رایانه شخصی قدیمی شرکت اپل که تنها زنده مانده از رایانه‌های "مکینتاش" است، ۴ دسامبر به حراج می شود.

یکی از دو رایانه شخصی قدیمی شرکت اپل موسوم به "مکینتاش" که هنوز هم کار می‌کنند، به حراج گذاشته می‌شود.

به گزارش سلام نو و به نقل از گیزمگ، یکی از تنها دو نمونه اولیه زنده مانده از رایانه‌های "مکینتاش" اپل در تاریخ ۴ دسامبر به حراج گذاشته خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود قیمت حراج این رایانه رومیزی بسیار نادر "مکینتاش" تا ۱۸۰ هزار دلار برسد.

هنگامی که "مکینتاش"(Macintosh) برای اولین بار در سال ۱۹۸۴ به بازار عرضه شد، تلفیقی از طراحی و بازاریابی بود. این رایانه نه تنها اولین ریزرایانه موفق بود که دارای یک رابط کاربری گرافیکی(GUI) و محیط "WYSIWYG"(به معنی آنچه می‌بینید آن چیزی است که به دست می‌آورید)، بود که همگی در یک دستگاه با یک نمایشگر و یک موشواره جمع شده بود.

توسعه این رایانه شخصی که به طور اختصار "مک"(Mac) نامیده می‌شود، کار ساده‌ای نبود، زیرا اپل تلاش کرد تا از طراحی رایانه قبلی خود موسوم به "لیزا"(Lisa) الهام بگیرد و از جدیدترین ریزپردازنده‌ها استفاده کند تا آن را به یک نقطه عطف برای دستگاه‌های رومیزی بعدی تبدیل کند.

داستان ساخت "مکینتاش" داستانی پر از درام، درگیری و حتی سقوط است، اما نتیجه آن ماهیت طراحی رایانه را به طور اساسی تغییر داد. "مک" اتفاق بزرگی بود.

نمونه اولیه "مکینتاش" که در حراجی "بونهامز"(Bonhams) لندن عرضه می‌شود، قابل توجه است زیرا مجهز به درایو ۵.۲۵ اینچی "Twiggy" است که در ابتدا در "لیزا" مورد استفاده قرار می‌گرفت. درایو فلاپی بزرگ تا سال ۱۹۸۴ منسوخ شده بود و از نظر مهندسی برای "مک" کارایی نداشت، بنابراین در نهایت با یک درایو  ۳.۵ اینچی سونی جایگزین شد.

طبق گفته مسئولین این حراجی، استیو جابز دستور داد که همه درایوهای ۵.۲۵ اینچی "مکینتاش" نابود شوند. با این حال، نمونه‌ای که به حراج گذاشته خواهد شد یکی از نمونه‌هایی است که توسط برنامه نویسان اصلی برنامه پردازش کلمه "MacWrite" نجات یافت و در جشن ۳۰ سالگی "مک" در سال ۲۰۱۴ به نمایش درآمد و در آنجا توسط "استیو وزنیاک" روشن شد و کار کرد.

در این حراجی علاوه بر این "مکینتاش" تاریخی، یک دستگاه رایانه "Apple-۱" سالم، یک نمونه اولیه دستگاه "اپل ویدیو پد"(Apple Video Pad) متعلق به اواسط دهه ۱۹۹۰ و کارهای اولیه چاپ شده توسط پیشگامان رایانه‌های مختلف از جمله "لیدی لاولبس" و "نوربرت وینر" به حراج گذاشته می‌شود.

"مکینتاش" یک خانواده از رایانه‌های شخصی ساخت شرکت اپل است. مکینتاش اولیه در تاریخ ۲۴ ژانویه ۱۹۸۴ تولید شده‌ است و اولین رایانه شخصی دارای رابط کاربر گرافیکی بود.  "مک" محدوده‌ای از رایانه‌های شخصی است که توسط شرکت رایانه‌ای اپل در سال ۱۹۸۴ معرفی گردید.

"اپل-۱" نیز یک رایانه شخصی است که در سال ۱۹۷۶ توسط شرکت اپل به بازار عرضه شد. این رایانه توسط "استیو وزنیاک" طراحی و ساخته شد. دوست وزنیاک یعنی استیو جابز، ایده فروش این رایانه را داشت. "اپل-۱" نخستین محصول اپل بود. این رایانه که دارای پردازشگر ۱ مگاهرتز و ۴ کیلوبایت حافظه بود، ۶۶۶ دلار قیمت داشت و ساخت آن تا سال ۱۹۷۷ ادامه داشت./ایسنا

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید