آن است که بدن شما احساس خستگی کند.

در موارد شدید، علائم ممکن است تا 6 ماه یا بیشتر ادامه یابد. گزارشی از کالج روانپزشکان رویال نشان داده است که چگونه از هر پنج نفر یک نفر از خستگی مزمن رنج می برند.

شرایط پزشکی اساسی باعث ایجاد علائم خستگی شما می شوند

بیشتر مردم با شیطنت شما را به خاطر داشتن زندگی بی روح  سرزنش می کنند. در حالیکه این تا حدودی صحیح است، اما این تنها به  دلیل خستگی نیست.

خستگی می تواند نشانه برخی بیماری جدی یا وضعیت پزشکی باشد. این می تواند نشانه انواع بیماری های زیر باشد.

کم خونی

کم خونی شرایطی است که بر شمارش RBC و خون رسانی به مغز، قلب و بافت ها تأثیر می گذارد. به دلیل دوران قاعدگی یا بعداً در مراحل بارداری و شیردهی، خانم ها احساس ضعف و خستگی بیشتری دارند.

کم خونی یک بیماری نیست، بلکه نشانه ای از یک مشکل حل نشده در بدن شما است که نیاز به تشخیص و رفع کامل دارد. این ممکن است به دلیل کمبود آهن یا ویتامین و شرایط دیگر مانند نارسایی کلیه، آرتروز و حتی سرطان باشد. خستگی یک علامت شایع در افراد کم خون است، به همراه علائم دیگری مانند درد قفسه سینه، مشکلات تنفس، بی خوابی و سردرد. برای مقابله با کم خونی، مصرف ویتامین C را افزایش دهید. ماست، زردچوبه و بسیاری از سبزیجات سبز و دانه کنجد را در سالادها و اسموتی های خود استفاده کنید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید