۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۷
کد خبر: 34949959

بنیامین نتانیاهو که دو ماه پیش مامور تشکیل کابینه شده بود، حالا نه تنها در تشکیل دولت جدید ناکام مانده، بلکه به طور رسمی به فساد و سوء استفاده از قدرت هم متهم شده است.

به گزارش سلام نو، افول نتانیاهو در آوریل گذشته آغاز شد. زمانی که حزب او نتوانست اکثریت کرسی‌های کنست (پارلمان اسرائیل) را بدست آورد. در نتیجه، به فکر تشکیل دولت ائتلافی افتاد. در اسرائیل، زمانی که هیچ حزبی اکثریت لازم برای تشکیل دولت را بدست نمی‌آورد، احزاب بزرگ معمولا با هم به طور ائتلافی دولت تشکیل می‌دهند. نتانیاهو هم می‌خواست همین کار را بکند. اما اختلافات سیاسی‌اش با سایر سیاستمداران و احزاب به قدری پر رنگ بود که هیچکدام از احزاب بزرگ حاضر به ائتلاف با او نشدند. در نتیجه، برای بار دوم در یک سال، انتخابات در ۱۷ سپتامبر گذشته برگزار شد. اما بار دیگر حزب نتانیاهو نتوانست اکثریت را بدست آورد. با این حال، مجددا به فکر تاسیس دولت ائتلافی افتاد. ولی دوباره در تشکیل دولت ناکام ماند.

سرنوشت مبهم نتانیاهو

در چند ماه گذشته، نتانیاهو در موقعیت بسیار شکننده‌ای قرار گرفته است. او یا در رأس قدرت اجرایی باقی می‌ماند که اکنون احتمال آن کم است؛ یا به زندان افکنده خواهد شد. با اتهام‌زنی اخیر دادستان کل اسرائیل علیه نتانیاهو، سرنوشت نخست وزیری که از نظر مدت زمامداری به فکر رکوردشکنی بود، بیش از پیش مبهم شده است.

پنج شنبه گذشته، آویخای مندل بلیت، دادستان کل اسرائیل، به طور رسمی نتانیاهو را به «کلاهبرداری»، «نقض سوگند» و «رشوه خواری» متهم کرد. این اتهام‌زنی، به مثابه آغاز فرآیند محاکمه نخست‌وزیر فعلی است. امری که نه تنها آینده سیاسی نتانیاهو را تهدید می‌کند، بلکه اسرائیل را با یک چالش بی‌سابقه قانونی مواجه می‌کند.

نتانیاهو، که از نظر مدت زمامداری بیش از هر مقام دیگری در منصب نخست وزیری بوده، اولین نخست وزیر اسرائیل است که در حین ایفای نقش به عنوان نخست وزیر رسما متهم شده است. اتهام‌زنی علیه نتانیاهو در شرایطی اتفاق افتاده که اسرائیل ماه‌هاست درگیر بحران تشکیل دولت است. پس از اینکه نتانیاهو اذعان کرد که از تشکیل دولت ناتوان است، بنی گانتز، رئیس ائتلاف آبی-سفید و رقیب اصلی نتانیاهو، مامور تشکیل دولت شد. اما او هم نتوانست از پس تشکیل کابینه بربیاید. یک روز پس از اعلام ناتوانی گانتز از تشکیل کابینه، نتانیاهو متهم شد. امری که به بلاتکلیفی سیاسی در اسرائیل دامن خواهد زد.

نتانیاهو همچنان برای رفع اتهامات از خود و باقی ماندن در قدرت می‌جنگد، اما ظاهرا دیگر فایده ندارد. چون هم افکار عمومی اسرائیل و هم حزب خودش (لیکود) دنبال برکناری او هستند. در پی متهم شدن نتانیاهو به فساد در پنج شنبه، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل در گزارشی مدعی شد که سران حزب لیکود در کنست با هدف عزل نتانیاهو، جلسات پشت پرده خود را آغاز کرده‌اند. بر اساس این گزارش، سران لیکود متقاعد شده‌اند که «عصر نتانیاهو تمام شده» و تلاش می‌کنند ظرف ۲۱ روز آینده او را از ریاست حزب لیکود برکنار کنند. گفتنی است که کنست ۲۱ روز مهلت دارد تا نخست وزیر جدیدی برای اسرائیل انتخاب کند. اگر در این مهلت، کنست بر سر نخست وزیر جدید توافق نکند، اسرائیل مجبور به برگزاری سومین انتخابات در یک سال خواهد شد.

بخوانید:

انتخابات کنست اسرائیل؛ نتانیاهو در دوراهی مرگ و زندگی

افول "بی بی"؛ بنیامین نتانیاهو چطور در لبه پرتگاه قرار گرفت؟

نتانیاهو تقریبا به مدت یک دهه بر مسند ریاست حزب لیکود تکیه زده و آن را پر از طرفداران خود کرده است. از این رو، شورش سران این حزب علیه نتانیاهو می‌تواند به این معنا باشد که حتی هم‌حزبی‌هایش هم دیگر او را فاقد صلاحیت رهبری اسرائیل می‌بینند.

به موازات این تحرکات، نظرسنجی‌های افکار عمومی نیز نشان می‌دهد که طرفداران عزل نتانیاهو بیشتر شده‌اند. یک روز پس از متهم شدن نتانیاهو به فساد، یک نظرسنجی نشان داد که ۵۶ درصد اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند که نتانیاهو باید استعفا کند. بر اساس این نظرسنجی که توسط شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل انجام شده، فقط ۳۵ درصد پاسخ دهندگان گفته‌اند که نتانیاهو به نخست وزیری خود ادامه دهد. ۹ درصد نیز درباره استمرار نتانیاهو اظهار نااطمینانی کرده‌اند.

نکته قابل توجه نظرسنجی یادشده این است که اگر امروز انتخابات دوباره برگزار شود، حزب آبی سفید بنی گانتز، ۳۶ کرسی بدست خواهد آورد. یعنی سه کرسی بیشتر از کرسی‌هایی که در انتخابات سپتامبر بدست آورده بود. البته طبق همین نظر سنجی کرسی‌های حزب لیکود هم از ۳۲ به ۳۳ کرسی افزایش خواهند یافت. با این حال واضح است که موقعیت نتانیاهو پس از اظهارات دادستان کل، شکننده‌تر از قبل شده است./ فرارو

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید